Tuesday, March 29, 2011

Kisah di Pulau Pemanggil - 2nd & 3rd Day

Kisah hari kedua bermula dengan sarapan..... Makan punyer la banyak.... sebab segala tenaga diperlukan untuk aktiviti hari ni....iaitu.....island hopping....Atau lebih dikenali dalam bahasa melayu...lompat pulau..he he he. Kitorang akan ke Pulau Lang dulu...snorkeling kat sane....and then akan ke Pulau Aur.....nak snorkeling pun boleh...tak nak pun takper... pastu kira lunch kat situ.....lepas habis sumer melantak sampai tercekik.. Kitorang ke Pulau Dayang... Masa perjalanan dari pulau Pemanggil ke Pulau Lang lebih kurang sejam setengah.....sebab naik bot biase.....slow punyer....

Pulau Lang

Sepanjang ke Pulau Lang tu.... ada yang tido tak hingat dunia...ada yang menikmati suasana berangin tu.... ada juger yang menahan rasa nak muntah..he he he.....macam-macam lah... aku menikmati suasana dalam bot jer... Menikmati angin laut menerjah muka aku nih... dalam duk boring tengok laut je.....tiba-tiba ternampak sekumpulan ikan tengah melompat-lompat..... tak tau la depamelompat kegembiraan sebab nampak kitorang ker....melompat kepanasan ker.... tapi memang besar jugak la ikan tu.... yang penting bukan ikan sardin..huhu

Sampai di Pulau tu.... ramai la yang terjun terus sebab excited nak tengok coral kat situ.... Aku dan wife pun turut sama excited nih... Tapi tetibe dengar pakcik yang bawak bot tu cakap..." Ombak besar nih... air tengah pasang". Aku pun dah cuak..ha ha ha... Tapi tetap turun juger... Sekali memang air berombak kuat... Aku yang pakai life jacket ni pun rasa macam tenggelam timbul jer.... aku dan wife berpaut je kat bot..ha ha ha... Sekali pakcik tu suruh naik.... sebab dia cakap kemungkinan laut makin berombak lepas nih... Tapi yang paling buat aku cepat naik.... mat salleh yang tarik aku haritu cakap ada nampak ikan yu besar kat bawah.... Banyaaaaaaak.... Aku teringatkan citer pasal Shark la kan.... he he he..

Sekejap jer di Pulau Lang....kitorang lamakan di Pulau Aur.... Lepak-lepak di pantai... main ombak di pantai.... ada jugak yang snorkeling kat situ sebab tak puas hati tak dapat snorkeling lama-lama dekat Pulau Lang... Aku carik-carik gak kulit kerang yang menarik kat situ..tapi takde... Dalam pukul 1.00 tengah hari...kitorang makan tengah hari kat jeti.. Bes jugak..sebab nasik yang jatuh dalam air tu ikan datang makan.... Banyak pulak tu..... rasanya kitorang makan sikit je kot.. sebab teruja tengok ikan makan nasik yang jatuh tu..Sengaja dijatuhkan....hahahaha...

Bergambar sebelum makan tengah hari..

Ada gaya macam Bro Ben tak? He he he

Melihat keindahan Pantai Pulau Aur..

Banyak tak ikan? Masa ni tepi jeti tu...

Sesudah habis makan....kitorang ke Pulau Dayang.... Haa.....kat sini kitorang snorkeling sepuas-puas hati..... Memang lama giler kat sini..... Sampai kecut habis jari-jemari aku dan wife.... Dari gigi pantai hingga la ke tengah.... Ada yang kena kepit ngan ketam.... ada yang buat-buat lemas.... macam-macam la.... Memang happening dan puas hati.... Pantainya yang putih tu pun dah cukup menarik dah.... Boleh la tengok ikan Nimo datang bermain.... Kerang.... Ikan ape tah lagi.....macam-macam la... Tak leh nak digambarkan dah nih.... he he he... Dalam duk asyik bersnokeling tu.... dapat la satu hadiah dari Pulau Dayang ni.... Kulit kerang yang besar giler... he he. Sape nak beli... aku nak jual rm2000...ha ha ha ha..

