Saturday, May 12, 2012

Apa Kelas Layan Anime !!


Sape tau apa itu Anime?? Anime nie adalah citer kartun keluaran Jepun... Kartun dia tak sama macam kartun omputeh..... Nanti aku citerkan.... Dan ramai perempuan tak faham kenapa lelaki ramai yang minat layan anime.... Siap ada yang cakap..."Layan kartun macam bebudak!"... Kan?? Meh nak citer kat sumer...

Kartun Jepun yang dipanggil Anime nie... Tak sama macam BoboiBoy....Tak sama macam Wonderpet (Pempuan ramai suka nie)...Tak sama macam kartun Superman tu..... Bezanya ialah jalan cerita dia... Anime nie kebanyakannya bawak jalan citer yang berterusan... Dari kecik sampai la dia besar.... Dari baligh sampai la dia jadi baligh... Sama macam citer bersiri Korea jer!

Dalam Anime jugak diselit bermacam unsur lain.... Emosi...lawak...aksi....dan sebagainya.... Sama macam citer drama Korea ajer! Yang bezanya.... Ia dalam bentuk kartun.... Tapi jalan citernye adalah continuous.... Bersambung dari awal hingga ke akhir.... tu perbezaan ketara antara Anime dengan kartun-kartun yang lain.....


Dalam siri Anime... ada diselitkan unsur-unsur motivasi dan nasihat.... kebanyakannya memberi inspirasi dan galakan kepada yang takde apa-apa bakat...yang tidak cemerlang dalam apa-apa bidang yang diceburi.... supaya berusaha lebih... Bakat tak menjamin masa depan.... Usaha tu lebih penting... Kebanyakannya itu yang cuba diterapkan dalam siri Anime.....

Tengok la apa jua jenis siri Anime....korang akan perasan yang watak utama biasanya ada dua jenis watak... Seorang nie macho giler....ada bakat semulajadi.... disukai wanita... jenis yang sempurna... Dan sorang lagi jenis yang nakal....sengal-sengal sikit.... Takde bakat.... dan dibenci pada awalnya....Jenis yang selalu diejek dan dihina.... 

Lama-kelamaan...si sengal nie akan menyaingi si macho sehingga dirinya dihormati kerana usahanya... Kebanyakannya macam nie.... Unsur cintan yang minimum.... tetapi unsur motivasi yang maksimum... Unsur kekeluargaan pun ada dibangkitkan.... Macam drama bersiri je kan? :)


Ada jugak yang bawak jalan citer yang berat.... melibatkan cerita legenda  yang diubahsuai mengikut kesesuaian.... Menyelitkan prinsip atau ideologi kehidupan sesuatu watak yang jauh menyimpang kerana tamakkan kuasa atau kerana disisihkan....

Aku pun layan Anime nie... Tapi tak nak layan sumer...banyak sangat nak dilayan nanti..... Aku cuma layan Naruto.... Naruto Shippuuden... FullMetal Alchemist (dah habis)... Bleach... Hunter X Hunter... Vandread (dah habis)... DragonBall (Pun dah habis)... Dan lain-lain...he he... Sebab tu aku boleh citer macam nie.... Citer Korea aku tak layan... Sebab aku dah layan Anime...cukup la satu jenis "drama" aku layan.... 


So...kepada yang selalu duk pandang rendah dekat Anime nie.... Baik korang cuba layan dulu.... Nanti konfirm melekat macam layan drama Korea jugak....Tak pun sinetron Indonesia... Konsepnya sama.... Jalan citer yang terus menerus bersambung... Ada konflik.... bermain dengan emosi dan perasaan... Apa yang berbezanya.... pelakon tu sendiri.... Yang tu memang wujud...yang nie cuma khayalan.... So bagi wanita yang suka berangan dengan lelaki macho...memang takkan suka Anime..Sebab korang tak boleh nak berangan-angan dengan watak heronya! Hihihi... Jangan marah....:D

P/S: Anime takpe....jangan dilayan Hentai!!

11 comments:

aizamia3 said...

dulu cukup tak suka dengan Naruto tapi bila sekali ter ter layan, menarik sebenarnya siri anime ni.

psstt: Anime takpe....jangan dilayan Hentai!!hikhikhik..

Syazwani Jalal said...

haha.. mcm naruto gn digimon la tu. ;)

Atiqah Wadiah said...

suka doraemon,sinchan..x suka kartun yg main lawan2..tp dragon ball suka..eh..

jehanfrhin said...

anime sy layan, citer korea sy layan.. hehe..
naruto, bleach, inuyasha, yakitate japan fairy tale & banyakk lagi.. best!!

Cik Pulau said...

layan jugak anime..
kalau ada stok la..
kalau tak.. tak layan pun.. hehehe..
korea pun best jugakk... hihihi

Alif Yusof said...

Layan suzumiya haruhi..hehe

Scarlett O'Hara said...

Tak kiralah anime ke tak.kalau citer bagus, mesti ramai yg suka.

Nurul Iman said...

saya minat anime! naruto pun minat. sebab anime, saya semangat balik lepas gagal! :D

KiD said...

dan anime ada banyak genre jugak,
btw,

darker han black dan gundam 00 best.

YanaHime said...

anime ni salah satu cara jepun promote budaya depa. contoh mcm bleach, diambik dr zaman samurai. dr pakaian, pedang, cara berlawan, semua ada kat situ....minat bleach sgt2

lisanna said...

Saya perempuan minat anime gak sejak kecik.. semua jenis anime dan manga saya layan

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785