Tuesday, July 19, 2011

Surah Amalan Ketika Hamil

Ops..... aku bukannya nak jadi ustaz nih... tapi saje nak sebarkan kepada sesape yang masih tak tau..... Kepada yang dah tau tapi tak hingat pun sesuai nih..... Seseorang ibu ketika hamil.... amat penting dijaga semua perlakuan dan tutur kata....sebab bayi akan menerima apa jua korang buat ketika dia di dalam kandungan... Lagi-lagi di awal pembentukan.... darah dagingnya yang baru nak terbentuk tu kalau boleh kita salurkan yang suci-suci jer.... 

Jadi..... dari duk layan lagu K-Pop atau hiburan duniawi tuu....baik korang bagila si kecil menerima sesuatu yang boleh memolekkan pembentukan dier.... Kalau tak pandai baca sendiri......letak la mp3 deakt perut....atau pun dengar alunan bacaan Al-Quran untuk si bayi.... Emaknyer la kene dengar dulu....barula sampai ke bayi..... Kalau emak tu dah tutup telinga nak dengar....memang susah la.....

Surah-surah yang dikatakan selalu dijadikan amalan:


Surah Yusuf - Surah nie kalau emaknya nak si bayi tu hensem atau cantik.... Baik rupa paras mahupun akhlak... Jadikan amalan bacaan surah nie....

Surah Maryam - Surah nie untuk senang nak melahirkan anak.....

Surah Luqman - Untuk anak yang pintar dan cerdas akal fikirannya...

Surah Yaasin - Untuk anak yang teguh hatinya dan susah nak terpengaruh dengan maksiat... Bukan setakat baca hari khamis malam jumaat jer....Bukan juga semata-mata untuk orang yang nazak nak meninggal dunia jer!


Surah Al-Hujurat - untuk memperbanyakkan susu ibu..

Setiap surah tu ada kisahnya....dan kisah itu sesuai dengan tujuan pembacaannya... Ingat....baca Quran tak sama dengan baca buku biasa...sebab setiap kalimah yang dibaca ada khasiatnya.... Sedangkan molekul air pun boleh bertukar rupa kerana bacaan Quran...inikan pula pembentukan darah daging manusia....

9 comments:

SoLy SoLicious said...

nice sharing~

nunui Joe said...

;)

simanis said...

dalam national geographic, ada ditunjukkan imej 3D...bila ibu mengaji, baby sujud dlm kandungan...

:: Mrs.Eady :: said...

nice :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

perkongsian yg baik...skrg ni LM byk2 baca surah maryam..moga proses bersalin menjadi mudah nnt.doakan LM selamat melahirkan ye

aizamia3 said...

nice sharing..
boleh dijadikan panduan dalam pertambahan ahli keluarga.. ;)

deqma129 said...

thanks for sharing.

lisa lis said...

sharing paling bguna..tq..~

AkmaFaizal said...

4 empat surah tu alhamdulillah dh diamalkan sejak anak pertama. latest hubby ckp surah Ali Imran agar anak taat pada Allah dan rasul..klau tak silaplah kan..

surah Al-Hujurat tu tak pernah tau plak. thanks 4 sharing..Insya Allah akan diamalkan juga.. :)

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785