Exabyte

Sunday, March 27, 2011

Apa itu Solat....

Solat ni apa sebenarnya...... Korang duk terhingguk-hingguk tertunduk-tunduk..... Korang tau tak apa tu solat? Apa ada dalam solat tu? Yang korang hafal tu amende sebenarnya? He he he...Pernah tak korang terfikir bende ni? Haaaa.......Tu la sebab ramai malas nak solat...sebab tak tahu apa tu solat....


Solat ni sebenarnya doa.... Segala bacaan dalam solat tu doa...... Start dari takbiratul ihram hinggalah salam... Semuanya doa untuk kesejahteraan diri.... korang tau tak orang arab jarang menadah tangan berdoa lepas solat... Depa ni suka solat sunat..... sebab..... dalam solat tu depa dah berdoa lebih dari kita berdoa menadah tangan nih.....

Hati kita......darah daging kita.....dia macam penapis air tau... Korang kalau selalu berada dalam air suci.... penapis tu tetap bersih dan suci.... tapi bila korang letak dalam air kotor.... lama-lama kotor la penapis air tu.... nak basuh balik....tak jadi macam mula-mula beli dah... mesti lekat jugak kuning-kuning.... tau-tau dah terkopek sana-sini..... Sama la dengan tak tinggal solat ni... Sebab solat ni korang mintak benda elok-elok.... sumenyer untuk kebaikan diri.... mane ade orang mintak keburukan diri......ke ader? :D

Maka jangan la korang tinggalkan solat..... cuba fahami semua bacaan dalam solat.... komfem korang rasa rugi kalau korang tinggalkan solat. Lagi-lagi bacaan doa qunut.....bacaan antara dua sujud.... Tu memang doa mintak keampunan...jauh bala.....dan lain-lain. Pentingnya doa ni....sama macam mata pisau.... sentiasa berdoa ibarat korang selalu mengasah mata pisau..... lagi diasah...lagi tajam la pisau tu... bila dah tak diasah....makin tumpul la ia.... lama-lama berkarat.... lama-lama patah dibuang dalam tasik lombong bijih timah.... hambek ko..... sape tak nak solat....he he he

P/S: Solat boleh menenangkan jiwa... menghilangkan stress... menghidupkan hati.... dan menyihatkan badan..:)

1 comment:

Liza @ Adzriel AB said...

sihat minda, sihat tubuh badan

Ping your blog