Thursday, October 6, 2011

Bila Artis Jawab Pasal Hukum Hudud

Apa pandangan korang tentang hukum hudud? Aku tanya ni bukan atas dasar kepartian atau kecenderungan kat mana-mana pihak... Aku cuma tanya tahap kefahaman korang pasal hukum hudud... Rupa-rupanya ramai lagi yang betul-betul tak faham pasal hukum hudud... Tapi....ramai yang nak bercakap pasal hukum hudud nie... adeh...

Bila ada orang tanya dekat artis pasal hukum hudud.... Macam-macam jawapan yang diberi... dan aku sangat la sedih bila membaca komen depa nie... ramai yang ke arah tidak menyokong pasal hukum Allah nie... TAKDE RAGU-RAGU... TAKDE ERR ERR dulu....Aku sebagai seorang umat Islam... aku sokong hukum hudud dijalankan... Lantak la sape yang perjuangkan...


Aku bukannya penyokong kipas susah mati ( Die hard fan) mane-mane parti... aku sokong apa yang aku rasa betul dan benar di sisi agama Islam.... Takde parti politik yang syumul dan perfect.... Yang syumul dan betul hanya la yang termaktub dalam Quran jer... So.... Hukum hudud ada dalam Quran... Apa lagi yang nak dibahaskan?

Perlu dikaji terlebih dahulu? Kamon la... ni bukannya hukum ciptaan manusia la kawan... Ni hukum ajaran Tuhan.... Hebat sangat ker korang nak kaji dulu? Aku kekadang nak tergelak la jugak komen depa nie... Kalau betul pun nak kaji... sila kaji macam mana hukum nie dilaksana pada zaman kegemilangan Islam... Zaman di mana masyarakat berbilang kaum dan agama boleh bersatu dibawah cara pemerintahan Islam yang menggunakan undang-undang ajaran Islam. Ada pulak yang cakap zaman dulu boleh...zaman sekarang nie tak boleh.... Waklu! Islam adalah agama yang boleh dipakai sehingga ke hari kiamat... Hukum nya juga sama.... Relevan dipakai dalam mana-mana zaman...

Ramai yang takut bila dengar kene potong tangan...kene sebat berpuluh kali.... Sedangkan nak laksanakan hukum tu pun perlukan SAKSI yang beriman dan tak menipu! Mane nak cari saksi macam tu? Susah beb....So...berapa kerat jer yang kene potong tangan? Pastu ada cakap... kalau dah kene potong tangan kiri... kalau dia mencuri lagi.... kene potong lagi... kesian.... Hadoi... singkat giler pemikiran..... Lantak dier la kalau kene potong lagi!! Sape suruh mencuri lagi! Sape suruh mencuri lagik!! Salah saper? So???

Ok.... Undang-undang Islam... ada banyak.... Salah satunye ialah hukum hudud... Hukum hudud ni untuk sape? Untuk golongan yang makan rasuah ker? Untuk golongan tak tutup aurat ker? Untuk golongan artis ker? Sebenarnya...ni ler golongan yang akan dijatuhkan dalam hukum hudud (Kalau salah, tolong nasihatkan saya):


- Zina
- Tuduhan Zina ( Qazaf ) tanpa empat saksi
- Minum Arak
- Mencuri
- Hirabah ( Perusuh / ganggu keamanan )
- Murtad
- Baghy (Bughah – Pemberontakan)

So...kepada yang TAK MENCURI...kepada yang TAK BERZINA.... kepada yang TAK MINUM ARAK... kepada yang TAK MURTAD.... tak perlu la takut kan... sebab bukan hangpa yang kene... Jadi kenapa ramai artis yang takut sangat akan hukum nie ek? Tak sesuai sangat ker?  Ker sebab termasuk dalam golongan di atas tu? Ops... tak nak la tuduh yang bukan-bukan kan.... Kamon la oit....Ni dah termaktub dalam Quran nie.... Allah Maha Mengetahui... Ni ler sebaik-baik hukum bagi golongan itu....

