Thursday, January 26, 2012

Anonymous Oi... Anonymous Siri 2 | Baling Batu Sorok Tangan

Dalam dunia blogging nie.... perkara yang paling aku tak suka ialah.... golongan si anonymous nie... Sebab apa.... Sebab bagi aku...golongan nie la yang banyak memporak perandakan kesejahteraan dunia blogging.... Aku rasa yang mana suka jadi si anon nie.... Di dunia luarnya pun mesti jenis yang suka kutuk-kutuk belakang kot....:)

Korang boleh tengok komen si anon yang aku MALAS NAK PUBLISH sebab ada unsur-unsur cuba mewujudkan provokasi tetapi TAKUT NAK TUNJUK IDENTITI DIRI... Korang baca la komen si anon tu... Walaupun aku nie tak sokong mana-mana parti politik.... Tapi komen dia tu boleh tahan la... AGAK KURANG ASAM...


Nampak sangat si anon nie ANTI-PAS kot...atau FANATIK UMNO....atau ANTI ustaz Azhar Idrus.... ha ha ha... Kalau nak anti sekalipun.... Sila la tunjuk identiti korang tu...Baru betul.... Ni tidak....cakap-cakap provok tapi sorok-sorok muka.... Takut kena tembak balik ke bang? Aku bukannya FANATIK mana-mana parti... jangan risau yer....:)

Entri aku yang di komen tu..... Korang boleh tengok di SINI (link) dan di SINI (link)... Aku rasa aku takde la berat sebelah ke mana-mana pihak..... Aku cuma nak sampaikan mesej BERSATU DI BAWAH PAYUNG AGAMA.... BUKANNYA PAYUNG POLITIK.... Tapi si anon nie tenggelam dalam dunia politik dia kot.... Sampai biodata pun dia tak puas hati! ha ha ha

Buat si anon.... Entri aku tu tak hentam pasal glamer tak glamer....Adoi yai.... Ke situ pulak yang dia paham... Ceteknyer..... Bace abis ke tak? Niat aku cuma nak cakap..... Tak payah nak melaga-lagakan depa.... Kita yang sekadar pendengar nie cukup sekadar ambik ilmu saje... Tak payah nak melenting lebih-lebih....Tak payah rajin-rajin nak bertapa depan movie maker nak buat video melaga-lagakan depa tu....haih...:)

Pastu dia duk cakap pasal takde kelulusan tapi glamer.... Dah nak buat macam mane bang oit.... ORANG SUKA CARA TU... Ambik ilmu sambil berhibur secara sederhana... SALAH KE? Aku pelik jugak la si anon nie.... Aku rasa dua komen tu macam orang yang sama..... Dan jugak PEMINAT FANATIK USTAZ SORANG LAGI TU....ha ha ha..... Tolong la si anon oi.... Aku dengar kedua-duanya... aku ambik ilmu kedua-duanya.... Aku suka dengar kedua-dua cara penyampaian ilmu agama...APA SALAHNYA? KENAPA PERLU FANATIK SAMPAI NAK BURUK-BURUKKAN??

Entah ler.... Mungkin hajat aku tak sampai nak bagitau korang sumer supaya tak payah nak tegakkan politik sangat..... Cari ilmu sudaaaa.... Tapi kan.....aku sebenarnya terkejut jugak la..... Sebab mungkin ramai yang bersifat macam si anon nie..... Macam orang mabuk todi atau pun lembu dicucuk hidungnya..... Takde inisiatif berfikir secara neutral tanpa taksub memihak mana-mana pihak....Ataupun... mentaliti keduniaan sangat! Ataupun mentaliti menganggap orang tak masuk U nie bodoh dan tak patut berdiri sama tinggi dengan yang dapat PHD??!..... Ermmm...... Ada kasta ekk kehidupan kite nie?? Islam ajar macam tu ke ek??? :)

Aku rasa aku ada bagitau dalam entri aku tu.... YANG BURUK KITA TOLAK...YANG BAIK KITA AMBIK... Takde yang sempurna!! Tapi kenapa perlu taksub sampai nak perjuangkan menegakkan benang yang basah.. Ataupun nak perjuangkan sesuatu yang masih samar-samar dan takde bukti sampai sanggup menuding jari? Fikir la sedara sedari sekalian oi..... Apa guna belajar tinggi-tinggi kalau benda macam nie pun tak boleh fikir? Apa guna belajar sampai ke luar negara kalau sanggup angguk-angguk geleng-geleng tanpa berfikir macam lembu yang dicucuk hidungnya.... Apa guna segulung ijazah yang korang dapat tu? GUNALAH ILMU YANG ADA TU UNTUK KEBAIKAN BERSAMA... Apa salahnya kalau jadi pendamai ker.... penyatu ker.... :D

SIAPA TINGGI ILMU NYER...DIALAH YANG KITA JADIKAN SUMBER ILMU... Sedangkan para pengkaji yang berlevel PHD di Universiti pun kekadang tak terfikir idea sebernas pakcik di kampung yang hanya seorang nelayan.... Apa yang dibuat para pengkaji tu? BELAJAR DENGAN SI NELAYAN TU!! Sebab apa? Sebab mereka tau ilmu nie luas...PHD, ijazah hanyalah sekadar anugerah level ilmu ciptaan manusia...  JANGAN KITA SOMBONG MENDABIK DADA HANYA KERANA KITA LEBIH SECEBIS ILMU....

P/S: UAI aku suka dengar..... Ustaz lain pun aku suka dengar..... Takde kaitan pasal POLITIK.... Bila dia cakap politik.... BUAT TAK TAU ajer sudaaaa...... :D

5 comments:

diana said...

tapi biasanya anon itu blogger jugak..kan???

Pembawa_Wacana said...

@diana: kalau anon yang suka buat macam nie tu...biasanya blogger...:)

Scarlett O'Hara said...

kalau bagi komen sebagai anon tak payah publish.tak payah respond.

:: Cik Nur :: said...
This comment has been removed by the author.
:: Cik Nur :: said...

Xpayah la buka komen untuk anon..bolehkan? biar diorg komen dlm hati senyap2 je..

Ping your blog