Monday, March 28, 2011

Kisah di Pulau Pemanggil - 1st Day

Aku stat dari rumah la ok.... Dalam pukul 8.30mlm, kitorang naik bas ke Mersing. Ada la delay sikit sebab ada orang sesat.... berhenti di mana tah.... sebab bas nak isi perut dulu..(isi minyak). Kitorang pegi serbu ke KFC berdekatan sebab sumer tak makan lagi..ha ha ha. Maka, habisla berbau ayam goreng dalam bas tu.... Time dalam bas tu..... driver pasang muvi.... citer Ong bak 3 dengan citer Faster.... ok jugak..sebab aku tak tengok lagi citer Faster tu..... tapi kebanyakan ternganga la...tido..:D

Dalam pukul 2.30 pagi.....kitorang sampai ke jeti di Mersing..... Sumer duk kalut carik tandas...sejuk giler dalam bas tu.....dia pasang ekon tahap paling sejuk kot... sebab ada orang besar dalam bas tu....aku maksudkan betul-betul besar punyer.....he he he. Dia takpe la...tahan sejuk....keding macam aku ni...kompem kering lemak aku sebab nak tahan sejuk tu... Dalam pukul 3.00 lebih....speed bot pun sampai.... maka bergerak la kitorang ke Pulau Pemanggil.

Amik gune helikopter nih.... he he

Dalam pukul 5.30pagi....sampai ke jeti Pulau Pemanggil.... Terkejut aku tengok pada awalnya...sebab tangga dia tinggi beb... aku ni dah la bawak satu beg jer...pakaian aku dan isteri disekalikan.... berat oo.... beg satu lagi isi makanan jer... sumer aku bawak..ha ha. Demi isteri tercinta... aku bawak la sumer... ada la dalam 45 step yang agak tinggi sebelum sampai tempat berhimpun.... Sampai jer situ...terus bagi briefing dan bagi kunci bilik... aku dan isteri dapat penthouse....PENTHOUSE tuuu.....ha ha ha. Sekali tengok.............tinggi giler rumah tu... tangga dier.....kecik-kecik jer...gune kayu lebar 3inci setengah....Gayat aku....

Yang bulat merah tu bilik aku....tinggi dowh...
Ni gambar dari atas jeti...

Sepatutnya...pagi tu dah ada aktiviti....pegi snorkeling sekeliling pulau... tapi aku dan wife tak berapa sihat..kitorang bantai tido jer lepas solat subuh....sampai breakfast pun skip..he he he. Tapi tetap turun la dalam pukul 10.30 pagi.... Buat muka kesian pegi kat cafe lounge dia....dapat jugak la makanan pagi..ha ha ha. lepas tu....aku dan wife jalan-jalan jer dekat jeti. tapi kawasan situ pun dah cantik.... dapatla berkejaran dengan ketam...ngahaha. Bila air dah stat pasang...aku dan wife naik ke bilik...tunggu makan tengah hari...

Tengok tangga dia... yang dekat tangga batu tu baru separuh perjalanan

Pemandangan dari pintu bilik...

Lepas tengah hari....snorkeling lagi.. yang ni aku dan wife tak lepaskan peluang.... join sekali. Still snorkeling sekeliling pulau..tapi kawasan berlainan..... Ni la first pengalaman aku nak bersnorkeling...ha ha ha... Memang kelakar tahap gaban la kan... aku mula-mula main tepi bot jer.....sambil pegang tangga bot..:D Tapi ada sorang mat salleh dari Singapore tarik aku ke tengah.....binawe tol.... Tapi oleh sebab dia la aku jadi berani......Thanx mate! Dia ajar aku macam mane nak berenang...dapat la kawan mat salleh sorang..ha ha ha.

Bergambar di kawasan pulau...masa tak pegi snorkeling pagi tu..

Gambar dekat jeti...air dah stat nak naik...

Ni gambar sebelum terjun bersnokeling... setting kamera dulu...lepas tu lupa nak amik gambar..ha ha

Lepas penat bersnorkeling...kitorang singgah ke kampung berdekatan.... nama kampung ni...Kampung Pontianak!! Aku pun tak faham kenapa kawasan pulau ni sumernyer nama pelik-pelik...menakutkan....he he he. Kitorang pekena la roti canai dan ABC kat situ.... harga die berpatutan...jika dibandingkan dengan sesetengah kedai mamak la...Order jugak air kelapa.....dia sediakan buah jer...buat sendiri...maka tak jadi la beli....he he

Masa nak balik ke jeti..... sempat lagi si tour guide kitorang bercerita pasal mitos gajah disumpah jadi batu.... Panjang ler citer dier.... Citer dier lebih kurang si Tanggang la... sebab dia dah kaya..lupa akan kampung halamannya....lupa kat mak dier... maka mak dia sumpah jadi batu.... jangan percaya citer aku...Buat penat bace je kan...he he he

Kampung Pontianak.... Eeeeeee
Olek kerana kamera tak leh selam dalam air...amik dari atas je ler...

Mitos Pulau Pemanggil...Gajah disumpah jadi batu...

Dalam pukul 6 petang...kitorang balik...rehat-rehat....dan makan malam.... Malam tu sekadar di isi berborak-borak dengan orang lain... banyak citer depa nih...kebanyakan dari Singapore..... ada engineer...ada bos syarikat.....macam-macam la... aku dan wife berborak-borak sampai pukul 10.30 mlm kot... Sambil ditemani bermacam-macam aktiviti....karaoke ade....main dam ade...main carrom ader... main congkak pun ada.... rasa macam kat kedai kopi dah..hahaha.

Lepas tu aku dan wife pegi la berjalan-jalan kawasan pulau...sambil ditemani cahaya bulan.... luper nak amik gambar time jalan-jalan tu... habis berjalan-jalan...kitorang pun naik ke rumah atas awangan tu...dan terus tido...penat dowh....Esok akan ada aktiviti lagi..... Sambung dalam entri lain..he he he....

6 comments:

mariah_smile said...

wah, seronok2.. da lame xbcuti.. klakar la cerita wcana.. tgelak sorang2 dibuatnya.. sib bek leh control volume.. kalo tak.. sah mak mertua anta g spital..

Unknown said...

Serious to say..
blog abg memg bezzzz...
thanx singgah blog saye..
thanx juga coz support me..
happy dapat follow..

Unknown said...

birunye air.... jernih.. huhu.. nak ajak mek pegi sane la.. hehe...

BRO_MONDAY said...

bro wacana : terhibur ai baca kisah perjalanan yu part 1 ni...lagi meruap-ruap hati ai untuk gi sana merasai sendiri keunikan pulau ni...gajah kena sumpah tu macam seram je...nama kampum tu pun sama, tapi sib baik ada roti canai dan ABC, so x jadi lah ai nak takut..koh koh koh

p/s : Sila lah BlogWalking ye...tengkiu...
1.New Entry ".:. Panas Sangat Berpeluh .:."

MamaIeta said...

Seronoknya.......

mama Rayqal said...

oh bang.. saya duk pent tak berapa nak house bawah abang tuh je, sebelah biik abang..bilik si salman tuh kan?/.. abg 1 bot snorkeling ngan saya ke? trip petang?