Thursday, March 3, 2011

Kejam!! Lompat dan Tikam!!

Kejam.....jika ada yang menikam dengan melompat dulu sebelum menikam kan? Jangan risau....takde kaitan pun..he he he. Ni hanyalah nama kuih..... Kuih??? KUIH???

Yup....salah satu nama kuih di Kelantan.... namenye Lompat Tikam..... Aku tak tahu dari mane datangnya nama kuih tu.... tapi keunikan nama kuih ni memang setanding dengan kesedapannya apabila dimakan..... kuahnya rasa manis gula melaka dan masin-masin sikit...dimakan dengan pulut merah dan tepung yang kehijauan.... memang berbagai rasa.. mungkin orang dulu-dulu makan sambil melompat dan menikam kot.... :D

Jangan kata basi.. memang macam ni kuih dier...
Yang putih tu masin..dicampur dengan gula melaka.... yang hijau tu tawar...yang merah tu pulut.... Memang kuih Satu Malaysia nih..:D

P/S: Pencarian bloglist masih berjalan.... walaupun tak menjamin kenaikan traffic...tapi ada la kot sikit-sikit..:D           KLIK DI SINI

13 comments:

kella said...

wahahaha.. dah lama tak makan lompat tikam.. nak rasa yang ori kena gi kelate la..
kat sini pun ada, tapi tidak serupanya...
hampir terlupaku pada kuih ini..
terima kasih.. :)

apezs shah said...

salam

perghh biar betol ni.
mak aih mcm sedap jg ni.. seronoknya hehe kalau dapt ase. xpernah dgr pon.

Maya said...

salam..

adehh.. dh lama plak x makan tikam lompat nie.. hahakx.. nt balik kg na mam la.. hehe~

d_tieah said...

Macam sedap je kuih tu..

Muhammadnuraizuddin said...

fuh, sedap kuih nie..aku tak pernah mkn, cuma pernah dengar..tp, srkng dah tau bentuknya..

Sunah Mohammad said...

adohhhh...saspen jek ahse ni! :D

KatekateKite said...

pergh.. tertelan telan air liur tau.... sampai ati wat kite camnih! huk3..... kat sini mane nak dapat ek?
ermmm sebbeklah tak ngandung! =p
-----------------------------------

Terbaru ! Nak Cari Teman Tidur Wanita Dan Cara Membuat Cream Puff?
Terhegeh hegeh Lah Korang Nih Kan?!

Dakjaat said...

negara Malaysia ni kaya dengan pelbagai jenis makanan.. :) dan kebanyakkannya berunsurkan gula.. aduh!

Salam lawatan dari Admin 'Blogger's Malaysia' (^___^) (http://dakjaat.com)

Dda Ly said...

hihihi tajuk mmg gimik! tak terpk plak saye namanye sekejam itu..hihi

meh ke rumah,
~farewell friends~
keep in touch ye..♥♥♥

BRO_MONDAY said...

bro wacana : ai laik dis kuih!!! lompat tikam!!! kuih tradisional kelate...ai kan oram kelate...('',)

p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
1.New Entry "Jadual Bulan Mac 2011 Sangat PADAT !!!"

specky gurlz said...

sedap kuih ni nk buat la jap lagi yuummy!!!

aida4eva said...

eee..macam sedap je..tergugat diet nih :(

Idah said...

lama tak mkn kuih ni..dulu kat kg2 masa bulan puasa byk sgt orang jual kat kedai ni...best

Ping your blog