Thursday, March 31, 2011

Sekolah Dulu... Sekolah Sekarang...

Aku citer ni dari pengalaman aku sendiri....dari pengalaman bapak dan mak aku... dan jugak pengalaman rakanku menjadi cikgu di sekolah.... Banyak bezanya dulu dan sekarang.... Dan kalau dikirakan...budak sekarang tersangat la manja dan sangat terlindung...he he he


DULU
Pergi ke sekolah jalan kaki.....atau berbasikal. Ada yang terpaksa berbasikal sejauh 5km nak ke sekolah..(Jauh lagi pun ada). Kalau banjir....terpaksa la pakai selipar..kasut dalam bag. Sampai sekolah baru tukar. Yang pegi dengan bas tu...jarang-jarang jer.. Yang parent tolong hantar pun sikit jer....Hanya golongan kaya dan mampu sahaja.

SEKARANG
Kebanyakan dah ada motosikal sendiri.... Basikal tu kira dah nak pupus dah.... yang jalan kaki...rumah depan sekolah je masih ada. Naik bas memang kompem ramai.....tapi aku rasa yang dihantar dengan kereta mak ayah lagi ramai....  Hujan sikit....kompem sumer hantar berkereta siap hantar depan kelas...:D

Errr.....takde kaitan..tapi gambar ni menarik..he he

DULU
Majoriti budak sekolah bawak dalam rm2 je...Tu kira dah kaya dah.... yang lain rm1 je. Pegi kat kantin sekolah....makan berkongsi dengan kawan-kawan. Beli kuih singgit.... makan tiga orang. Kebiasaan la tu.... 

SEKARANG
Bawak duit rm5 paling kurang.. Ada yang cecah rm10. Tu pun tak cukup...mintak lebih lagi. Pegi kat kantin.... Makan sikit jer...yang banyaknya buang dalam tong sampah....reason... sebab tak sedap..tak sama dengan masakan orang gaji kat rumah. 


DULU
Tak siap keje sekolah....cikgu denda kaw-kaw nyer.... ada yang berdiri atas kusi....ada yang kene rotan sampai merah tangan... ada jugak yang kene berdiri luar kelas.... Marah? Biasa lah....dah buat salah kan... Trima je lah... Lain la kalau didenda tanpa sebab.... Tapi tu kebiasaan.... kadang-kadang berdiri sambil gelak jer..he he

SEKARANG
Bukan je nak suruh berdiri atas kerusi... atau nerdiri luar kelas.... nak cubit pun kene hati-hati. Takut ada bekas.... sebab nanti mak bapak datang buat laporan. Siap ada undang-undang takleh pukul budak sekolah. Budak kene denda sikit.....dah mula SMS mak bapak.... dalam 10 minit.....dah sampai buat hal. Habis satu sesi tertangguh sebab kes dia sorang....tu pun sebab budak tu kene cubit sampai merah sebab tak siap keje sekolah...... :D


DULU
Cikgu marah-marah..... budak dengar je.... tak menjawab. Sebab faham cikgu marah ada reason... Biler dah cool.......jadi macam kawan.... siap lepak di kedai kopi lagi... cikgu pulak belanja budak sekolah air sirap ais.... Lepak-lepak sambil cikgu selit nasihat.... Siap gurau-gurau..... Kan bes tu....

SEKARANG
Cikgu marah-marah..... budak tengking balik... Bila cikgu buat baik.....budak pijak-pijak je cikgu tu macam kawan sekolah kene buli.. Cikgu nak belanja.....rasanya budak kot yang nak belanja cikgu...sebab depa lagi berduit. Jarang dah lepak bersama.... cikgu dengan cikgu nya.... Budak dengan budaknya.... zaman dah berubah..... tapi ok ker perubahan macam ni...

Nampak?? Ni bukan aku main cakap jer... tapi dari cerita-cerita kawan-kawan cikgu aku..... Banyak dah berubah.... adab sopan dan budi bahasa kian hilang ditelan zaman. Banyak lagi suka Lady Gaga dari Ustazah Rokiah kat sekolah tu... Cikgu dah tak dihormati...artis lebih dipuja dari pendidik bangsa yang mendidik korang. Apa jasa mereka sampai dipuja? Penat si cikgu cuba mendidik korang..... tapi tu yang dibalas... 

Time muda.....time sekolah...memang korang tak merasai apa yang diorang rasa... tapi bila korang dah start berkeluarga.... baru tau apa jasa mereka kat korang. Hormatila cikgu....hormati la mak ayah... :)

~PEACE~

9 comments:

alyaaboolat said...

sbg bakal guru,stuju bebeno lah dgn apa yg wacana ckp tuh..takot rase nk masuk mengajar nt

mcm ni lah said...

bebudak skrg pakai basikal trek mcm azizulhasni awang nyer tu,. kalo gi kg pandan korg tengok le bebudak tu beraksi kt parking masjid kg pandan tiap2 petang

arep_lockermonth said...

hehe! tahu tape!! dulu dan sekarang completely different~

Cik Aish said...

mungkin ibu bapa skng dah taknak anak dorang mengalami nasib yang sama macam dorang dulu.

apa pun gud entry.
budak sekolah skng manja. :)

meaw said...

teringat zaman sekolah dulu dan sekarang ni,macam2 ragam ada :)

Axieda'great said...

saye sangat setuju, dedulu cikgu ade kuasa besar, tapi skang dah terbalik.

toyolkiut said...

memang benar sebenar2nya apa yg tertulis tu..

dulu TK sekolah lalu ikut batas, jalan kaki je.. x merungut pun..
kmudian dpt basikal gembira yg amat, sblm kul 7 dh smpai dpn gate skola.. budak2 skrg nk naik basikal? mcm2 alasan.. ujan la.. panas la.. sudahnya naik moto wlau xde lesen..

dulu smpai berdarah perut TK ni d pulas cikgu.. berdiri tengah panas, rotan d tapak tangan atau denda lari keliling padang biasa la, dh TK ni mmg malas nk siapkan keje skola, x pnh nya nk repot kt mak ayah pe lg nk tarik muka kt cikgu.. budak2 skrg klau cikgu wat gitu, mau d tumbuknya muka cikgu!

:: cekodod :: said...

dulu,cikgu pesan kat anak murid jgn kawen awal

sekarang,cikgu kawen dgn anak murid

Mus said...

dulu dan sekarang memang jauh berbeza..
pastikan perubahan kearah yang lebih positif

Ping your blog