Tuesday, March 8, 2011

Apa beza baju berjenama dengan baju pasar malam...

Ada orang kata..baju berjenama tahan lama..... ada orang kata baju berjenama ni kain dia best... ada orang kata...pakai baju berjenama baru ada class..... Ada orang kata lagi...baju pasar malam ni takde standard.... Banyak la versi orang kata..... tapi komfem ker?? Dari mana semua kata-kata tu berasal?? Dari mulut ke mulut kan? Pastu terjadinya ikatan psikologi dalam minda bawah sedar semua orang dan terus tertanam dalam minda si dia.....yang baju berjenama ni jauh tinggi standardnya berbanding baju murahan..... Betul ker????

Aku just bagi persoalan jer.... Sebab banyak statement kat atas tu datang dari budak yang berfikiran sempit jer... Ops.... maaf kalau terasa okeh... Ni pendapat aku.... sebab sepanjang aku guna baju pasar malam... elok-elok je sampai sekarang... dah dekat 4 tahun dah kot baju tu.... Baju berjenama aku beli dulu.... pun sama jugak.... tapi lebih selesa baju pasar malam tu.... Apa yang buat baju tu mahal?? Kain dia kalis peluru ker? Tak jugak kan... Apa bezanya?

Bagi aku.....baju tu mahal sebab nama brand jer... Takde ape yang berbeza.... Jahitannya.....yess...ada la sikit perbezaan...tapi nak kata tahan lama tu... yang tu atas cara korang memakainya kan? kalau korang tu jenis yang menjaga barang dengan baik...baju rm5 pun tahan lama kan... Jadi... perlu ke berhutang dengan kredit kad semata-mata nak barang berjenama??

Nama brand tu dah dikenali ramai menyebabkan jadi mahal.... mahal kerana brand..bukan kerana mutu baju tu... Kalau diikutkan mutunya....mahalnya hanya berbeza berbelas ringgit jer... takde la sampai sehelai tu mencecah beratus-ratus..... Berbaloi ker? Beli sehelai dah habis beratus-ratus? Pakai berapa kali je pun kan.... Berbaloi?? Senangnya keluar duit untuk belanja baju beratus-ratus... kalau la boleh keluarkan beratus-ratus untuk rumah anak yatim...kan bagus... Tak pun guna duit tu hantar mak ayah pegi haji... Kalau bukan mak ayah pun...diri sendiri pun OK!! :D

Semuanya terpulang kat korang... aku hanya bagi pendapat.... cukup la ada sehelai dua yang berjenama tu.... Tak payah nak memenuhkan almari rumah... Membazir dah tu.... Macam member aku cakap la kan.... 

"Orang sekarang tak rasa mahal kalau nak shopping....tapi rasa sangat mahal nak bayar zakat..padahal zakat tu berapa peratus je pon dari pendapatan kita... Sedangkan shopping.....sampai berhutang...Bila tanya pasal zakat... mula la cakap membebankan.... Padahal sifat boros itu yang membebankan diri...."

Pikir-pikir la yea.... Jangan la kita ni ditipu oleh drama sandiwara dunia yer.....Inikan zaman akhir zaman.....  Yang syurga itu diperlihatkan neraka....yang neraka itu diperlihatkan syurga... hati-hati...:)

10 comments:

apezs shah said...

salam

biar saya punya pendapat pulak.
Berjenama/Tidak Berjenama a.k.a pasar malam tidak menjaminkan ape2 pon. Yng penting cara penjagaan baju atau sesuatu itu yg penting. Saya ni bukan nak sokong mana2. 2 2 saya pakai. jenama saya pakai pasar malam pon saya pakai. sesetengah yg pasar malam ada kain dia best dan design dia lain dari yg jenama ada.

jenama pulak kita memerlukan pakai bukan nak menunjuk tapi beli utk sesuatu function or aktiviti jerk. sedap xsedap ada juga kelainan dia antara 2 tu. Tapi tak yah laa sesiapa nak cakap xstandart la ape la..

Saya setuju dengan owner blog ni kata-katanya yg last. zakat xleh nak bayar ke? hutang utk shoping boleh lak.. thanks wacanaku.. :)


*Ini Pendapat Saya!! Maaf jika ada yg terasa.

al_hakim said...

bli yg murah2 je sudah..yg penting tutp aurat..=)

^mRs MatAHarIEy^ said...

nak ksi pendapat atau pandangan...
pada Na, jenama or tak tuh.. terpulang pada individu.. untuk apa beli baju mahal2 tapi dedah sana sini..
baik beli baju pasar malam jer kan.. at least tutup sikit dr yang brand mahal2 tuh...
baju2 Na, aksesori, beg banyak yang pasar malam je pon..
tu pon org asyik cakap yang Na ni suka berhabis duit beli macam2 sebab nak bergaya..
cara kita gayakan baju tu pun penting gak.. bukan jenama jerk..
if beli baju mahal2 tapi tak reti nak gayakan mengikut tempat n masa.. tak kena gak kan..
so.. biarlah beli something tu.. berbaloi2 boleh guna.. puas hati...