Kalau benar la diri korang beriman kepada ajaran Islam.... WAJIB SOKONG PERLAKSANAAN HUKUM ISLAM..... Tak kire la...hukum hudud ker....hukum syariah ker.... hukum aper ker.... Semuanya wajib dilaksanakan....Sebab hanya hukum ajaran Allah sahaja yang TIDAK ADA KEPENTINGAN PERIBADI.... TIDAK ADA BERAT SEBELAH... TIDAK ADA RASUAH.... So.... terima je ler.... apa susah.....

P/S: Tepuk dada, tanya iman.... Jangan mengaku Islam sebab keturunan sahaja... Dalamilah kesucian Islam...

19 comments:

Wani Swift said...

Mungkin yang takut untuk melaksanakn tu juga minum arak , berzina ? Wani sokong hudud . Tak ada masalah nak laksanakan . Alasan tak sesuai sangat melambangkan cetek pemikiran dan ketakutan mereka . Kenapa ? sendiri pun buat maksiat :) *bukan peminat mana mana parti politik*

mohamad rafi said...

sokong hudu dijlankan kat malaysia, ,mgkin dgan adenye human hudud ni akan brkurangan kes jenayah seperti di negara yg mjlankan hudud,,, mmg tak patut dipersoalkan lagi,,, tapi hukuman hudud ni hanya sah utk org islam sahaja, dan org bukan islam tak perlu takut...

wallahualam

suha said...

sebenarnya mereka yg x setuju tu taknak hidup dalam dunia yang terlalu islam..apepon,cik suha sangat setuju ngan entry neh..nape nak takut kan?hukum Allah,kat akhirat nnti pon hukum Allah gak yang dikenakan (^_^)

kakchik@ella said...

Yg tak setuju kerana tak faham dan tak mendalami hukum tu. Islam itu indah, tak pernah zalim dan kejam pada hambanya.

Syafiyah Muda said...

Golongan yang mempersendakan agama. Jawablah di akhirat kelak

Solihin Zubir said...

tidak ada pengecualian.. tak kisahlah kau parti mana pun.. kalau kau Islam, hukum Allah kena ikut.. bukan main sedap komen ja...

munisyhmohd said...

100% sy bersetuju dgn entry nih...knp perlu takut pd hukum Allah?...kalu takut, jgn buat apa yg di larang.. jgn hidup ats nama Islam tp x mngamalkan apa yg di suruh...klu x de ilmu, jgn brckp...~

munisyhmohd said...

100% sy bersetuju dgn entry nih...knp perlu takut pd hukum Allah?...kalu takut, jgn buat apa yg di larang.. jgn hidup ats nama Islam tp x mngamalkan apa yg di suruh...klu x de ilmu, jgn brckp...~

Ku Azhar said...

kena bg yang arif psal nie je komen..nie la jdnya bila tnya golongan yg kurang peka..

Penjejak Mimpi said...

sorry to say la kan.. ni lah golongan2 yang cerdik tak buleh di ikut.. bodo tak buleh di ajar!

Zainal said...

salam bro dan semua visitor...

boleh baca artikel sangat bernas dan amat berkredibiliti nih dari website Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin...

Kelantan Dan Tanggungjawab Hudud

Hudud Dan Beberapa Gambaran Salah

Ujang9897 said...

ija pun jawap tapis2...grrr


soalan dia wajar atau tidak..??

gua jawap wajar jer..!!!!!!!!! takda nk kata positi negetif..!

cik asam jeruk said...

kalau dah xtau kan si artis ni baik jgn bagi komen ape2 lg bagus.kan da kena batang idung sendiri..

MisZ Boa.Vista said...

sokong sgt..kalo x dijalankn hukum hudud,macam mane dorg nk dpt pengajaran...

Eika Arysha said...

btul tu wacana,eika mmg sokong sgt2...zaman skrg nie,zina,minum arak rasuah dh meleluasa sgt2..mmg ptut dilaksanakan...

Eika Arysha said...

eika nk share entry nie kat blog eika yew...

Pembawa_Wacana said...

@Eika Arysha: Ok...:)

Shuhaida Subri said...

Best entry ni!
100% sokong!

MaiRa QuEeN said...

kalau ade hukum hudud mesti jenayah kurang..maksiat kurang..semua takut...baru aman sikit...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785