Wednesday, September 14, 2011

Aktiviti HARAM dan HARUS Di Waktu Petang..


Waktu petang nie sememangnya banyak manfaatnya... Tapi kalau disalah guna kan... rugi jugak.. Budaya sekarang nie aku tengok tak menggunakan waktu petang dengan sebaiknya.... Nampak remeh.... tapi benda remeh cenggini ler yang bagi effect kat hidup korang sumer....

Waktu petang nie kirenyer lepas asar la kan.... Masuk je asar tu....haaa dah kira petang la... Kalau lepas zohor tu... kire ok lagi...tak termasuk dalam perbincangan dalam entri nie.... Kirenyer....kalau lepas asar....dalam pukul 4.30 ptg hingga la masuk waktu maghrib... Ada perkara yang harus dibuat dan kalau boleh JANGAN dibuat.... 

Waktu petang nie sepatutnya diisi dengan riadah... Riadah macam mane? tak kisah la macam mane pun... Korang nak berjogging ker.... nak ke gym ker.... atau sekadar berjalan-jalan di trek jogging... Janji mengamalkan kehidupan sihat... bagi ahli sukan...ni perkara wajib... Waktu cenggini la masa nak main bola... Bukannya main bola dua bijik tergantung tu! Erkk.... bagi yang tak faham....ignore jer.... Tak penting...lalala~~

Kalau rasa malas giler nak beriadah atau memang jenis kaki bangku atau tak minat bersukan dan berpeluh.... Korang boleh manfaatkan waktu petang nie dengan mengemas. rumah... kemas-kemas bilik ker... kemas rumah ker... bersihkan halaman rumah ker... waktu nie sesuai sebab matahari takde la panas sampai terbakor kulit tu kan.... Panas-panas suam kuku jer nie... Rumah pun cantik...badan pun sihat..

Perkara yang HARAM dibuat waktu petang lepas asar nie.... ialah TIDO! Jangan tidur lepas asar.... memang tak elok... Sebabnya.... badan korang akan cepat letih dan tak bermaya.... Sepenat mana pun badan korang... kalau boleh jangan tidur lepas asar.... Kalau nak tidur sangat....tidur sebelum masuk waktu asar... 

Sebab lain ialah.... tidur lepas waktu asar akan mengeluarkan satu cecair... Bukan tidur basah ok! Cecair ni bukannya meleleh keluar macam tu.... Cecair nie akan melembapkan otak korang.... maknanya sesape yang selalu tidur lepas asar.... Otak depa ni akan jadi semakin lembap dan makin slow.... Jangan nak salahkan sesape kalau korang tu susah nak hafal benda atau nak memorize something.... 

Benda nie basic jer... tapi amatla penting untuk kesejahteraan hidup korang untuk masa depan... Waktu petang adalah waktu untuk melepaskan tension korang... Pergila beriadah atau bermain dengan anak-anak.. Kalau malas sangat nak bergerak.... Main je la apa-apa game dekat komputer korang tu... elakkan tidur...

P/S: Kalau budak-budak, tidur petang nie akan buatkan depa tu ngigau atau buat perangai.....:)

7 comments:

ijA said...

terima kasih di atas peringatan ini..jrg nak amalkn tido petg..sebb student ne petg je mesti tido..memang xpatut..g lah bersihkn rumah..ke..kemas ke..ahahaaa...

Pearl Kaz said...

tu la. slalu kalo ngantuk sgt lepas asar, tahan je. lepas maghrib tu la tido kejap nk hilangkan ngantuk.. kalo ngantuk sgt.kalo boleh tahan lg, lepas solat isyak trus tido. huhuhu..

aZua said...

patotlaa otak jadi makin lembab . ape nme cecair tu ek ???

suha said...

hehe cik suha memng x suke tido petang (^_^)

Asakura said...

selalu je aku nie tido ptg dulu2...hahaa

sibhuscollection said...

Em em quote fakta dari mana eh?bkn pe,senang bg bhn bukti kt org.ngee.tq

Pembawa_Wacana said...

@sibhucollection: Pasal cecair tu dapat dari ustaz yang mengajar kat taman dulu....lupa la nama die... Tapi kebanyakan yang dibincangkan tu semuanya teori dari pemerhatian sendiri....:)

Ping your blog