Friday, April 27, 2012

Pemain Bola Sepak Malaysia Tiada Bakat


Sebelum aku nak mengupas pasal bakat nie.... ada baiknya kalau korang imbas rentetan sejarah bola sepak Malaysia nie.... Dulu kala..... negara kita nie kiranya kuasa besar Asia dalam bola sepak.... Sama taraf dengan pasukan Korea Selatan sekarang kot... Sehinggakan nama-nama pemain negara menjadi sebutan pemain negara lain.....Betapa gerunnya...

Tapi sejak akhir-akhir nie..... pasukan negara makin merudum dan makin merudum.... Sampai satu tahap... pasukan negara kita dah jadi pasukan belasahan Asia... Dan lebih teruk... bukan lagi menjadi kuasa besar dalam Asia Tenggara.... Ape cer?

Dalam dua tiga tahun kebelakangan nie...Nampak sedikit peningkatan dalam mutu permainan pasukan negara kita yang kini lebih dikenali sebagai Harimau Malaya... Berjaya kembali menjadi status kuasa besar Asia Tenggara....Tapi masih di tahap pasukan biasa-biasa dalam peringkat Asia... Persoalannya...betul ker pasukan negara (Harimau Malaya) makin hebat atau....adakah mutu permainan Asia Tenggara sendiri makin jatuh? Kan kedudukan ranking dunia yang menjadi bukti...


Ramai berpendapat.... negara Malaysia adalah satu negara yang kecil... Peratusan penduduk yang kecil menyebabkan taburan kebarangkalian untuk melahirkan bakat besar dalam arena bola sepak sangat la tipis... Ye ker? Boleh dijadikan alasan ke pasal kepadatan penduduk? Atau lebih tepat... betul ker pencarian bakat dari jutaan penduduk nie?? ...atau hanya dari segelintir sahaja....

Ada juga menyalahkan pasal kemudahan-kemudahan latihan di Malaysia sendiri.... Tidak sama level nya berbanding di negara lain.... Padang dikatakan sangat la teruk.. Bola asyik bumping kalau nak buat low pass... Keadaan padang yang selalu basah disebabkan hujan juga selalu dipersalahkan... Boleh ker salahkan cuaca macam tu? Bukan ke benda macam tu menjadi cabaran tambahan untuk setiap pemain melatih skill mengawal bolanya lebih mantap? Kan?

Sebelum aku nak bagi pertanyaan yang lebih....Lebih baik kalau aku imbas zaman aku masa kecik-kecik.... Dan aku rasa mungkin ini punca utama kenapa pasukan bola sepak negara tak bangun-bangun sampai ke hari nie..... Semuanya bermula di zaman kanak-kanak.....


Aku dulu pernah la mewakili sekolah... Tapi level biasa-biasa jer... peringkat zon senang citer... he he he... Sebab sekolah aku dulu ramai pemain berbakat... Termasuk si Fizo Omar.... Korang kenal kan sape dia? Sekarang dah jadi artis... Aku ingat lagi.... sekolah aku masa tu menang sampai ke peringkat daerah... Dan ramai yang dipilih mewakili negeri untuk pasukan bawah 12 tahun... 

Lepas tu masuk ke sekolah menengah.... Sekali lagi aku mencuba nasib nak mewakili pasukan sekolah.... Memang terpilih tapi sebagai subtitute jer...hu hu... Sekali lagi ramai pemain yang sangat berbakat.... Walaupun akademik kebanyakan dari depa tak cecah level yang memberangsangkan...Tapi bab bola memang ada kelas yang tersendiri....

Dari ramai pemain di sekolah menengah tu.... hanya separuh je yang bermain di peringkat sekolah rendah dulu kekal beraksi di padang.... Separuh dah mula berhenti mencuba nasib dalam arena bola sepak....Dan yang berhenti kebanyakannya mempunyai bakat semulajadi yang tinggi.... Tak tau kenapa diorang dah tak nak main... Mungkin ibu bapa nak depa fokus lebih ke arah akademik kot..... Atau mungkin kerana faktor kawan....lebih suka melepak dan merayau-rayau mencari gadis... Terjebak dengan masalah sosial...

