Tuesday, December 27, 2011

Elakkan Kejahatan Dunia Internet | Cara-cara Mengatasi


Srooot....Srooot.... demam selsema menyerang....Mood nak buat keje pun jadi separuh jer... Jadi aku luangkan masa ketiadaan mood nie dengan tulis blog... Dalam duk bermalas-malasan nie... Aku terlintas pasal jenayah siber yang berleluasa sekarang nie.... Jadi, kita sebagai pengguna internet nie mesti cuba elakkan perkara yang tidak diingini terkena kat kita semua....

Dunia sekarang nie...internet nie dah macam asam garam... Hampir semua manusia di dunia nie dipenuhi dengan kehidupan duk depan PC jer... Banyak duk habiskan masa main internet....Facebook la....Twitter la... Blog la... Sikit je guna internet untuk menambah ilmu.... kan? Dalam duk mengadap internet hampir 24 jam tu...adakalanya kena beringat dan berhati-hati jugak.... Takut jadi mangsa jenayah internet....Terutama WANITA....


Jadi, nak elakkan perkara nie berlaku....elok la kalau aku cuba kongsikan apa yang aku rasa boleh membantu korang dengan berkongsi sikit pendapat dan nasihat bagaimana nak elak jenayah siber atau cyber crime nie....

JANGAN KONGSI PASSWORD
Ni penting.... lagi-lagi laman sosial... Sebab ada antara kita nie berkongsi password dengan kawan-kawan... GF atau BF.... Kononnya tak nak ada rahsia antara pasangan.... Bagi aku jangan la der... Selagi tak kahwin.... Sepatutnya ada jurang dan rahsia antara korang tu... Time duk cinta berputik ok la kot... Bila tiba masa gaduh kaw-kaw.... Macam-macam boleh jadik.... Tah-tah kene troll dengan pakwe sendiri... Hati-hati.... 

JANGAN BALAS E-MAIL YANG TAK DIKENALI
Aku rasa aku pernah buat entri pasal benda nie.... Sebab aku dah banyak kali dapat e-mal yang tidak dikenali..... Walau apa pun dia cakap....jangan balas.... Selagi korang tak kenal dia... jangan di balas.... Korang boleh baca kisah aku dapat e-mail yang tak dikenali di SINI >> link .

JAGA-JAGA PHOTO YANG DI UPLOAD
Ni perkara paling penting kalau korang betul-betul nak jaga diri dan cuba elak dari jenayah siber.... Gambar korang! Nak upload tu cuba fikir dulu.... Sebab dengan teknologi canggih sekarang nie.... Gambar yang berbaju pun boleh diedit menjadi bogel! So....nak upload gambar... cuba fikir masak-masak dulu.... kalau nak upload gambar cute-cute pun... Pikir balik.. Nie tak.... Main upload jer.... tau-tau gambar tu dah jadi tampalan kat dinding lelaki gatal! BEWARE!


ELAKKAN BUKAK E-MAIL ATAU INTERNET BANKING DI TEMPAT UMUM
Ni antara yang selalu terjadi.... Terutama yang menggunakan internet banking seperti Maybank2U atau CIMBClick.... Jangan la bukak internet banking di tempat umum macam di Cybercafe atau kat mana-mana komputer yang menjadi tempat orang ramai online... Kalau boleh cuba elakkan.... Kalau terpaksa jugak... Cuba delete segala maklumat yang direkodkan semasa korang guna tu.... Pastikan korang SIGN OUT! 

PASTIKAN PASSWORD YANG KUAT
Haaa..... ni sebagai basic nak selamatkan e-mail atau akaun korang.... pastikan password tu susah orang nak hack... Contoh la kan.... ni password lemah : akucintakamu.... Nie pulak contoh password kuat : aKu654enSeM.... Selalu cuba gabungkan huruf dengan nombor...

SELALU UBAH PASSWORD
Kalau korang ada ingatan yang kuat.....ubah la banyak-banyak kali pun takper.... janji korang ingat password tu.... Kalau tak... memadai kalau korang dah buat password yang betul-betul kuat... Janji jangan bagi kat orang lain! kalau tak... sila ubah... dan rahsiakan....

Itu la yang aku tau sedikit sebanyak kalau korang nak elak dari terjebak menjadi mangsa jenayah siber.... Semoga bermanfaat.... Aku dapat info nie pun dari pembacaan jugak... Cuma ingat tak ingat jer... Saje nak share kat blog.... Tambah pahala...he he he...

P/S: Semoga kita selamat dari jenayah siber...;)

No comments: