Tuesday, December 20, 2011

Antara Agama, Bangsa, Negara, dan Kepentingan Diri....


Ok....sebelum nie aku duk share video je kan... berkongsi apa-apa video yang aku rasa ada mesej yang tersendiri untuk kebaikan kita semua.... Kali nie aku nak timbulkan satu persoalan kat korang sumer.... Dalam isu-isu berbangkit pasal politik... pasal kes-kes hangat.... Dalam semua yang telah dan mungkin akan berlaku... yang mana lagi penting buat masyarakat kita sekarang....AGAMA....BANGSA...NEGARA....atau KEPENTINGAN DIRI...

Contohnya pasal isu bendera Datuk Seri Najib diturunkan mahasiswa baru-baru nie.... kecoh habis semua panglima turun nak tumbuk dan nak ludah si pelajar tu..... Sampai tahap tu sekali yer.... Tapi Datuk Seri Najib rilek jer.... Kenapa yer? 

Ok...isu gay melayu kahwin.... kecoh jugak.... semua duk maki si gay tu... Maki sana...maki sini.... Siap bakar gambar si gay tu lagi... Ok... DONE... isu video HINA HUDUD.... kata HUDUD nie tak sesuai.... bla...bla...bla...... Nak tumbuk? Takde pulak aku dengar.... nak bakar gambar si director? Takde jugak... Mungkin tak sepanas isu-isu lain kot... Macam-macam lagi isu yang timbul... Semuanya isu yang menyentuh aspek penting dalam pembentukan jatidiri masyarakat kita.... AGAMA...BANGSA....dan NEGARA..... Tapi yang mana lagi penting bagi yang membela? 

Kita kupas satu-satu isu.... mula-mula isu gay kahwin tu.... Aku tak tau la kenapa yang nie begitu popular...Sebab aku rasa sebelum nie aku ada terdengar yang isu gay berkahwin dengan sama jantina di Malaysia!! Kesahihan berita tu aku tak dapat pastikan... cuma PERNAH TERDENGAR....tapi tak popular.... Sebab berlaku kat Malaysia ker? Atau sebab bukan melayu? Ermmm.... Entah ler Labuuuu.....


Bagi isu tu.... patut dikecam dan dibantah... Sebab apa... sebab melanggar agama....bangsa.. dan etika negara... Dah menentang ketiga-tiga tonggak kesatuan negara.... Kecam saje ker? Tak....patut dikenakan undang-undang....baru gay-gay lain takut nak buat jugak....Kalau setakat kecam mulut bla bla bla.... TAK JADI! macam mane nak hukum budak tu? Ada ker jenis hukuman di bawah akta yang sedia ada? Ada kot....Kalau takde....kene wujudkan...

Ok.....isu HINA HUDUD.... yang nie menghina hukum Allah....maknanya menghina agama... agama je ker? Bagi aku.... menghina agama dan bangsa... Negara tak lagi...sebab negara kita TAK AMAL kan hukum hudud... Kalau negara Arab Saudi...memang yer... Sebab tu kes rasuah dan jenayah kat sane kurang dari kat Malaysia kot.....Kooot...... Ok2.... Kenapa menghina agama dan bangsa?? Mungkin ramai dah tau pasal agama kan.... Tapi kenapa aku kaitkan dengan bangsa? 


Bagi aku....bangsa melayu sudah sinonim dengan agama Islam.... Bukan WAJIB....tapi sinonim... Bile sebut je melayu...terbayang masjid... sebut je melayu...terbayang songkok dan baju melayu... sebut jer melayu...terbayang Islam! So.... bile ada orang hina hukum hudud...hukum Allah yang termaktub dalam agama Islam... maka automatiknyer menghina bangsa yang sinonim dengan agama tu sendiri.....Dalam konteks perbincangan dalam entri nie.....Bangsa MELAYU!

Ok.....sebelum aku komen lebih panjang....sentuh pulak isu bendera Datuk Seri Najib pulak..... Menghina agama? Tak kot..... menghina bangsa? Mungkin yer.... Menghina negara? Mungkin ya.... Kenapa mungkin jer? Tak adil la Bro...... Ok....ni sebab kenapa aku bagi MUNGKIN....

Kita kaji dan tengok CARA bendera tu diturunkan.... Adakah diturunkan dengan cara hina? Dipijak-pijak? Dibakar macam segelintir rakyat Indonesia bakar bendera Malaysia tempoh hari? Dipijak-pijak macam penyokong fanatik bola sepak kita pi bakar bendera negeri pihak lawan?? Adakah diludah dan dikoyak-koyak bendera tu? TIDAK kan? Kalau ada...sila bagi link kat aku..... sebab setakat nie aku rasa takde sampai ke tahap menghina....Semuanya dilakukan atas sebab SIMBOLIK... Apa itu simbolik? Contoh paling senang pasal simbolik nie... Majlis Perasmian.....


Lepas diturunkan.... dinaikkan bendera pasal apa yang depa perjuangkan....and then depa naikkan balik bendera Datuk Seri Najib..... Menghina? Depa cakap tidak.... simbolik jer... Menghina bangsa ker? Tak kot..... Menghina negara?? Pendapat peribadi aku....tak... Habis kenapa jadi isu?? Sebab mungkin cara tu tidak sesuai dilakukan di negara nie..... SENSITIF DENGAN PERKARA-PERKARA MACAM NIE...

Ok.... dari ketiga-tiga isu nie.... Yang mana isu paling berat? yang korang rasa patut korang perjuangkan lebih? Isu gay? Isu Hudud? Atau isu bendera? Tepuk dada tanya iman masing-masing.... Aku bagi hint la untuk korang.... Dalam ketiga-tiga aspek nie....AGAMA....BANGSA....NEGARA.... yang mana PALING PENTING? Sama penting? Taaaak..... Ada hierarki dier... Satu aspek tu akan menyatukan ketiga-tiga aspek sekaligus! Aspek yang mana?? Korang fikirkan la yer....

Lagi satu....Kalau semua sama penting.... kenapa kebanyakan dari kita nie tak pilih ketiga-tiga nie langsung??!! Kebanyakannya pilih KEPENTINGAN DIRI SENDIRI....which is takde langsung dalam pilihan yang diberi....

Sebab tu ramai yang jadi kaki bodek....kaki ampu.... kaki maki.... kaki tipu.... kaki kipas... dan berbagai-bagai kaki lagi la.... Sebab apa?? Sebab depa tak pikir pasal AGAMA.... depa tak pikir pasal bangsa pon.....pasal negara laaaaagiiiii la tak pikir langsung!! Kebanyakannya berlakon jer....Berlakon untuk KEPENTINGAN DIRI.... Apa nak jadi.....jadi ler....yang penting.... Perut sendiri diisi! Salah pun betul.... Yang betul komfem la betul... Jadi...sape yang betul-betul sayangkan agamanya...bangsanya....dan negaranya?? Cuba la korang perhatikan di sekeliling korang sendiri.... Pasti korang dapat jawapannya...;)


So.... kepada yang sudi baca pendapat aku nie.... fikir-fikirkan la yer.... semoga korang tak termasuk dalam golongan kaki-kaki yang busuk jiwa nie.... kaki sembab takpe.... tu kesihatan...boleh diubati! Kaki busuk takpe....boleh basuh dengan sabun banyak-banyak! Tapi bile jiwa dah busuk.... hanya satu jer penyelesaian... BERTAUBAT!

P/S: Rasa nak share, tekan like....pastu add comment.... :) Kalau ada salah silap... harap dinasihati...

1 comment:

deen azmee said...

as-salam..

terbaek bro.. kupasan yg menarik.. bagi aku pasal isu turun bendera tu sekadar isu politik je kot.. sebab setakat turun bendera je kan.. tapi mcm bro kata hal2 mcm tu sensitif dkt negara kita..

pasal isu gay tu plak dah melibatkan agama dan bangsa.. yelah bangsa melayu sudah sinomin beragama Islam.. dlm Islam mengharamkan hubungan sejenis ni..

pasal isu hudud tu pula seolah2 mcm mempermainkan agama.. hukum hudud tu hukum Allah bkn manusia yg cipta.. hurmmm..

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785