Wednesday, January 4, 2012

Apa Beza Mengumpat, Gossip, Fitnah dan Nasihat | Enam Tempat Korang Boleh Mengumpat

Apa hukum mengumpat? Hukumnya haram.... Mengumpat nie macam korang duk citer pasal orang lain dengan menyebut sipulan bin sipulan kepada orang lain dengan tujuan memburukkan si sipulan tu.... Benda yang diceritakan tu betul... Cuma disebut namanya dengan tujuan memburukkan namanya.... Cuba cek entri masing-masing...he he he....

Kalau perkara yang disebut tu tipu...dusta...nampak bebenor nipunyer.... Itu tergolong dalam fitnah... Juga termasuk daalm hukum haram dalam islam... Maknanya korang duk citer pasal sipulan binti sipulan dengan nama yang jelas lagi bersuluh.... Diletak gambar nya... dicanang-canang citernyer tu kepada orang lain... Sampai yang tak tau pun jadi tau pasal citer tu...Sedangkan citer tu TIPU dan TAKDE MOTIF NASIHAT LANGSUNG... Maka fitnah la tu... Bukan niat nak bergurau ke haper...Tapi niat nak memburukkan namanya... Itu fitnah.... 

Gosip nie boleh tergolong dalam golongan mengumpat dan fitnah.... kalau benda tu betul.... masuk dalam mengumpat.... Kalau tak benar.... masuk ler dalam fitnah.... Dua-dua tak elok... jadi senang citer... jangan nak bergosip sangat la yer....:)

Tapi kalau diceritakan dengan tak memberi nama sape-sape...Kalau ade pun nama rekaan semata-mata... sekadar mengambil intipati kisah yang berlaku atau mungkin berlaku tanpa memburukkan mana-mana pihak.... Atau rekaan semata-mata...untuk dijadikan iktibar kepada pendengar cerita... Itu nasihat.... Atau kisah teladan... So, cek balik entri blog korang yer... Kekadang ada orang salah faham... Bila ada orang nak bagi nasihat... Ada pulak yang terasa...Mula la melenting cakap itu fitnah la ape la... Padahal mungkin dirinya yang terkena dengan kisah teladan tu... Bukannya nak berubah ke ape kan....

Tapi.... ijmak ulamak berpendapat ada tempat yang boleh mengumpat.... Haaa.....Pelik nih... he he he... Ni bukan main-main yer... Aku ambik dari SINI (link)... Tempat yang boleh mengumpat ialah....
  1. Orang yang mengadu pada penguasa tentang kezaliman seseorang dengan menyebut nama orang zalim itu dan perbuatannya bertujuan untuk menghentikan kezalimannya
  2. Orang meminta tolong bagi menghilang maksiat pada sesuatu tempat kepada yang berkemampuan dengan menyebut nama pelaku maksiat dan kesalahannya bertujuan untuk menghentikan maksiat itu
  3. Orang yang meminta fatwa daripada yang berkelayakan tentang sesuatu masalah yang terpaksa menyebut nama dan kelakuan seperti seorang isteri bertanya tentang hal suaminya dan sikapnya yang buruk
  4. Orang yang menakutkan orang Islam lain tentang kejahatan seseorang supaya terselamat daripada keburukan orang itu seperti menyebut kelakuan jahat seseorang perempuan yang diingini untuk dikahwini bila ditanya agar bakal suaminya tidak tertipu dan selamat
  5. Menyebut nama seseorang yang masyhur dengan nama buruk seperti Amin Tempang dan sebagainya
  6. Menyebut nama orang yang menzahirkan kejahatannya bertujuan supaya orang lain berhati-hati dengannya dan juga agar dia menghentikan kesalahannya itu
Nampak? Untuk kebaikan takper.... Tapi kalau niat tu nak mengaibkan orang... baik jangan... So...kepada yang cepat melenting dan cuba nak putar alam pasal fitnah, umpat dan nasihat nie.... Baik korang baca entri nie leklok.... Aku bukan ustaz...aku cuma seorang manusia yang suka kongsi ilmu dan nasihat untuk diri sendiri, korang dan juga orang lain.... Sama-sama la kita nasihat-menasihati....:)

P/S: Share jer....Benda elok ok jer...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785