Wednesday, January 4, 2012

Mahasiswa Berpolitik, AUKU dan Demonstrasi

Pergh..... masuk je tahun baru.... pecah lagi pintu kaca.... Terrorist ker? Penunjuk perasaan ker? Ermm.... Segan pulak nak jawab.... Sebenarnya mahasiswa yang memecahkan pintu kaca tersebut.... Kenapa? Sebab nak selamatkan rakan yang dipukul pihak polis... Sape betul dan sape salah? Bagi aku NO KOMEN..... Sebab semua yang terlibat ada salah dia.... tak kira kecik atau besar.... Mengamuk dan memukul... Aku tak sokong dua-dua cara!

Aku bukannya nak bagi ulasan pasal kejadian berdarah di salah satu universiti di negara kita nie.... Aku cuma nak bagi pendapat umum pasal mahasiswa, AUKU dan demonstrasi.... Baik..... Salah ker mahasiswa nak berpolitik? Bagi aku tak salah.... Sebab apa? Sebabnya.. apa yang telah berjalan di universiti.... MPP (Majlis Perwakilan Pelajar).... MTM (Majlis tertinggi mahasiswa)... dan berbagai jenis M lagi... Sumernyer tu politik!

Jadi sememangnya tak salah berpolitik.... Takde sekatan.... Cuma berpada-padalah yer..... Jangan sampai taksub dan terikut dengan emosi remaja korang tu.... Kabur dengan dasar perjuangan yang sebelum nie bagus dan menarik.... Tetapi jauh menyimpang setelah tercampur dengan emosi diri dan galakan dari luar.... Hati-hati.... Korang masih belum dapat segulung ijazah... Itu tujuan asal korang masuk Universiti.... Kalau betul la nak berjuang berpolitik tak kira dapat ijazah ke tak.... Kenapa korang masuk universiti?? Tak payah masuk terus kan senang..... Takde la korang bawak nama mahasiswa... Korang bawak nama rakyat Malaysia jer...

Mahasiswa nie tujuan asalnya nak belajar.... tak kisah la nak belajar apa pun.... Belajar sains ker... belajar jadi cikgu ker.. nak jadi engineer ker..... Nak BELAJAR BERPOLITIK ker.... yang penting korang masuk nak melalui proses pembelajaran di Universiti..... Jadi cukup setakat belajar selok belok dan timba pengalaman dulu.... Korang rasa takda kuasa langsung nak bersuara ker? ADA jer.... Melalui undian korang la.... Korang kan diizinkan mengundi..... So...Apa guna?

Ok... Pasal AUKU.... ada yang setuju ada yang tak setuju...Lumrah manusia.... Mesti ada yang sokong dan tak sokong... Yang sokong sudah pasti tak diulas dalam entri aku nie.... Yang tak sokong tu... Salah ker nak bagitau korang tak sokong AUKU? Bagi aku tak salah.....

Tetapi... dengan landasan dan cara yang betul.... Jangan sampai berperangai seperti budak yang tak dapat alat mainan... Mengamuk tak tentu pasal.... Slow talk sudaaa.... Tak jadi sebab kuasa di tangan orang lain?? Tak cukup dengan sekadar slow talk gitu?  So.... penyelesaiannya.... undilah yang korang rasa akan memansuhkan AUKU... apa susah.... Jangan la terjerit-jerit macam monyet tak tentu hala sampai memburukkan nama mahasiswa tu sendiri.... Nak kan perubahan... Korang sendiri la kena berubah... Nak ajak kawan-kawan.... Ajak secara ilmiah dan penuh adab sopan.... Bukannya hoi hoi macam lanun kat Somalia tu...
Aku pun dulu belajar di universiti... duduk di bawah tempurung AUKU.... Tapi aku dapat ijazah dan bebas menyalurkan idea aku.... Apa susah? Takde impak besar macam yang diharapkan? Biarla.... Itula lumrah perjuangan.... nak gubal undang-undang bukannya makan masa sehari dua.... Memang makan masa yang lama... Jadi bersabarla dengan perjuangan tu... Gagal sekali bukan makna gagal selama-lamanya... Lagipun AUKU diwujudkan pada zaman remaja melayu sedikit saje berjaya dalam alam universiti... Kalau rasa sekarang nie korang dah cukup matang nak tangani sendiri.... Korang bolehla mengundi yang mana menyokong mansuhkan AUKU....Bukannya berdemonstrasi...

Demonstrasi..... Aku setuju jika demonstrasi dilakukan secara aman dan tertib... Tak mengganggu masyarakat sekitar.... Dan tak buat kecoh! Tapi bagi aku la kan.... tak perlu nak berdemonstrasi.... Cukup la sekadar buat satu perhimpunan ilmu... Berhimpun.... buat satu forum... Ajak semua media massa... Polis nak turut serta pun takper... bincang pasal benda yang tak puas hati tu... Dapatkan satu keputusan.... hantar secara rasmi ke pihak kerajaan.... Terima tak terima... Janji benda nie dihebohkan kepada umum... maknanya luahan rakyat telah dihantar ke pihak pemerintah secara penuh intelek dan beradab... Done... Cuma atas pemerintah la kan nak menerima luahan ke tak.... Tak nak terima.... Undilah orang lain!

Mesti ada yang cakap asyik suruh undi orang lain je kan... Ye la... entri ni wujud sebab ada pihak yang tak sukakan AUKU... Maka wujud la demonstrasi jalanan... Makan wujudla pihak golongan kiri...Jadi... Cara yang paling senang nak tunjukkan kuasa korang... adalah pada masa pengundian nanti.... Yang mana dah sokong tu...tak perlukan entri macam nie....kan?

Simple je kan? jangan la terikut dengan gaya politik ekstremis.... Buruk nama negara... buruk la perkembangan ekonomi... buruk jugak la keadaan kita... Selesaikan segala ketidak puasan hati dengan akal dan fikiran... Apa guna belajar tinggi-tinggi kalau akal duk kat kepala lutut... Ini masalah dalaman jer...Jangan bagi PIHAK LUAR MASUK CAMPUR!! Maksud aku bukan bermaksud orang di luar pagar universiti korang tu.... I mean betul-betul PIHAK LUAR... Depa tunggu masa jer nak huru-harakan Malaysia nie... So...beware....

P/S: Taksub berpolitik sampai tinggal kewajipan agama... Haih... Sedarla sebelum terlambat...

No comments:

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785