Saturday, January 14, 2012

Ustaz Bergaduh Sesama Ustaz ?? | Ustaz Mana Wei??

Dalam kelapangan kita dalam kehidupan seharian nie... Mesti kekadang rasa boring kan.. Rasa macam tak tau nak buat ape je kan... Mula la nak cari benda nak isi masa lapang..... Pastu bukak la internet.... Tengok-tengok ada isu pasal ustaz bergaduh sesama ustaz..... Dah macam isu besar je nampak.... Aku try la godek-godek.... Kenapa jadi gini kan.... Last-last terjumpa la video-video dalam youtube... 

Video tu korang boleh carik sendiri..... Ustaz mana? Korang carik la sendiri... Aku tak nak sebar benda nie... Sebabnya.... INI SEMUA SEKADAR MELAGA-LAGAKAN PARA USTAZ KITA...... Kenapa aku cakap gitu? Sudah menjadi fitrah setiap pendapat ulamak akan ada yang tak disetujui dan ada yang tak sekepala....

Bagi aku....isu nie takde la besar pun.... Tapi tak tau la kenapa si pembuat video tu bersemangat sangat nak laga-lagakan depa nie... sampai sanggup edit video sendiri tu... Berjuang atas dasar haper aku pun tak tau.... Ke sebab tak puas hati banyak sangat kena hentam?? Aku petik la kata-kata sorang lagi ustaz tu.... Ustaz yang dia sanjung kot... Dia cakap dalam video nyer......"SAPE YANG MAKAN CILI, DIA LAH YANG TERASA PEDASNYA"...... Sape yang pedas ek?

Ada yang berpendapat.... jadi isu nie sebab sorang ustaz tu dah makin popular.... sorang lagi TAK POPULAR..... Dan mungkin disebabkan kepopularitian tu menimbulkan sedikit ketidakpuashatian dari pengikut ustaz sorang lagi tu [maybe berlainan parti politik]..... Atau pun sebab ustaz depa dikutuk keras dalam ceramah ustaz sorang lagi.... INI LUMRAH! Sebab setiap orang tak sempurna.... Ada salah silapnya.... dan mereka bercakap dan berhujah bukan MACAM KITA! Depa berhujah dari pandangan dan dalil-dalil yang mereka rasa sesuai dikaitkan..... Bergantung kepada persoalan dan tahap pemahaman mereka dalam sesuatu isu yang dibangkitkan...... Jika tersilap... Perkara nie boleh diselesaikan oleh mereka ajer..... tak perlu dijadikan ISU!!

Tapi..... ramai yang nak hentam... hentam yang sana....hentam yang sini..... Semua nak dijadikan modal nak jatuhkan mana-mana ustaz.... Semua KENA TIPU!! [Yahudi?? Ermmm....] Aku rasa semuanya kerana BERLAINAN PARTI!! Yang sorang tu IJAU...yang sorang lagi tu MERAH! [Dua-dua melayu...haih!] Taksub sangat dengan PARTI sampai sanggup jadi BATU API nak laga-lagakan depa...... Biarla depa jer yang bermusyawarah sesama depa..... Jumpa depan-depan.... bincang dari awal.... apa penyelesaian....DONE! Tak perlu kecoh-kecoh! [takde la isu panas ye dak?]

Aku selalu nak PESAN kat korang sumer...... PARTI bukannya agama.... Tak berbaloi nak pertahankan PARTI MELEBIHI KEHENDAK AGAMA...... Jangan jatuh ke tahap kronik dah ler.... Sayangkan PARTI lebih dari Tuhan yang Mencipta korang..... Satu lagi.... USTAZ YANG BAIK IALAH USTAZ YANG MENASIHATI DAN MENYEBARKAN ILMU TANPA ADA BERAT SEBELAH MANA-MANA PIHAK KECUALI MENGIKUT PANDUAN QURAN DAN HADIS.... Itu ajer yang patut korang tanam dalam diri masing-masing..... 

Baik..... kali nie korang dengar la semua ceramah-ceramah depa tu....I mean kedua-duanya.... Yang mana kena kat diri sendiri.... anggap la tu nasihat...jangan nak marah pulak.... Ok.... Dengar secara hati terbuka... Tak memihak mana-mana... Korang rasa yang mana mengikut quran dan hadis? Ustaz yang tu ker? ustaz yang sorang lagi tu ker? Atau........dua-dua? Atau ada lagi yang lebih baik? Semuanya terserah kepada korang sendiri.... Semuanya atas NIAT korang sebenarnya... KORANG NAK ILMU AGAMA KER...... KORANG NAK DENGAR APA YANG KORANG RASA KENA DENGAN KEPENTINGAN AJER? 