Di peringkat sekolah menengah... Pasukan sekolah masih kekal sebagai kuasa besar daerah... Dan sampai ke peringkat suku akhir peringkat negeri... Not bad untuk sekolah yang bukan sekolah sukan nie.... Dan sesi latihan cuma bermain dengan pasukan kelab peringkat kampung jer.... Dan yang agak pelik jugak.... seorang pun dari sekolah aku tu tak terpilih mewakili negeri... Padahal ramai coach-coach dari sekolah-sekolah yang bertanding meramal dua tiga orang memang berhak bermain untuk negeri... Adakah kerana faktor akademik? Sepatutnya tidak dijadikan alasan kan....:)

Bila semua dah besar...dah remaja... ada yang masuk Universiti...ada yang masuk Politeknik... ada yang tak sambung pengajian... Aku masih lagi bermain bola sepak...tapi dah start slow down sebab injury lama masa kat sekolah dulu... Aku ingat aku je yang slow down.... tapi hampir semua rakan-rakan aku zaman sekolah dah berhenti bermain bola sepak... Mengapa? Depa tak injured...depa memang berbakat... Tapi sebab apa? Bakat yang sebelum nie berkilauan di peringkat sekolah...dah makin pudar bila masuk ke peringkat dewasa....

Dan yang ironiknya... kawan-kawan yang sebelum nie tak terpilih pun bermain untuk sekolah...Depa yang lebih aktif berbanding kitorang nie.... Nampak tak ada sedikit terputusnya hubungan pencarian bakat di peringkat kanak-kanak hingga dewasa.... Hanya segelintir sahaja yang meneruskan untuk mencuba nasib hingga dewasa.... Kebanyakannya...berhenti setengah jalan.... Sekali lagi menjadi pertanyaan....WHY??

Dari situ.... aku rasa aku tau sedikit sebanyak sebabnya kenapa pasukan negara kita tak naik-naik.... Bukan takde bakat.... Ramai pemain berbakat di Malaysia nie.... Cuma tak dijaga dan dipupuk dengan baik.... Kita selalu dengar ada pelajar yang diberi biasiswa khas kepada yang hebat dalam akademik.... Kenapa tak diberi peluang yang sama kepada yang betul-betul berbakat dalam sukan?Yess kita ada sekolah sukan bukit jalil... Tapi kebanyakkannya yang dah berjaya di peringkat negeri sahaja yang terpilih di sana... Yang tercicir seperti tadi? Diabaikan begitu sahaja ker? Atas faktor apa?

Memang ada usaha mencari bakat-bakat muda...contohnya macam soccer kids... Tapi bagi aku soccer kids lebih kepada nama sahaja.... Yang kat ceruk-ceruk kampung...depa takde nyer nak datang... Sifat kekampungan menebal dalam diri...malu nak menonjolkan diri... Kita kena ada satu pasukan yang kerjanya hanyalah mencari bakat-bakat baru dalam arena bola sepak di semua tempat.... Bila jumpa jer pemain berbakat.... terus dimasukkan ke sekolah sukan... dan diberi biasiswa khas... Sebab kemungkinan besar pemain tu sangat susah kehidupannya... Mungkin kalau diselidik lebih mendalam....lebih berhak masuk dalam rancangan Bersamamu TV3 tu....

Dari apa yang aku perhatikan..... kita dah rugi ramai pemain berbakat bermula dari peralihan zaman sekolah rendah ke sekolah menengah lagi.... lepas tu hilang lagi bakat dari zaman sekolah ke zaman Matrikulasi atau Universiti..... Mungkin kerana si berbakat tu tak bijak...tak pandai...berhenti dari alam pengajian dan terpaksa bekerja untuk mencari rezeki keluarga...Lepas tu di peringkat Universiiti...hilang lagi pemain berbakat kerana tekanan dalam pembelajaran.... Begini ler akan selalu terjadi kalau tak dijaga dan dipupuk dengan baik...

