Monday, May 21, 2012

Tak Payah Solat Pun Takpe... Aku Masih Kaya, Dan Semakin Kaya!!


"Buat apa nak sembahyang banyak-banyak.... tengok aku nie... Tak solat pun lagi kaya dari ko! Bisnes aku makin maju... Bonus tiap-tiap tahun dapat... Ko dapat ker?"... Itula sesetengah ayat yang keluar dari si kaya dan si hartawan yang berasa dirinya sangat hebat walaupun tak mengerjakan solat... Memang ada kan? Yess.... ramai jer kat dunia nie..... Tapi kenapa? Tuhan tidak adil kah? 

Ok.... sesape yang fikir macam tu... baik korang mengucap banyak-banyak.... Allah itu Maha Adil... Jangan sesape berani menyangkal akan kebenaran Tuhan Pencipta kita yang Maha Berkuasa tu.... Tapi kenapa ada golongan yang mendapat kemewahan dunia yang melimpah ruah walaupun tak solat....minum arak... Buat dosa berguni-guni.... Tapi buat pahala satu haram jadah pun takde? 

Ada orang kata...kalau tak bayar zakat...rezeki semakin sempit.... Tapi golongan macam nie bayar ke zakat? Sah-sah tak bayar kan.... Tapi tetap kaya jugak.... Kenapa? Rumah banglo tiga tingkat.... gaji berpuluh-puluh ribu sebulan...bonus tiga empat kali gaji setahun.... Bisnes berjuta-juta.... Kalau buat majlis apa-apa... siap orang yang datang yang bagi hadiah...bukan dia yang bagi! Rezeki melimpah ruah... Kenapa? 


Itu adalah satu contoh ujian dari Allah yang dikenali sebagai ISTIDRAJ..... Tau tak apa itu istidraj? Istidraj nie adalah sesuatu perkara yang luar biasa yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada hamba-Nya untuk membinasakannya! Macam mana dengan kekayaan boleh membinasakan? Ok....sebelum aku cuba terangkan....kita tengok firman Allah kat bawah nie....

Firman Allah SWT maksudnya: "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit( ke jurang kebinasaaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya. (Surah Al-A'raaf : ayat 182) 

Nampak tak mendustakan ayat-ayat Kami?? Maknanya kepada sesape yang tak solat...kepada yang tak bayar zakat...tak puasa...kepada yang tak percaya Quran... kepada yang mengabaikan hukum-hukum yang dinyatakan dalam Quran...  mereka yang termasuk dalam golongan dalam ayat di atas.... 

Bila orang tu tak solat.... dapat kekayaan yang semakin melimpah-limpah... Maka Allah berikan kepadanya istidraj... Cuba korang bayangkan.... kalau dah tak solat tapi tetap kaya... Allah bagi lagi kaya kat orang tu....dia sedar ke tak? Mesti tak kan.... Mesti lagi rasa bangga diri dan bermegah-megah dengan pencapaiannya walaupun tak solat ataupun meninggalkan ibadat kepada Allah.... Sedangkan itu adalah satu jenis penghinaan kepadanya.... Penghinaan secara halus!

Pernah tak korang dengar.... kaya tapi rasa hati tak tenang... kaya tapi keluarga porak peranda... kaya tapi keliling hutang.... kaya tapi rasa tak cukup... itu semua menandakan something wrong dengan rezeki yang kita dapat... Bahaya kalau Allah berikan istidraj macam nie... Sebab sememangnya kalau kita sesat dari jalan-Nya....kita akan semakin sesat....bertambah sesat sehinggakan hati penuh dengan kegelapan... sampai la kita mati dalam kesesatan... Yess kita boleh bertepuk dada dengan kekayaan dunia nie.... tapi akhirat? Sah-sah kita masuk.................NERAKA! Nauzubillah....

Istidraj ni berlaku kepada empat golongan kalau tak silap.... kepada pengamal sihir/ilmu batin, kepada pemimpin [ tak kisah la pemimpin syarikat ker...negara ker], kepada orang yang berharta dan kekayaan, kepada orang berilmu... 


Orang beriman....ujiannya lain... biasanya lebih kepada susah daripada senang... Kerana ujian kesenangan dunia adalah UJIAN PALING BERAT di dunia nie... Ujian kesusahan ni biasanya akan menjurus seseorang itu lebih berusaha untuk beribadat kepada-Nya....Timbul rasa bersyukur jika mendapat sedikit kesenangan... Ujian kesenangan nie menjurus ke arah menjauhi segala suruhan-Nya! Semakin lalai...semakin senang hidupnya... Aku tak sanggup nak bayangkan.... Ngeri!!

So....kita jangan berasa kecil hati dan cemburu kepada golongan yang diuji istidraj nie.... kerana ujiannya ternyata lebih berat dari kita.... sebab kesenangan yang dikecapi adalah bertujuan membinasakan dirinya yang lalai dan alpa kepada Tuhan Penciptanya... Astaghfirullah.... Mintak jauh la....

Bagi aku senang jer... selagi rezeki yang dicari halal dan mendapat keberkatan dari-Nya... Dan cukup untuk kehidupan aku dan keluargaku.... Itu sudah memadai.... Jika dapat lebih...Alhamdulillah.... akan ku gunakan sepenuhnya untuk kebaikan dunia dan akhirat... Insya Allah...Harap kepada semua pembaca blog nie pun sama.... Sentiasa bersyukur kepada Allah dengan apa yang kita dapat....:)

P/S: Lepas nie kalau jumpa orang macam tu lagi.... kita tanamkan rasa bersyukur...yang kita tidak diuji dengan istidraj...




6 comments:

aizamia3 said...

moga kita tak lalai dan leka.. insyaAllah..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

bila2 masa saje tuhan leh tarik sume rezeki die tu kn...

mr.dinie said...

harap kita jgan sampai jadi camni..

widiea azira said...

inyallah kita xkan smpai ke tahap tu

diana said...

baca entry ni akak teringat satu komen dari sorang artis tu..
"kalau saya yang salah,
kenapa Allah bagi rezeki melimpah ruah ni.."
sambil buat gaya angkuh..
artis tu sekarang dapat dato lagi..hehhe

munisyhmohd said...

salam...terima kasih kpd penulis...penulisan yg sgt bgus n sgt mmberi kesan...sgt brmanfaat...tahniah ...dan terima kasih atas ingatan ~

Ping your blog