Tuesday, September 13, 2011

Apesal Budak Sekarang Ramai Yang Senget Ek...

Budak sekarang ramai yang senget... Bukan senget bahu sebab cacat accident ke aper.... Tapi senget sebab ramai yang tak paham pasal etika dan moral kehidupan.... Senget yang bermaksud kurang ajar dan tidak bermoral.... Lagi-lagi budak melayu.... Kenapa yer?

Ni la komen original dari aku.... banyak faktornya.... pendidikan awal datangnya dari rumah.... Jika tak diajar secara proper....rosak la budak tu... Tapi aku tak nak komen banyak pasal pendidikan dari rumah nie... Sebab nie atas individu.....

Aku cuma nak komen pasal peranan pemimpin negara nie... Bukannya nak komen suka-suka...ataupun nak berpolitik..... takde masenyer aku nak berpolitik nih...tapi nie cadangan dari pemikiran seorang bergelar rakyat Malaysia untuk pembangunan insan negara tercinta nie.... Ada satu benda yang aku tak paham dan sampai sekarang tertanya-tanya.. 

Konsep etika dan moral nie sebenarnya berkait rapat dengan ajaran agama... Kalau sorang tu kuat pegangan agamanya.... maka moralnya pun komfem elok dan etika pun mesti dier paham... Jadi....sebagai peranan pemimpin... kenapa tak WAJIB kan PENDIDIKAN ISLAM di sekolah sebagai subjek wajib lulus untuk masuk Universiti atau Matrikulasi bagi student Melayu?

Aku rasa dah sampai masanya kerajaan mewajibkan pendidikan islam untuk masuk ke peringkat lebih tinggi dalam sistem pendidikan sekarang.... Sebab aku tengok budak zaman sekarang nie tersangat pentingkan sains dan matematik hingga terlupa perkara yang lebih penting....iaitu agama. Elok ke macam nie? Sangat la tak elok.... Keruntuhan moral dan budaya terjadi bila kita tinggalkan ajaran agama... Berjaya setinggi mana pun.... kalau agama hampeh... Tak ke mana jugak.... Sila berbalik kepada sejarah tamadun lampau... apa punca keruntuhan tamadun-tamadun besar dunia tu... Di mana silapnya..... Semuanya berkaitan keruntuhan pegangan etika dan moral..

Percaya atau tidak.... budak sekarang nie.... kalau tanya bab matematik.... sampai ke tahap Einstein pun boleh jawab..... Tapi kalau tanya bab pendidikan islam.... Level sekolah rendah pun kene pikir panjang... ape kes? Even yang paling mudah pun susah nak diamalkan.... Contohnya... beri salam... berapa kerat jer dari golongan melayu yang muda-muda nie yang bagi salam biler jumpa kawan atau pensyarah depa? Sorang dari berpuluh-puluh jer.... Tak ke teruk tu? Tu pasal salam... pasal yang lain? 

Takde dah istilah "LEK LUU" atau "WAKLU" pasal nie.... Bagi yang sokong isu nie... Aku nasihatkan sila sebarkan.... biar sampai ke telinga pemimpin atau orang yang ada kuasa nak perluaskan pasal hal nie... Sama-sama kita gemblengkan tenaga cuba bantu generasi masa depan yang makin kabur dan sesat nie...

P/S: Sape sokong sila LIKE.... Sharekan di Facebook dan Twitter pun bagus juger...

12 comments:

atiqsalleh said...

bukan kene lulus.. tapi kene credit.. macam subjek lain jugak... biasa la kalau dapat pemimpin yang jahil.. cmnila

Pembawa_Wacana said...

@atiqsalleh: Haaaa......kene kredit.... tu maksud sebenarnya....

whitecappuccino said...

Setuju dgn para 2 akhir..mereka kurang ajar, sebab tu la belajar tak berkat..tak pandai

Zainal said...

salam saudara wacanaku...

saya setuju budak zaman sekarang memang segelintirnya kurang ajar...

ini dapat kita lihat dengan jelas di universiti...budak universiti skang nih klu dgn staf yang lebih tua pun dia dah tak hormat....

apa sebabnya..???

sebab mereka nih terlalu dimanjakan oleh pihak atasan universiti...kononnya nak mewujudkan perkhidmatan mesra pelajar...memang lah boleh tunjukkan sikap mesra..tapi kalau dah terlalu mesra akibatnya kita..staf universiti tegur cara baik pun di balas dengan kata2 kurang ajar yang menyakitkan hati...

saya setuju dengan pandangan atiqsalleh supaya pendidikan islam jadi matapelajaran wajib kredit untuk ke universiti...selain itu silibus pendidikan islam juga perlu dibanyakkan latihan praktikal terutamanya kaedah bersolat...

namun begitu...matapelajaran sains dan matematik juga perlu amat diutamakan untuk membina bangsa malaysia yang mampu menjadi pencipta teknologi yang berfaedah...

dulu tun dr mahathir soh belajaq sains dan matematik dalam bahasai inggeris..ada yang dok pi bangkang..alahaiiiii...hampeh..

Nyamuk Terbang said...

betul..skrng nie pendidikan islam mcm dh x dipeduli
bnda lain yg dikejar
smpaikan bdk2 skrng nk bca tahiyat pun xthu (pengalaman sndri msa ikt kem dlu)

Alya EsprĂ©zzo™ said...

setuju!

ika said...

setuju !

Santri T.P.I.N.I said...

sekarang ni orang lebih pada pelajaran akademik dari agama... sebab nanti boleh jadi doktor, engineer, arkitek. kalau jadi ustaz tak dapat gaji besar...

BeloG MTT said...

Zaman di telan arus pemodenan lagi la budak budak tambah advance sampaikan jadi begitu =..="

NadiRah said...

rasenya lulus je deme sume...cume xnk amalkan yg baik..tu je...

afqh said...

pasal subjek pendidikan islam tu aku setuju
kalau boleh wajibkan kredit utk universiti
lagi cantik wajib gred B dan ke atas
berapa ramai mak bapak kecewa science dgn math tak kredit tapi berapa ramai yang kisah kalau subjek pendidikan islam tak kredit/lulus?
mari berfikir.

Coolman said...

kadang-kala pengaruh tv gak buat kita senget!!

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785