Monday, April 30, 2012

[PANAS BERAPI!!] Fakta [Auta?] Tentang Muslim di Malaysia

bukan aku punyer gambar....
Dalam berpuluh-puluh tahun diriku ini melayari kehidupan ini...Maka banyak lah songeh-songeh atau asam garam halus yang di tempuhi... Apa aku mengarut nie?? Ni mesti terikut-ikut drama ni kan.... Kuatnya pengaruh TV nih.... he he he... Ada maksud tersirat di situ.... Okeh.... Aku nak citer la kat korang sumer pasal fakta [auta?] tentang muslim di Malaysia nie... Orang arab selalu puji...kata muslim di Malaysia bagus.. berilmu tinggi... Ikon muslim seluruh dunia...kononnya ler... Tapi nie la fakta [auta?] yang sebenarnya... untuk muslim dan muslimah di Malaysia... Malas nak taip muslimah...panjang sikit berbanding muslim....kire umum la yer perkataan "muslim" kat bawah tu yer..he he he
  • Kebanyakan muslim di Malaysia mendapat straight A's untuk result PMR dan SPM nya... tapi berapa kerat jer yang boleh diberi gred A untuk amali solatnya.... Mesti ada fail di mana-mana... Try test tengok !!
  • Kebanyakan pelajar muslim di Malaysia hebat bertutur dalam bahasa inggeris.... Pergh...cair kot... Tapi berapa kerat jer yang boleh membaca Quran dengan lancar.... tergagap-gagap macam orang kena sampuk ajer... bagi surah Al-Kauthar pun setengah jam baru habis....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia berjaya hingga ke peringkat Universiti... sampai ke Master dan PhD pun ada.... Tapi berapa ramai jer yang boleh jawab bila ditanya pasal doa keluar tandas.... Basic tu bai.... fardhu ain sekolah rendah.... he he he
  • Kebanyakan muslim di Malaysia mengaku dirinya Islam.... Tapi berapa kerat jer yang buat apa yang disuruhnya....tutup aurat...hormat jiran tetangga... tak tinggal solat... Apa... ingat Islam nie macam kad IC jer ek?
  • Kebanyakan muslim di Malaysia hebat berhujah tentang politik...tetapi hanya berapa kerat jer yang betul-betul faham akan politik...Kebanyakannya... suka-suka jer....folo yang berkepentingan...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia suka jadikan agama sebagai hujah bila tersepit dalam sesuatu situasi... tapi berapa kerat jer yang amalkan ajaran agama ketika senang lenang...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia hebat menghafal lagu... bahasa Korea pun boleh hafal!!  Tapi berapa kerat jer yang menghafal surah-surah dalam Quran... Surah Al-Baqarah memang terkentut la korang nak hafal kan...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia suka menegur sapa sahabat taulannya... Hey la... Wasssap la... Hoi la... Tapi berapa kerat je yang menegur dengan didahulukan ucapan salam.... Assalamualaikum.. yang bermaksud SEJAHTERA LAH KE ATAS KAMU.... kan elok sangat tu....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia memang ikut sunnah Nabi makan dengan tangan kanan.... Tapi berapa jer yang baca bismillah dulu sebelum makan.... baca doa makan lagi bagus....Hormat sikit rezeki tu....sape yang bagi..
  • Kebanyakan muslim di Malaysia sukakan keamanan dan keharmonian... Tapi ramai dari mereka suka mengumpat, bergosip, dan mencarut sesuka hati..sedangkan perbuatan tu tidak menuju ke arah keamanan dan keharmonian....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia tidak miss solat Jumaat dan solat hari raya.... Tapi berapa kerat je yang tak miss lima solat utama seharian tu... Sanggup tinggal solat semata-mata nak hadir ke meeting atau berdating.....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia menyokong zina itu haram... tapi ramai jugak yang belum kahwin keluar berpelukan dengan "gewe"nya atau girlfrennya.... Malah marah bila orang tegur ketika tengah syok berdating....hipokrit ek...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia berpuasa di bulan Ramadhan... Tapi berapa kerat je yang betul-betul berpuasa seperti puasa penglihatan [tak tengok aurat orang lain], puasa pendengaran [tak dengar lagu-lagu melalaikan], puasa percakapan [tak mengumpat, mencaci, mencarut, memaki hamun]....Kebanyakan puasa sekadar berlapar perut jer... Silap-silap ada "gastrik"...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia sanggup berhimpit-himpit untuk tengok konsert... Tapi berapa jer yang sanggup berhimpit ketika solat berjemaah di Masjid...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia nie sanggup keluarkan belanja sampai berhutang demi ipad, rumah mewah, kereta besar... tapi berapa je sanggup keluarkan belanja untuk bayar zakat-zakatnya... Adaaaa jer alasan...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia kejarkan jenama baju mahal, tudung cantik yang marvellous... kasut tumit tinggi...nak menunjuk punya pasal..Tapi berapa jer yang kejarkan jumlah halafan surahnya... hafalan doanya...amal ibadatnya...sebab takleh nak menunjuk ek....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia sokong Islam itu agama yang benar... tapi berapa kerat jer yang menyokong hukum-hukum suruhan agama islam tu... Apa... Islam tu benar... hukumnya tak benar? Pelik sungguh.... Hok aloh...
Hah...... itulah fakta [auta?] tentang muslim di Malaysia..... Memang kalau tanya secara face to face.... depa nie dengan menepuk dadanya....akan mengaku Islam adalah agamanya.... Tapi............ tepuk dada ajer buat apa abang dan akak oi.... 

Contoh paling senang..... nak buat kek... nak buat kek kena la ada ramuan dan cara-caranya kan.... Tak ikut segala ramuan dan cara-cara tu...memang tak jadi....Bila orang lain tanya korang... Korang mengaku yang korang nie pembuat kek yang handal.... maka bila disuruhnya buat sebijik kek.... Korang pun campur la minyak tar jalan... campur nasi basi... ambik pasir... pastu blend sampai patah mata pisau blend... Pastu goreng dalam kuali!! Itu ler contoh paling senang orang yang mengaku Islam...tapi tak amalkan ajaran Islam.... Ada paham?? 

P/S: Semoga ada yang membaca entri tak senonoh nie...terbuka pintu hatinya kembali ke jalan yang benar... Sebar-sebarkan....

3 comments:

nawza said...

kenyataan yang memang tak dapat dinafikan..semuanya bermula dengan didikan daripada ibu bapa

Anonymous said...

aku suka artikal ni kena batanag idung sendiri

Pembawa_Wacana said...

@Anon: Semoga berubah la lepas nie..;)