Mungkin yang ada sekarang atas kerana sokongan kuat dari keluarga masing-masing... Atau yang sudah ada link tersendiri dalam sukan bola sepak... Atau sememangnya dari sekolah-sekolah sukan....Yang dilatih bukan kerana bakat semulajadi...tetapi lebih kepada usaha dan minat yang mendalam...Mungkin ada sebilangan kecil dari mereka yang betul-betul berbakat... Dari situ...cuba kita tengok bilangan yang ada kelebihan seperti nie.... berapa ribu jer dari berjuta-juta penduduk di negara nie? Kita bukannya mencari bakat dari berjuta-juta penduduk....tapi hanya dari ribuan yang mempunyai kelebihan seperti nie! 

Ada jugak yang menyalahkan sesi pemilihan pemain.... Dikatakan berat sebelah.... pilih kawan.... Atau mungkin sebab adanya faktor-faktor lain semasa sesi pemilihan pemain.... Pemain yang berbakat sudah muak dan loya dengan sesi pemilihan tidak adil nie...terus tak datang dan menyisihkan diri dari sukan bola sepak.... Setakat bersorak di kedai mamak jer mampu.... Mungkin bermain untuk pasukan kelab taman-taman perumahan sahaja untuk hilangkan gian menyepak bola...
 
Nak salahkan siapa? FAM? Persatuan bola sepak negeri masing-masing? Sistem yang ada di Malaysia nie? Atau kepada pemain berbakat tu sendiri? Kalau asyik nak cari salah..memang sampai kiamat pun tak de penyelesaian.... Aku nampak kat situ la punca utama.... bakat tidak dijaga dan dipupuk dengan baik...ada sedikit tergantung dan terputus hubungan pencarian bakat dari zaman sekolah sehingga dewasa... Mungkin pihak FAM sendiri perlu sedar akan hal nie.... Yang negara Malaysia mempunyai RAMAI BAKAT SEMULAJADI yang tinggi... Cuma bergantung pada usaha kita dan pemain tu sendiri untuk mengasah bakatnya sehingga betul-betul bersinar menjadi seorang pemain yang digeruni diperingkat antarabangsa.....

Orang kata....kalau nak maju..kena bermain di luar negara.... Kalau boleh bermain di Eropah... Senang la nanti nak jadi hebat kan.... Betul ker? Masalahnya... disebabkan ranking dunia kita yang jauh terkebelakang....Pemain kita tidak akan dipilih walau sehebat mana bakat depa.... Sangat tidak adil kan.... Buat masa sekarang...itu ler realiti... Dan itu yang sepatutnya dijadikan target utama buat masa sekarang.... NAIKKAN KEDUDUKAN RANKING DUNIA pasukan negara kita.... Tak payah target banyak... ranking ke-99 pun dah cukup! Sebab aku benci tengok tiga digit angka bila diumumkan kedudukan ranking negara kita nie... Dan lebih utama... jadikan negara kita berada di tempat pertama di Asia Tenggara mengikut ranking dunia.... Kembalikan status pasukan digeruni di Asia yang pernah kita banggakan dulu! 

P/S: Harap ada la orang kuat FAM baca entri nie...[angan-angan je la kot]


6 comments:

diana said...

HAKIKATNYA NEGARA LUAR MAKIN HEBAT DAN NEGARA KITA MAKIN MERUNDUM.MUNGKIN SEBAB DEPA MAIN BOLA SEMATA2 NAK DAPAT DUIT DAN GELEMER JE KOT.

saya_arief said...

fam makin sombong. itu fakta.
hahaha.

ProfHariz said...

Negara malaysia bukan tak ada bakat. Ada cuma wang tak cukup dan sikap rakyat itu sendiri

johari said...

@diana : player2 kat eropah pun main atas sebab duit jgk..malah menjadikan punca pendapatan dari bolasepak..jgn jdikan alasan duit punca bolasepak merudum..jgn pkai lepas je alasan ko tu..

Anonymous said...

Duit kita takde. semua dah dibedal najib buat beli tayar teksi

Anonymous said...

Biasalah,kalau dh score dulu mmg pmain msia dh eksen,bila lawan dh leading,mula lah nk main kasar,