Wednesday, September 28, 2011

Kebenaran Di sebalik Sejarah Silam | Wajib Baca!!

Haa..... aku nak bebel pasal sejarah lagi... Sape yang tak minat sejarah.. jangan la ditekan pangkah pulak yer...Cuba la bace sat.... Ni bukannya sejarah macam buku teks sekolah tu... Ni sejarah yang sepatutnya disemai dalam otak fikiran anak-anak muda kita sekarang......

Aku ada bebel pasal mana datangnyer "nama-nama" semua benda di dunia nie di entri sebelum nie... (SINI ). Dalam entri tu.... aku ada terangkan pasal asal-usul nama-nama semua benda di dunia dan apa kaitannya dengan sejarah.... Ok.... Kali ni aku nak tanya korang semua.... di mana titik permulaan sejarah manusia?? Berjuta-juta tahun dulu ker? Beratus ribu tahun dulu ker? Atau sejak adanya bumi nie lagi? 

Jawapannya senang jer.... Turunnya Nabi Adam ke muka bumi....itu la permulaan sejarah manusia.... Senang kan? Mestila senang.... sebab Al-Quran dah bagitau awal-awal.... kita jer malas nak belajar isi kandungannya.... Sejarah yang asli dan sebenar...kita boleh kaji menggunakan nama-nama Nabi.... susunan mengikut turutan Nabi.... Bermula dengan Nabi Adam..... kemudian sapa? Ingat tak?

Ermm.... Bagi yang tak ingat..... Selepas Nabi Adam, Nabi Idris... Kemudian Nabi Nuh... hingga akhirnya Nabi Muhammad.... Ada dua peristiwa besar dalam sejarah.... satunya.... Nabi Adam.... Titik permulaan sejarah manusia.....dan Nabi Nuh... Permulaan sejarah baru selepas bencana besar..... Dikatakan juger.... sejarah Nabi Nuh ada kaitan dengan Atlantis! Cuma omputeh je tak nak sebarkan benda nie....

Persoalan..... bilakah Nabi Adam diturunkan di muka bumi? Berapa ratus ribu tahun kah? Dan bila pulak zaman Nabi Nuh itu? Ada kaitan tak dengan kepupusan dinasour seluruh dunia nie? Betul ker kajian barat yang cakap dinasour mati beratus ribu tahun dulu? Atau..... hanya sezaman dengan zaman Nabi Nuh jer? Sebab aku pernah dengar citer.... masa Nabi Adam diturunkan ke bumi....Segala haiwan dan pokok-pokok sudah pun wujud di bumi...termasuk dinasour! Dan.....Nabi Adam bukannya kecik cam kite nie.... Setinggi pokok kelapa! Betul ke tidak.. kaji la...he he

Ok...aku tinggalkan persoalan tu dekat korang... Kali nie persoalan tentang zaman Nabi-nabi lain pulak... Lepas Nabi Nuh....sape pulak? Jawapannya Nabi Hud.... Kemudian Nabi Soleh.... Kemudian Nabi Ibrahim... Nabi Ibrahim dikatakan ada kaitan dengan sejarah melayu! Ada tau ker?? Tak tau? Nabi Ibrahim disebut dalam kitab Mahabhrata....disebut dalam Sulalatus Salatin... disebut jugak dalam transkripsi lama.... Sebab tu aku nak bagitau yang sejarah YANG ASLI DAN BENAR nie menarik!!

Kita diberi landasan....kita diberi petunjuk.... iaitu susunan nama-nama Nabi mengikut turutan.... Dan juger cerita sejarah yang lain dalam Quran.... Semuanya dibagitau....tapi kita tetap jugak duk percaya dengan sejarah ciptaan omputeh tu... Bukan semua tak betul...ada jer yang betul.... Tapi banyak yang cuba diseleweng.... Contohnya sejarah Mesir kuno.... Ada seorang pemerintahnya pernah menganut agama Islam! Tapi tak pernah dihebohkan... 

Kematian firaun zaman Nabi Musa.... Sememangnya sudah dibuktikan ada seorang firaun mati disebabkan kandungan garam laut yang melampau dalam badan...Kemungkinan besar mati lemas di dalam laut!! Pun tak dihebohkan... Ops...kejap.... korang tau kan kisah Nabi Musa membelah laut tu kan? Harap-harap tau la.... 

Nampak kan? Kebenaran hanya ada dalam Quran.... sememangnya Allah dah cuba memberi petunjuk dan iktibar....tapi kita mengabaikannya.... Bukan saje kisah di tanah arab jer... Semuanya sekali! Zaman Nabi Adam... mana wujud lagi kaum arab! Masa tu semuanya lain....Dari anak-anak Nabi Adam la... terbentuknya kaum-kaum....termasuk la jugak Yakjuj dan Makjuj...Wallaualam... 

Kalau dikaji...ada jugak tersentuh kisah kaum-kaum lain dalam Quran...contohnya...kisah orang Rom.... ada jer terpampang dalam Quran... Tau kan? TAU TAK? Kisah Zulkarnain... Kisah bangsa Madyan... bangsa ape lagi....banyak.... Semuanya diceritakan dalam Quran..... Korang tau tak nie??? Agak-agak kaum melayu ada tak? Ada orang kaji tak sebelum nie? Harap korang dapat mesej yang aku cuba sampaikan.....:)

P/S: So....sila la baca Quran.... jangan asyik duk baca buku akademik atau majalah hiburan jer! He he he...

3 comments:

Abang Long said...

Aduihhh!! Tersentap coz kena sergah masa tgh baca entry ni bukan tgh baca al-Quran. Apa2pun, baca dua2 sekali untuk kebaikan dunia dan akhirat..insyaAllah.

RedVixen said...

kejadian 11/9 pon ada kat dalam tu... apetah lagi dengan peristiwa yg masa dulu....

Eera Shera said...

yep..semuanya ada dalam al-quran tu.

kalau baca ngan maknanya, memang takjub

ALLAHUAKBAR

Ping your blog