Aku tengok bila ada ulamak nak naik jer...ada je yang nak mencantas... lagi-lagi ulamak dah kalahkan populariti artis-artis... Ahli politik... Lagi-lagi ulamak yang nak perbetulkan keadaan yang sedia ada nie....Yang kebanyakannya ke arah kemaksiatan dan keduniaan sahaja.... Sanggup berkeras dalam ISU-ISU TERTENTU tanpa ada kepentingan peribadi... Takkan pasal isu-isu yang berkait rapat dengan agama nie....yang dah banyak cenderung ke arah maksiat nie...  nak pakai term macam orang giler kapel..."TERIMA SEADANYA"?? Atau nak bersifat penakut... "LAYAN AJER".... atau jenis takut nak pertahankan hak agama..."JANJI PERUT KENYANG" ajer?

Isu ustaz bergaduh sesama depa nie bagi aku PERKARA BIASA jer.... pasal niat tu atas depa lah...Depa yang tanggung.... Tapi apa yang diajar mereka tu.... Asalkan tidak lari dari ajaran quran dan hadis.... Kita ambik pakai....tambah ilmu.... kalau terkena....UBAH LA KE ARAH YANG LEBIH BAIK.... Jangan nak keras kepala! Sedangkan imam besar empat mazhab pun ada yang tak sependapat..... Inikan pula ustaz-ustaz.... So.....CHILL saja okeh....Asalkan mereka berpandukan quran dan hadis.... :)

P/S: Niat Lillahi Ta'ala ajer.... Jangan sebab dengki sudaa.....

10 comments:

Anonymous said...

tajuk ni tak sesuai dengan isi entry...
better guna tajuk positif..
skdar pndgn...

Pembawa_Wacana said...

Anon: Thanks! :) Tapi ini untuk bertujuan kepada yang suka nak cari aib ustaz tu bukak dan baca jer... Biar depa BERMINAT... Main focus untuk depa....

::YUSLINA said...

Sebaik2nya diserahkan hanya kepada Allah segala urusan,kepada Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata.Jika kita terus mengikuti rentak/gelagat orang2 yang suka menggunakan bahasa yang tidak baik(berlawan kembali dengan gaya bahasa mereka),kita akan menjadi dua kali lebih teruk dari mereka.Maka tinggallah/jauhkan diri,jangan kita layani sikap begitu.Islam itu Sunnah,Sunnah itu akhlak Rasulallah dan akhlak Rasulallah s.a.w.itu adalah al-Quran,bagai rantai/tali Allah yang kita kena berpegang teguh padanya.Kerana Syurga itu hanyalah tempat untuk orang2 yang berhati mulia/yang baik/yang memelihara diri dari yang dilarang serta taat/banyak bertaubat.Dalam surah Ar-Rahman ayat 66; هل جراء الاحسن الا الاحسن Wallahu a'lam.

Pembawa_Wacana said...

::YUSLINA: Nice komen... :)

Anonymous said...

penulis rangkap yang ketiga n keempat tu mcm berat sebelah je bunyinye...mcm ke ustaz satu lg je..erkk..
tp btol la.berbeza politik isunya kt sni rsanya.punca utama.patotnya ustaz2 ni pon bersemuka je kn.selesaikan atas nma islam.xpyh la bg ceramah then ada selit2 bnda ni..budak2 uplod video ni bkn pk sgt dosa phala ni.diorg pk pandangan diorg n kepuasan je..klu bleh nk je aku contact ustaz2 ni bg bersemuka n selesaikan apa yg diorg rsa ustaz lain bt bnda xbtol..sedey rsanya cmni..hmm.dakwah secara utube ni makin dpt perhatian,mkin rmai tgk tp jd cmni msuk isu politik dlm ceramah dah segan dah nk tgk...meluat bila bab2 tu msuk.hmm

farasakura said...

FS dah tengok video tu..huhu mmg nmpk melagakan pun..

cuma y FS xske bila agama dipolitikkan..means org suka anggap klu org parti sekian2 msti xelok,tapi parti ehem2 sgt bagus...tu bergantung dgn diri masing2 gak...anyway FS suka dua2 ustaz..masing2 ad kelebihan tersendiri so chill out ;D

Perempuan Maniss said...

yerpp... bru ja tgk smlm..
sgt setuju dgn pendapat ANDA..
yg mana baik kita ikut, yg tak..or tak sure.. refer pd yg lbh pakar..
nak carik salah ja.. payah laa gitu en..kesudah'y memalukan ja pada org non muslim.. aishhh depa neh..
mnde kecik, diperbesar2kan.. nama pon manusia kn.. normal laa pasti ada salah silap.. dan.. setiap org punya pandangan sendiri..dan cara tersendiri.. as long as, dpt menarik org kepada kebaikan.. dan org tuh mengamalkan pulak.. sungguh besar ganjaran Allah beri.. subhanallah.. :)

IBU GEBU said...

tak suka ustaz atau ustazah yang mencampur adukkan soal agama dgn kepentingan politik terlalu berlebih lebihan sangat dalam kuliah2 mereka... adakalanya sampai tak minat nak dengar

Edy Fee said...

jatuhkan imej ustaz je..mcm mana org nak pgang kata2 diorang

kak mah said...

Peringatan untuk diri kita sendiri