Saturday, October 15, 2011

Titah Sultan Brunei Berkenaan Hukum Jenayah Syariah | Hukum Hudud

Mungkin zaman sudah mula berubah... sudah mula kembali ke arah pemerintahan secara Islam.... Aku tertarik dengan titah Sultan Brunei ini yang secara terang-terangan berani mengakui bahawa Undang-undang Islam patut dipandang serius....Titah sultan itu lebih kepada Hukum undang-undang jenayah syariah atau dengan kata lainnya...Hukum Hudud....

Ramai yang takut pasal hukum nie sebab kita selalu duk bagitau yang hukum nie kejam dan tak sesuai dilaksanakan..... Aku dah huraikan sikit dekat entri nie (KLIK SINI) pasal apa itu hukum hudud sebenarnya.... Untuk pengetahuan korang semua.... hukum syariah Islam nie adalah yang terbaik antara semua jenis undang-undang di dunia nie... Sebab undang-undang nie bukannya digubal oleh manusia cam kita-kita nie... Tapi undang-undang nie suruhan direct dari Allah S.W.T....

Aku tak sokong mana-mana parti okey....Aku tak pandang pun pasal parti...Lantak pi la pasal tu... sumer macam tak betul... tapi...aku sangat la setuju kalau hukum jenayah syariah nie dilaksanakan kat negara kita.... Sebab jenayah dah makin menjadi-jadi... Semua dah makin berani...Korang pun dah tau kan? Buang bayi...kes bunuh...kes rompakan... kes rogol.... macam-macam kes la.... Hampir setiap hari korang dengar kan? Sape yang tak penah dengar...korang tu duduk kat bawah tempurung la kot...

Cuba teka dari mana punca kebanyakan kes-kes tu... Kebanyakan kes-kes tu berpunca dari ZINA! Dan hukum jenayah syariah sangat la memandang serius pasal ZINA.... Tapi aku pelik.... kenapa kebanyakan orang islam sendiri di Malaysia nie takut pasal hukum nie ek? Tak suka ke kadar jenayah berkurangan?? Hmmm......Atau....ADAKAH ANDA SENDIRI SUKA BERZINA??

Kepada yang bukan Islam.... Korang tak payah la takut atau risau... Undang-undang nie bukannya nak memencilkan korang atau nak menindas korang.... Takde pun istilah menindas.... Undang-undang nie untuk kebaikan semua manusia okay....Hanya dilaksanakan JIKA KORANG BUAT SALAH...Dan kalau lah yang bukan islam yang buat salah (nak ke buat salah??) ... Aku rasa korang masih diadili dengan undang-undang sivil...(Betulkan saya jika salah yang nie ek)... Jadi kenapa perlu takut?

Sekarang nie...penyelesaian yang paling berkesan nak kurangkan kes-kes yang berlaku kat Malaysia nie...Hanyalah kembali kepada undang-undang Islam yang asal.... Komfem kurang jenayah... Macam negara Arab Saudi dah buat... Aku cuba carik analisa pasal perbezaan bilangan kes jenayah bila dilaksanakan hukum jenayah syariah nie dengan undang-undang sivil yang kita pakai sekarang nie... Memang jauh giler bezanya kadar jenayah yang berlaku... Sesape yang ada gambar tu... sila bagi link kat komen yer... Biar semua sedar dan paham... Undang-undang Islam bukannya nak menindas...tapi nak menjaga keamanan seluruh manusia sejagat.... Tak kira la korang Islam ke bukan Islam...


P/S: Pasal aurat...aku rasa agama lain pun suruh tutup sebenarnya... kan? Cuba cek!!

6 comments:

Sufinah Yussof (SY) said...

kat brunei, yang bukan beragama islam kene pakai tudung pegi sekolah. kalau tak silap la. kawan SY yang berbangsa cina cite kat SY. die pernah tinggal situ dulu. pandai tulis jawi plak tu.die cakap kat sana wajib belajar tulis jawi.

munisyhmohd said...

sgt setuju jika hukum hudud di laksanakan...yelah kan, wat pe nak takut kalu tak buat salah...

Safinaz Hanum Ahmad Anuar said...

dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali

Hardy_Hunt2 said...

betul bro,gua sokong.nice entry,thumbs up!

kunjungan pertama dari tekok beriuh

cik pulau said...

yang takut sangat kat hukum Allah tu, maybe sebab diorang yang buat jenayah tu sume,hhuhu..

hukum Allah ni jangan dibuat main-main.. sape kita nak tolak hukum Allah..

mohamad rafi said...

sokong sgt2 hudud djlankan kat malaysia,, tapi, hukum hudud hanye valid bg mereka yang beragama islam sahaja,, dan orang bukan islam tak perlu risau..

wallahullam,,
p/s: klu slah tlg btulkan dan tegur..

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785