Pantai Pulau Dayang

Di kandid sebelum bersnokel di Pulau Dayang

Hasil bersnokeling...besar tak? he he

Lepas tu kitorang balik la ke Pulau Pemanggil....sejam setengah lagi perjalanan....yang ni aku tido.. penat weh duk bersnokeling dekat 2 jam.... Mata aku dah takleh bukak dah masa dalam bot.... Boleh dikatakan sumer tido.... pakcik yang bawak bot je tak tido..huhu. Sampai di Pulau Pemanggil.... kene la panjat tangga yang tinggi tadi nak balik bilik.... merangkak-rangkak aku dibuatnya..ha ha ha.. Masa tu la baru perasan yang aku dah mengalami sunburn yang kronik.. Sebab aku luper bawak sun block! Ngahahaha...Padan muka aku....:)

Malam tu.... spesel sikit....kitorang ada barbeque.... Makan memang tak hingat dunia.... ada spaghetti....ada sup-sup.....nasik pun ada...tapi menu utama tetap udang bakar.....kerang bakar...ikan bakar...sotong bakar.... dan lain-lain yang dibakar...... Habis makan tu...ada la surprise yang dibuat operation manager kat situ kat kitorang...... DUA SURPRISE!! Satu.....surprise birthday..... tapi yang ni aku dah tau masa beli pakej dia haritu....he he. Yang satu lagi memang surprise giler.....Surprise untuk anniversary kahwin...Hahahaha.... Tenkiu la Abang Din a.k.a Operation manager kat situ.... memang terbaik!!


Surprise befday....sumer yang tiup tu harijadi di bulan Mac...

Surprise anniversary wedding cake...Thanx Pulau Pemanggil...he he

Habis kitorang melantak kek tu.....berehat-rehat la.... Kali ni macam malam yang lepas ler jugak.... tapi aku pulak yang join.... Habis sume aku main.... dari carrom....sampai ler main ping pong... siyes ada meja ping pong kat sana.... Cuma aku tak berkaraoke...sebab time tu hujan...aku tak nak dipersalahkan..ha ha ha. Lepas hujan dah berhenti.... kitorang pegi memancing... dan cuba belajar mencandat sotong... (tengok je sebenarnya..he he) Hasilnya ialah......

Ikan Yu...kecik pun jadik la kan...:D

Dapat ikan yu sekor.....ho ho ho....terer tak? Kalau korang nak tau.....Pulau Pemanggil ni memang heaven untuk kaki pancing..... senang nak dapat ikan dan kalau dapat pun memang banyak giler..... Ada sorang abang tu dia tunjuk kat aku hasil pancingan dia....satu tong bai.... Memang puas hati....

Ni bukan dam cina...tapi dam haji..ho ho

Tengah berkaraoke... Orang sama jer dua-dua hari...haha

Masuk hari ketiga..... aktiviti bebas.... sebab speed bot amik kitorang dalam pukul 3 petang. Pagi tu.... aku beromantika dengan wife aku di pantai jer... Sambil main air di gigi pantai.... Nak bersnokeling jugak sebenarnya..... Tapi kaki aku dah sunburn tahap kronik giler.... Pedih-pedih dah kene cahaya matahari.... Rasa macam ada orang bakar......Bako!...Bako!.. Sape yang penah kene jer tau kepedihan dia tu... Uiii Dahsyaaaaaat!!!

Takde keje dekat tepi pantai...:)

Lagoon di Pulau Pemanggil...kene cross jalan batu-batan dulu..

Itu je la kisah aku di Pulau Pemanggil..... memang terbaik kalau korang nak kelainan.... lagipun pulau ni jarang orang tau....kan? Sebab tu aku buat entri ni.... supaya korang tau yang kita ada destinasi pelancongan yang boleh diketengahkan lagi selain yang sudah ada nama tu.... Lepas ni aku rasa nak pegi ke Pantai Keranchuk la pulak.... Sape tau? .....he he.

7 comments:

SoLy SoLicious said...

kalau atas bot, xleh nak tido.. mabuk aihh...
huu..
tp lautnye mmg chantek ..teringin nk pegi

mcm ni lah said...

mesti ade yg muntah kt atas bot tu

Ujang9897 said...

nanti cerita kat aku pasal pulau ni..heee

amik ni..

http://azfar9897.blogspot.com/2011/03/random-giveaway-polo-wallet-by.html

mariah_smile said...

bestnye.. siyes nak g nt.. pakej n travel agency mane wacana amik ye?? nak taw gak hehe

Browacana said...

mariah: Ni kebetulan masa MAHA di UPM haritu.... Tapi kalo siyes nak g... boleh jer nak bagi nombor kontek..:)

mariah_smile said...

ooo... okey.. skang xleh g lagi.. masa tak sesuai.. bape taun lg boleh pergi daa...

FY said...

Salam sorry sy nak tanya , en amik package kat mana? melalui resort apa ye? Lanting ke? :)