Sunday, October 16, 2011

Artis Dapat Hidayah | Apa Itu Hidayah ??

Hidayah.... Satu nikmat yang diberikan Allah kepada insan terpilih sahaja.... Hidayah yang aku nak bincang nie bukannya hidayah nama orang okay... Bukan Nur Hidayah....Bukan juger Hidayatul... Takde kaitan dengan nama-nama orang...tapi ni adalah hidayah yang dikurniakan Tuhan kepada segolongan manusia menyebabkan dirinya insaf dan berbalik kepada ajaran Islam yang asal....

Wardina dan Irma Hasmie
Macam mana orang tu tau yang dia tu dapat hidayah? Haa...Allah bagi banyak cara kat hamba-Nya.... Tak semestinya sama.... Ada yang kene berusaha....ada jugak secara tiba-tiba... Mungkin kerana keikhlasan hati individu tu sendiri ingin berubah...Cuma detiknya belum tiba... Bila dah dapat hidayah...barula terus bertaubat dan menghambakan diri kepada Allah seikhlas-ikhlasnya....

Ada sesetengah dari kita dapat hidayah bila membuat umrah atau haji... Dapat hidayah direct dari tanah suci... Ada jugak kawan kita tu....dapat hidayah dari mimpi... Bermimpikan neraka dan syurga... bermimpikan seksaan alam kubur... dan lain-lain.... Ada jugak mendapat hidayah selepas menjadi sukarelawan menolong anak-anak yatim atau mangsa bencana.... 

Tapi.... hidayah nie hanya untuk golongan yang sudi berubah jer.... Bukan berubah dari baik ke buruk okay! Kalau gitu baik tak payah nak berubah.... Maksud berubah nie.... Berubah ke arah yang lebih baik.... Dari tak tutup aurat...kepada menutup aurat... Dari duk pegi clubbing...kepada pegi masjid atau surau.... Dari buta baca quran... kepada dah stat blajar Muqaddam.... Ok la tu.... 

Kepada kawan-kawan dia pulak... Jangan la discourage dia atau duk menganjing dia!... Kalau korang discourage dia yang cuba berubah ke arah yang lebih baik tu... Korang akan tergolong dalam golongan SETAN dan IBLIS secara otomatik!! So....jangan nak gatal-gatal nak tarik balik depa yang cuba berubah ke arah jalan yang sesat... Bagi la semangat.... Kalau korang tak nak berubah... Lantak korang ler! Tapi jangan cuba buat depa putus asa... Jangan menambah dosa-dosa yang dah bertimbun korang duk pikul tu.. 

Jangan risau...aku tak kata orang yang baik tu syumul...takde dosa...depa komfem ade jugak... Cuma takde la nak tambah dosa tu dengan menghina atau mengejek golongan yang nak berubah ke arah Islam nie... Bagi la support.... Korang pun dapat pahala free-free... :). 

So.... kalau nak dapat hidayah jugak.... Korang kenela mintak dengan Allah.... Sekurang-kurangnya...cuba la hayati kehidupan di sekitar korang... Jangan duk melalak melolong macam orang gila jer...Cuba la selami keadaan orang di sekeliling tu... Dari peminta sedekah...anak yatim... orang miskin.. pakcik makcik di kampung... budak tahfiz...  hinggala ke golongan kaya.... Cuba perhatikan dan silala berfikir... Insya Allah...korang akan tergolong dalam golongan yang menerima hidayah..:)

P/S: Jangan takut Nak Berubah Ke Arah Kebaikan...:)

5 comments:

harrazdani said...

semoga perubahan ini akan kekal lama...jgn jadi macam sesetengah orang tu....dulu pakai tudung sekarang dah pakai topi....:0

Acap Razak said...

Allah tidak melihat di mana kita bermula tetapi di mana kita di penghujungnya..

waalllaa! said...

hmm..saya pun macam diorg ni jugak dulu.. then when i start berubah..i berubah betul2..especially dari segi pemakaian.. I wear hijab yg menutup dada yang labuh.. n wear abaya..baju kurung pun dah jarang2..seluar hanya untuk bersukan sahaja.. tapi bila i start pakai tudung labuh..macam2 org mengata..kata saya pakai selimut la.. pakai alas meja la.. sedih sgt..sgt2 sedih bila yang mengata tu dari ahli keluarga sendiri.. sepatutnya bersyukur bila kita berubah ke arah yg lebih baik..kalau jadi bohsia cmn?? lagi haru kan? tapi bila kita buat baik..diperli2 plak.. sedih tu sgt sedih..n i anggap itu dugaan jelah.. n yang tak tahan tu ade plak kawan yg bertanya..dia pun bertdung jugak.. dia tanya "kenapa u pakai tudng labuh2 sangat..nampak cam org tua.."
pedih benor telinga dengar.. I cakap jelah.."kita ni bertudung bukan stakat bertudung tapi kena tutup bahagian dada supaya tak menjadi tatapan bukan muhrim.. lagi2 org yang bre**t besar macam u.." nah ambik ko sebijik..panas balik telinga dia..nak mengutuk pun biarla padan ngan diri tu..kan dah dpt balik..
n nasihat saya to all people..if ada kawan2 kita yang berubah.. if u don't have anything to say.. jangan cakap ape2..if u want encourage penghijrahan seseorang tu ..tegurla dengan baik2.. supaya org yg berubah tu tak rasa down n tak rasa nak kembali kepada keadaan yang lama..yang jahiliah tu..

cik pulau said...

hidayah tu milik Allah..
sama2 lah kita berubah ke arah kebaikan..
dan berdoa semoga kita pun peroleh hidayah dari Allah..'
isnyaAllah..

munisyhmohd said...

jadilah kita hamba yang sentiasa mengharap pada hidayah Allah...kerana hidayah Allah yg bakal menuntun kita ke jalan yang diredhai Nya...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785