Thursday, April 19, 2012

Kesihatan Bayi | Apakah Kolik


Aku rasa ramai yang tak tau pasal apa itu kolik.... Aku pun baru tau jer sebenarnya.... Hasil dari perasaan ingin tahu isteri aku... maka akhirnya tau jugak aku pasal kolik nie.. Korang tau tak apa tu kolik? Kalau bayi korang atau bayi sedara-mara korang asyik menangis jer.... Jom baca nie....Info yang bagus untuk korang....

Kolik nie adalah satu polar tangisan yang tidak dapat dijelaskan pada bayi berusia di bawah tiga tahun yang sihat dan cukup makan.... yang tak cukup tu lain kire yer... Walaupun ada banyak perkara lain yang menyebabkan bayi tu menangis...kekadang gangguan makhluk halus pun ada... [semut, nyamuk dan sebagainya..he he] Tapi kolik nie jugak menyebabkan tangisan bayi korang tu susah atau mustahil untuk diredakan...

Tangisan bayi nie makin kerap bila dah cecah umur 6 hingga 8 minggu...dan akan berkurangan bila dah masuk umur 3 bulan.... Bermacam cara nak hentikan tangisan bayi tu.... tapi tetap tak berhenti.. Sebelum menuduh kepada gangguan makhluk halus....elok la kita menganalisis dulu kemungkinan anak kecil tu mengalami kolik...beberapa punca yang mungkin ialah:
  • Sistem saraf pusat bayi korang masih tak matang dan tak stabil - Bayi nie mungkin kurang menangis bila dibedung.... Tapi bayi sekarang mane nak dibedung kan.... Sumer suka tangan duk atas jer... Cara lain ialah tidurkan bayi dalam buaian atau didodoikan....Seeloknya dodoi dengan kalimah suci... Dapat mengaktifkan otak bayi sekali...  Bayi nie juga mungkin akan tenang juga bila diberi puting atau menghisap jari....Mengurut dengan perlahan juga mungkin berkesan.... 
  • Sistem gastrousus bayi korang masih belum matang - Kalau sebab nie.... perut bayi korang berangin atau kembung..Kalau sebab nie.... korang kena sendawakan bayi tu selepas bagi susu... yang bagi susu botol...cuba elakkan bayi hisap udara dalam botol... Cara orang tua...tuamkan perut... Kalau nak yang moden....pi jumpa doktor!
  • Alahan kepada susu - kalau bagi susu badan....kena jaga pemakanan korang jugak... Tengok dan perhatikan makanan apa yang korang makan hari tu...biasanya tak elok makanan pedas-pedas...bijirin serat tinggi...dan berkafien.... 
  • Bayi menjadi sensitif dan reaktif - Ni berlaku bila jadual tidurnya sentiasa berubah...Bayi nie selalunyer dilahirkan pra-matang..... Sebab dia sukar nak sesuaikan diri.... yang normal...rasanya takde masalah.... tapi kena perhati jugak...
Dah faham apa itu kolik? Sebenarnya pasal polar tangisan jer... Tapi susah nak ditenangkan bayi tu.... Sebenarnya orang-orang tua kita dah dapat penyelesaian dia...cuma kita je malas dan tak percaya kat pesanan orang tua.... Tuam atau tuku di perut bayi adalah salah satu caranya.... Dengan bertuam....kita membantu sistem dalam perut bayi tu bertindak dengan lebih berkesan dalam proses membuang angin dan saraf pusat bayi.... Tuam nie sama dengan urut....tapi lebih berkesan kerana haba panas mempercepatkan proses tu....

Orang tua jugak ajar membalut perut bayi.... Sape yang masih amalkan? Mesti jarang sesangat kan? Aku masih amalkan....sebab aku tau pasal kolik nie... Dengan membalut perut tu.... Kita boleh membantu jugak sistem perut bayi yang masih tak matang tu...Walaupun orang tua kita tak tau istilah kolik nie... Tapi pengalaman mereka banyak membantu.... 


Banyak nasihat orang tua kita yang boleh kita pakai walaupun kita dah hidup di zaman perubatan moden nie.... Aku tau ada segelintir yang langsung tak nak pakai nasihat orang tua dan langsung tak setuju dengan rawatan secara kalimah suci... Alasannya...tidak munasabah dan tidak masuk akal jika dilihat dari sudut saintifik... Ataupun takda alatan canggih dan malas nak buat sebab memenatkan... Terlampau bergantung pada akal yang baru setengah jagung menimba ilmu dunia Allah nie...

Sesungguhnya banyak lagi ilmu di dunia nie yang masih belum diterokai oleh kita semua nie.... Mungkin orang tua kita dah tau lama pasal nie...cuma istilah yang dipakai ala-ala kampung jer... Sekadar inginkan kesihatan bayi yang sempurna...bukannya mengejar nama dan glamor...Jadi....jangan abaikan nasihat orang tua kita.... Kalau mampu...cuba lakukan... jika tak berhasil... baru kita usaha cara yang lain...

P/S: Pernah dengar orang tua cakap "pengasuh-pengasuh" bayi? Nie pun ada maksud tersirat.... Bagi orang muda... kata benda nie mengarut....Cuba selidik dulu yer... :)

2 comments:

Edy Fee said...

bayi alah susu? bagi fresh orange la

eMMe said...

uih..bukan senang nak jaga baby kan... tgk org lain cam senang, kalo anak saya nnt, camner lak ragamnya... InsyaAllah... moga dipermudahkan...

Ping your blog