Exabyte

Monday, April 16, 2012

Amalan Perempuan Mengandung | Wanita Hamil

Hiasan
Bila perempuan mengandung..... Maka ia adalah satu rahmat yang diberikan kepada pasangan suami isteri itu... Ibarat sepohon pokok sudah berbuah.... Tapi buah tu tak semestinya baik dan cantik lagi.... Perlu diberi baja secukupnya.... baru la buah tu ranum dan segar.... Sama juga bagi seorang isteri yang sedang mengandung.... Perlu diberikan perhatian sepenuhnya kepada anak yang dikandung tu.....

Ramai duk pesan berpesan pasal makanan.....pasal pantang larang... Tapi jarang yang berpesan pasal amalan-amalan ilmu agama semasa mengandung....Tanya doktor....memang tak dibagitau pasal nie...sebab depa tak belajar di universiti depa pasal amalan agama nie.... Sebab silibus depa tu sumer nyer dari negara bukan Islam! [Padahal ilmu asal datangnya dari orang Islam jugak].... So... Secara tak formalnya....aku bagi la kat sini...

Aku bagi mengikut peringkat difficulty la kan.... Sebab tak semua ibu mengandung nie ada kemampuan nak buat sumer nie.... Amalan yang paling ringkas dan senang bagi seorang ibu nak didik anak yang dikandung tu ialah.... Dengan mengurangkan maksiat telinga dan mulutnya.... Maksudnya....kurangkan ler duk dengar lagu-lagu dan umpat mengumpat..... Banyakkan dengar benda-benda ilmu... Lagi elok jika selalu pasang mp3 Al-Quran.... Kalau sendiri tak suka dengar.....Pasang nasyid pun ok ler... 

Ok...naik gred sikit.... Kalau nak lebih....korang banyakkan membaca selawat.....tasbih...tahmid..tahlil... takbir... semasa duduk-duduk di pejabat atau di rumah.... Kurangkan bercakap benda yang sia-sia.... Ni antara yang paling senang la nie kan.....

Tu paling tak mampu la kan.... Kalau rasa nak lebih.... boleh cuba mengamalkan solat sunat banyak-banyak.... Dengan syarat yang wajib tak tinggal...Ramai yang kata tak larat nak solat sebab mengandung....Sebenarnya solat tu satu senaman yang paling baik bagi seorang ibu mengandung... Dikatakan anak tu sendiri berada di kedudukan sujud ketika anda tengah bersolat....kalau tak boleh jugak....sebab pening ke tak larat ker... Solat secara duduk... jangan tak solat!

Ibu-ibu mengandung jugak boleh juga mengamalkan bacaan Al-Quran... Tak perlu lama....sepuluh minit waktu pagi dan petang pun dah cukup... Takkan takde masa kan.... Jangan risau.... haid takkan datang bila anda sudah mengandung.....So....no excuses! he he he.... Dan lagi elok jika diamalkan bacaan surah-surah yang INI [Link untuk surah khas untuk ibu mengandung].... Insya Allah dipermudahkan segala urusan semasa mengandung dan bersalin nanti....

Amalan lain yang perlu diamalkan ialah....selalu bercakap [berinteraksi] dengan kandungan.... Kalau korang ada terlihat benda tak elok...Sila nasihat cepat-cepat... Kalau lihat benda elok-elok...sila bagitau cepat-cepat.... Selalu berinteraksi dengan anak di kandungan.... Kurangkan perasaan nak marah tu... Selalu bersabar... Sebab masa korang duk mengandung tu.... Setan suka sangat nak cucuk benih-benih kejahatan kepada anak di dalam kandungan... Jangan diizinkan! 

Kurangkan pergi ke tempat-tempat yang hampir kepada maksiat..... Kalau boleh cuba elakkan... Banyakkan ke tempat yang elok dan tenteram.... Pergi kuliah maghrib kat masjid ker.... Pergi jalan-jalan di taman ker... pergi ke tempat yang mendamaikan.... Jangan duk rumah tak bergerak jer... Nanti susah nak bersalin jugak[orang kata].... 

Itu la sedikit usaha untuk melahirkan anak yang baik sejak dari kandungan lagi..... bukan senang nak buat semua tu.... Aku tau sebab aku dan isteri dah alami.... Tapi kami berusaha ke arah tu...Banyak jugak yang berjaya dibuat.... Alhamdulillah... Aku yakin korang pun mampu.... Lahirkan zuriat yang terbaik untuk perkembangan agama Islam...Kalau betul korang sayangkan Islam la.....:)

P/S: Selain tu...banyakkan makan kurma... elok untuk bayi..:)

8 comments:

✿ pink velvet ✿ said...

wahh! bagus info ni :)

azam said...

:) nice info

AkmaFaizal said...

thanks kongsi info ni...Insya Allah buat amalan dari masa ke semasa. harap bukan time mengandung je amal..tp sampai bila2 hendaknye..Aminnn... :)

eMMe said...

tu gambar kawan saya tuh!

Pembawa_Wacana said...

eMMe: alamak! nak kena remove ker? Kalo tak...saya tukar....:p

mynameismy said...

thanks for sharing this...:D

Rozuan Ismail said...

yg part baca Qurann sgt setuju. biar baby dlm kandungan dgr ayat Quran.lgpon senang nak melahirkan nanti

Razak said...

GOOD

Ping your blog