Sunday, March 13, 2011

Pasar Malam Tetiba Hening...


Aku dah lama nak buat entri ni... Mase aku balik ke Kelantan ari tu lagi... Tapi oleh sebab pendam punyer pendam...aku pun luper! Hahahaha... Jangan tiru yang ni.... aku tak buat entri masa kat Kelantan sebab aku takde laptop... Aku kat Kelantan memang terputus terus dengan internet....

Tapi blog masih lagi hidup...aku dah prepare banyak entri khas untuk masa balik tu.... Ok....dah jauh aku melalut nih.. Aku nak citer pasal pengalaman aku di Kelantan ni..... Pasal pasar malam dier...

Memang pelik..... tetibe semua orang hilang...lampu ditutup...senyap sunyi..... Perkara ni berlaku di sebuah daerah di Kelantan...Mase tu aku baru tibe di pasar malam tersebut...pada mulanya ramai orang berkerumun....sibuk nak membeli.... tetibe jer....semua ghaib!

Mase tu pukul 7.30 P.M. Rupe-rupenyer sume pergi solat maghrib...he he he. Tu ler istimewanya pasar malam di Kelantan. Bila masuk waktu maghrib... semua gerai jualan diarah tutup buat sementara waktu oleh pihak majlis perbandaran...dan diarah solat maghrib secara berjemaah. Kedai tetap ada orang jager..macam bergilir la kot.. Tapi jual beli memang tak boleh...lampu ditutup.... generator ditutup....

Ni first time aku datang ke pasar malam di Kelantan waktu maghrib... Aku sebenarnya on the way balik umah dengan isteri dari Kota Bharu....singgah di pasar malam Peringat sebab nak beli lauk makanan untuk orang tua di rumah.....saje nak belanje depa...

Lepas dalam 15-20 minit....gerai dibuka kembali....orang ramai yang tak pegi solat tadi kembali mengunjungi gerai... Aku tersenyum jer....indahnya Islam...:)


P/S: Aku masa tu dalam tempoh bermusafir lagi... :D

7 comments:

Nazrul Ashraff said...

gempaknya..bgus la diorang

Cik Pulau said...

yeaahhh!!! terBAEK.. ^^,

SoLy SoLicious said...

waahh.. kat sini x mcm 2 pn..

CikAizA said...

naper lah kat johor x macam kat kelantan...
kuikuikui..

Anim Azhari said...

islam itu indah..i leb islam

s.y.a.r.q said...

bagusnya.mcm kedai-kedai dekat tanah mekah pon macam tu.waktu solat je semua kedai tutup, lagi best tak ada orang jaga. semua gi solat.

Anonymous said...

waaa, . . . . bagusnye, . . . kalau semua tempat kat malaysia macam tu, . . . . . aku nak duk kat kelantan la lau macam tu, . . . . johor tak macam tu, . . .