Friday, September 9, 2011

Cukai Topup ??

Sekarang nie semua sibuk pasal cukai... Cukai 6% untuk topup.... Agak-agak sape yang suka melompat bila dengar pasal nie? Sudah pasti la yang dapat hasil dari cukai nie kan... Yang kene bayar? Depa suka tak? Tapi.... Aku suka jer!!

Bukan betul-betul suka.... Tapi suka dalam duka nie oit.... Sampai topup pun kene cukai... Hadoi... Tau la ramai yang guna topup dari bil... Lagipun yang guna topup nie biasanya golongan yang sederhana...Yang tak mampu nak bayar bil tu... Takkan nak ambik duit depa jugak kot.... Bukan ker sepatutnya membantu keadaan ekonomi depa nie.....

Aku tak paham kenapa perlu adanya cukai topup... Jika difikir secara logiknya... Kalau topup pun ada cukai.... maknanya nanti mungkin SEMUA benda akan ada cukai... bayar parking pun ada cukai.... tol pun ada cukai... Sebab topup nie benda yang TAK SEPATUTNYA ADA CUKAI!

Aku tak tau la kot-kot ada yang pengguna topup yang setuju pasal benda nie... Sokong atas dasar ape...aku tak tau... Tapi aku nie bukannya menyokong bulat-bulat semua yang pemerintah buat... Sebab depa tu manusia jer.... Ada salah dan silap! Bab nie aku tak sokong.... Macam nak sedut duit rakyat jer... Sebab Pengguna topup nie bukannya dari golongan DATUK-DATUK atau DATIN-DATIN...Depa nie rakyat yang takde duit....golongan yang biasa-biasa jer.... golongan pakcik makcik kat kampung tu haa... golongan yang tengah mengumpul pendapatan macam aku nie.....Lain la kalau pengguna bil tu.... 

Mungkin ada yang kata cukai nie untuk pembangunan negara jugak.... Untuk kita jugak.... Sape yang cakap tu... banyak salahnya... sebab kalau dikatakan untuk pembangunan infrastruktur negara.... Bukan semua yang dapat merasa... Contohnya... buat bangunan tinggi-tinggi... Bukannya makcik pakcik kat kampung tu yang merasa.... hanya golongan yang tertentu je merasa....  Kalau dibuat tol.... walaupun dah guna duit cukai tu....Korang tetap kene bayar tol lagi! Takde nyer tol FREE!! ha ha ha.....

Mungkin nanti semua guna talian hayat je la... semua nak ada cukai... Guna emel je la.... tak pun gune mane-mane kawasan wi-fi free...guna skype...he he... Tak pun berhubung dengan family guna burung merpati cam dulu-dulu.... Kalau guna burung merpati pun kene bayar cukai....tak tau nak cakap ape la...he he he....

P/S: Emel mungkin menjadi mangsa seterusnya kot.....he he he...

10 comments:

Rozuan Ismail said...

macam membebankan rakyat la die buat mcm ni.huh. dah la tambah cukai,kos hidup plak mahal.ada kaitan dengan GST ke ni?

Edy Fee said...

sokong! lepas ni kne beli stok topap bebanyk

✿....rossa alina....✿ said...

NTAH PAPE LA DORANG NI NAK KENEKAN CUKAI PLAK..MCM XDE SUMBER LAIN JE NAK CARI DUIT..ADOI..

Asakura said...

kalau email pun guna cukai, aku tak tahu apa akan jadi...demonstrasi kot....hahhhaa

cukai nie dikenakan utk meningkatkan pendapatan negara... mungkin pendapatan negara tak cukup untuk membangunkan negara kerana asyik bagi subsidi....

mynameismy said...

sape pakai topup tukar bil la lepas ni hoho

azim_3110 said...

yeah!!stuju bangat!!huhuhuu...
BW..

aizamia3 said...

dah tak larat nak baca sana sini pasal cukai ni..

bukak mata kena.. pejam mata kena.. bukak mulut apatah lagi..
lepas ni cukai apa pulak yang akan dikenakan.. rakyat yang menanggung beban..

TOPUP FOR ALL said...

Satu cara nak kurangkan beban ni, dapatkan topup dengan harga diskaun. Maklumat di http://www.kpetopup.blogspot.com

TOPUP FOR ALL said...

Imbangi CUKAI TOPUP 6%.

Sertai KPE TOPUP, dan dapatkan reload dengan harga yang lebih murah! Kami menawarkan diskaun sehingga 12%

Topup Celcom RM10 = RM 9.70 + CUKAI RM 0.60 = RM 10.30 SAHAJA!
Kami serap 3% daripada Cukai dan anda UNTUNG RM0.30!!!!!!

Daftar lah sebagai ahli sekarang, PERCUMA !!!!!

Right To Choose said...

"akan dgr suara rakyat" propaganda pemimpin blako tu........tp rakyat semakin hari semakin mrana.......