KatekateKite said...

ermm... bagi kite plak, kite suke bli barang yang murah, jenama ke tak, tolak tepi. kdg2 time sale barang berjenama boleh turun harga sampai 70-80%, mase ni beli memang berbaloi2! tapi, tetap pk beribu2 kali,haha.
baju pasar malam takde hal, kalau murah dan mampu, kite beli, yelah, baju psr mlm skrg pon dah mahal2 jejak 30>! =.='

pengalaman, dulu suke bli baju bundle kat expo, 4 rm10 = 1 rm2.50! bile kawan tanye, cntik baju ko, bli katne? bgtau die alaaa bju 2inggit stgh jerk! takcaye member!
hahahaa..... jenama tak penting, yang penting design! dan mutu keunggulan! (eh,salah,kualiti!)hehehee.....

~nsar~ said...

salam... ya sesungguhnya saya setuju dengan penadapat anda.... sangat setuju... saya penah jumpa orang macam ni... jenis macam ni x ingat mak bapak... ingat dunia saja.... bukan sy jeles dengan dia sbb ble beli barabg mahal2.. tapi kesian kat mak ayah dia... kalu orang senang x pa... ni kais pagi makan pagi kais petang makan petang ja... tapi baju seluar semua mesti levi's ori.... saya yang senang lebih sikit dari dia pun... pakai yang pasar malam ja... kesian la kat mak ayah kita...

Areyoudys said...

as salam..
hm..
pendapat tak bernas saya laa..

orang zaman sekarang ni dah disogokkan dengan minda macam tu.beli yang mahal2.kebanyakkan jenama2 mahal tu, support yahudi dalam diam pula tu. beli yang mahal, walaupun menutup aurat, tapi minda yang dah diubah membuatkan lebih rmaia yang akan membazir.supaya zakat dan derma kepada umat Islam yang miskin dapat disekat. dan ini akhirnya menjadikan ada seperti jurang antara yang kaya dan miskin. dan akhirnya, boleh menimbulkan persengketaan dan perbalahan sebab yang miskin minta dibantu. yang kaya tak mahu membantu.walaupun bukan semuanya begitu.

bebaskan minda, jadikan al-Quran, hadith, sunnah, ilmuan Islam masa kini dan mereka yang berpegang kepada ajaran-Nya sebagai panduan, jadikan yang buruk itu sebagai sempadan. moga kita yang masih hidup ini dapat mengembangkan ajaran-Nya kepada yang bukan Islam. buktikan yang Islam itu indah =)

iklan:

broadband rosak?dan bakal nak rosak? tak tahu nak baiki macam mana? lihat tutorial saya

Jawatan terbuka untuk perdana menteri dan menteri-menteri.hahaha

shafiq ahmad said...

gua pernah pakai baju polo both pasar malam and original punya..lain gua cakap lu..keselesaan dia lain.. bola pakai pasar malam punya rasa melekit je kalau panas-panas..original punya nyaman je rasa..

tapi kalau macam sweater adidas ke seluar jeans levis ke gua rasa pasar malam pun dah ok

Unknown said...

Yana takde pakaian bejenama.. kang orang tahu kene rompak susah plak.. haha...
slalu lah bawa diri ke anak2 ke makwe pakwe ke pasar malam.. jgn dibawa ke mall2.. haha...

Iwan raihan said...

Baju dipasar malam pon ada basic jugak kain pon cotton.. ? Jangan nak ikut orang. Tengok bajet sndiri lah. Kalau ada lebih boleh la shop padini. Uptown pon boleh. Tu pon tak boleh haha

Unknown said...

Saya punya pendapat lak dulu saya suka beli baju pasar mlm sbb murah n pelbagai jenama ada tapi bila saya beli original banding dgn pasar mlm mmg jauh kalo pakai pon xakan sama
Perbezaan paling ketara seni fashion brand tu.. contoh baju tshirt gucci dh mcm2 negara china dh buat
yg terbaik utk meniru sampai sekarang xakan sama sbb seni pada baju gucci didesign dgn org yg pakar dibuat dgn teknologi yg mahal so nak tiru kena kos yg tinggi sbb tu xakan sama kalo org yg tahu seni fashion dia blh beza baju tiruan yg xada seni main tampal jenama jer jual murah2 dgn baju yg asli berseni so ikutlah kemampuan masing2 kalo nak dirimu bergaya kenalh kos yg tinggi utk bergaya tapi kalo skadar nak ada baju beli pasar mlm jer janji ada baju..