Exabyte

Thursday, January 5, 2012

Cara Mendidik Anak-anak | Peringkat Pertama

Aku buat entri nie untuk berkongsi jer.... Sebab aku pun bakal dapat anak nanti... Sambil nak ingatkan diri sendiri.... apa salahnya aku share kat sini kat korang sumer kan.... Bila dah dengar citer terhangit dan terhangat di dunia blog nie pasal budak cemerlang akademik tapi FAIL dalam agama....SINI (link).. Aku rasa elok la kalau dikongsi bersama cara-cara mendidik anak-anak kita dengan cara yang betul.. Semoga kita semua dapat elak berlaku perkara macam tu.....

Aku risau.... Sebab aku pun bakal dapat anak... Kawan-kawan pun ada yang dah dapat anak... bakal dapat anak macam aku pun ada jugak... Anak-anak korang yang dah besar panjang pun akan dapat anak... Yang dah ada anak dua tiga orang pun  mungkin akan dapat anak sorang lagi...he he he... So.... Risau akan masa depan si anak kecil nie nanti.... Takut terjadi macam tu jugak.... Salah ajar....salah didik.... kekadang makan diri kita jugak... Tak semestinya bapak dan mak nyer alim... anaknya akan alim jugak... IMAN TAK DAPAT DIWARISI... Iman nie kena dididik sejak dari kecil lagi.... Bermula dari dalam kandungan!

PERINGKAT PERTAMA DIDIKAN ANAK-ANAK
Ni just pendapat aku.... kalau salah boleh ditegur dan diperbetulkan.. Aku rasa perkara pertama yang WAJIB kita ajar dekat anak-anak kita bukannya nombor....bukannya huruf-huruf... bukannya gambar-gambar haiwan ..... Tapi ALLAH... Tuhan kita.... Pembimbing kita... Bagi anak-anak kita kenal Tuhan yang Esa tu dulu... Bunyi macam tak logik? Tapi aku rasa tu la langkah pertama.... Sebab tu Islam suruh kita alunkan azan di telinga kanan dan iqamah di telinga kiri bayi yang baru lahir!

Pemikiran budak-budak tak macam kita.... Depa nie dalam proses pembelajaran.... Segala apa yang dilihat, ditengok, di usha... didengar.... disentuh.... semuanya dipelajari... Tak kira benda tu salah atau betul... Sebab depa nie tak tahu pun yang mana salah dan yang mana betul! Sebab tu pakar-pakar tak bagi kita bergaduh depan anak-anak! Anak-anak kita banyak belajar hasil dari semua jenis pancaindera yang ada pada dia tu... Jadi... segala jenis rancangan TV yang dilihat dan didengarinya... Segala jenis percakapan dan keadaan yang berlaku di sekitarnya.... Dan yang paling penting... SEGALA TINDAK TANDUK KITA.... Semua dia perhati.... Tak mustahil jika aku kata... APA YANG DIA BUAT... Sebenarnya mencerminkan diri kita...atau orang di sekitarnya...

So... dari duk ajar dia tengok Tom and Jerry.... Ultraman... Pokemon...Power Rangers...[Semua rancangan nie ada elemen ganas] Dari duk ajar dia dengar lagu-lagu ala dance.... Dari duk dengar lagu K-POP...[elemen hiburan melampau] Dari duk bagi dia tengok perangai buruk kita di rumah....[gejala buruk] Baik kita bagi dia dengar alunan merdu orang mengaji Al-Quran.... Ataupun alunan merdu lagu-lagu memuji Tuhan.... Asma Al-husna ker.. Zikir-zikir ker... Yang paling baik... MAK AYAH DIA SENDIRI MENGALUNKAN BACAAN AYAT SUCI KEPADA DIA.... Kalau boleh sejak anak kita tu dalam kandungan lagi....

Sambil-sambil nak baringkan atau dodoi anak kita tidur.... Boleh la kita cuba nyanyikan alunan zikir kat dia... Takde la ikut gaya orang putih sangat dengan nyanyi lagu-lagu twinkle-twinkle lah ape lah... Pengisian elemen kerohanian pada anak kecil adalah amat penting.... Sebabnya.... Segala apa yang didengarinya pada waktu tu.. Dia akan simpan dibawah minda separa sedarnya.... Dan bila diajar lagi pada waktu dia besar.... Insya Allah dia senang ingat dan senang nak terima ilmu agama..... Aku tak ingat sape dah yang bagitau aku.... Pasal alunan Al-Quran kepada anak-anak kecil nie.... Sebenarnya bacaan Al-Quran dapat merangsang minda dan pertumbuhan sel-sel otak anak-anak kita!

Bukannya semua rancangan TV tu tak sesuai untuk anak-anak.... Sekali sekala bolehla layan Wonderpet tu... Sekali sekala boleh la layan rancangan kanak-kanak yang membina.... Tapi perlu diperbanyakkan elemen kerohanian.. Balance la kan.... Ni tak... Semuanya nak cepat membaca...nak cepat mengira... nak cepat mengenal barang..... Tapi tak pernah aku dengar mak bapak nak suruh anak-anaknya cepat mengenal TUHAN.... 

Bagi aku...didikan peringkat awal nie penting.... Time nie lah anak-anak kita senang nak dididik.... Ibarat kain baru yang masih putih... Tanpa apa-apa warna... Kita yang akan mencorakkannya... Kita corakkan batik.... jadila batik... Kalau kita pakai calit jer.. Jadila kain kotor... Kalau kita sapukan warna dengan teratur... maka teratur la corak yang terbentuk tu... Cuma kadang-kadang SUMBER LUAR yang merosakkan corakan kita di kain itu.... yang tu aku bincangkan dalam entri yang akan datang nanti...... Entri nie khusus untuk peringkat pertama  :)

P/S: Kalau ada penambahan... boleh la tambah di ruangan komen... Kalau ada kesilapan... Harap diperbetulkan...Kalau setuju.... Boleh la share kan di lama sosial korang....

3 comments:

Ardini Humaira said...

InsyaAllah, kalau ada rezeki untuk dapat anak, dni akan cuba didik anak2 dni dengan sebaik mungkin :)

adaa said...

Salam kenal. sj bwalking...mmg bagus artikel ni..kdg2 kite tak perasan kita tersalah..btol saya sendiri pon kdg2 nak anak cepat kenal abc kenal nombor smpkan terlupa nk ajar yg lebih penting..alhamdulillah..tq atas peringatan..

*jemput ke blog saya www.adaa-inspiration.com

Aziz said...

penting ini, cara mendidik anaknya, ikutan mencontoh ya makasih.

Ping your blog