Wednesday, September 21, 2011

Berhibur (Lagu) Sambil Belajar | Tips Ringkas

Sebenarnya korang boleh berhibur sambil belajar..... Apa? Tak boleh? Sape cakap derr... Boleh jer.... Korang boleh berhibur dan jugak belajar dalam satu-satu masa..... Tak semestinyer korang kene genius tahap gila babun kalau nak berhibur sambil belajar nie..... Cuma biar kene cara dan tempatnya....

Satunyer.... Korang kenela memilih bentuk hiburan tu macam maner.... Contohnya dalam lagu.... Kekadang tu lirik lagu tu sendiri dah banyak pengajaran dan pembelajaran tentang kehidupan.... Contoh lagu ialah.... Lagu nasyid "demi masa" dari Raihan.... Kan pengajaran tu.... Kalau nak yang temporari sikit.... Lagu Cerita Kedai Kopi nyanyian Malique Too Phat tu... Ada pengajaran tu... sesambil menghafal lagu tu..korang juger dah mempelajari ilmu kehidupan sebenanrnya.... Lagu cintan-cintan tak termasuk dalam kategori nie...sori yer...

Sekarang ni jugak kerajaan menggalakkan kita memperbanyakkan pengetahuan tentang bahasa asing kan... Korang boleh guna lirik-lirik lagu sebagai proses pembelajaran bahasa.... Bahasa inggeris terutamanya... Malas nak membaca... belajar dengan lirik lagu omputeh tu... Bagi yang nak belajar bahasa Korea ker...Jepun ker.... Semuanya boleh.... Jangan duk tiru tarian dier dah ler... Tu dah menyimpang dah tu..

Kekadang jugak.... setiap lagu tu ada video klip nyer... Dari video klip tu sendiri korang boleh belajar tentang ilmu pengetahuan yang berguna.... Contoh video klip yang boleh dijadikan asas kehidupan ialah... Video klip Maher zain untuk lagu " Chosen One"..... Cer tengok....cer tengok...


Amacam? Boleh paham apa yang nak disampaikan? Banyak mesej berguna dalam video klip tu... Termasuk ler pasal Islam ni agama yang menggalakkan kedamaian dan keharmonian... Diselitkan keadaan sebuah keluarga yang happening serta harmoni dan aktif walaupun agama langsung tidakditinggalkan.... Bukan macam set mind kebanyakan orang zaman sekarang... Biler kuat beragama... kene pasif dan tak happening.... Mesej tu... Dan mesej utama dier... tentang keperibadian Nabi kita... Nabi Muhammad S.A.W..

Nampak dah kan? Berhibur tak salah dalam Islam... Bukan kata Islam melarang langsung dari berhibur.... BOLEH BERHIBUR... Tapi kene ada batas-batas nyer... Berhibur sekadar menggembirakan hati dan menyihatkan jiwa sambil ingatan kepada Tuhan tetap dijaga... Betapa cantiknyer kalau betul-betul folo ajaran Islam.... Masalahnya... Kebanyakan suka menganggap Islam nie agama yang bosan dan boring.... Semua nak sekat.... Sape yang berfikiran kolot macam tu.. sila la berjumpa pakar Islam...Mufti ker... Ustaz ker... Ulamak ker...Mintak penjelasan...jangan main hentam semberono jer... Dan jangan pulak mintak pendapat dari ustaz "Tak bertauliah".... Sesat nanti..

4 comments:

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum

yea sgt betul....
Islam itu indah...
cuba tgk ngan mata hati... ~

Penggemar Coklat said...

betul2x..

berhenti dari berterus terusan brfikiran kolokt ^^

Novelgurl said...

TU LA PSL..ish2..bdk2 skrng.."D
slh persekitrn gak,,msyrt..lg2 komposer lgu..enth ap2 lirik r y dorng ciptkn.Dh la org zmn skrng x tau pilih mne baik mne buruk..
lalala ~

zarulfarhana said...

betul tue...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785