Thursday, February 10, 2011

Kancil Hampir Pupus..


Kancil adalah haiwan yang kecil...comel...dan menjadi maskot bagi negeri Melaka. Haiwan ini sememangnya haiwan yang patut dijaga oleh seluruh dunia kerana ia sekarang diambang kepupusan..

Kancil amat terkenal bagi seluruh peringkat umur. Hikayat Sang Kancil pernah dipopularkan sebagai cerita contoh untuk pelajar-pelajar. Dan bagi aku cerite itu patut diketengahkan kembali menggantikan cerita Pokemon, Digimon, dan segala jenis mon-mon yang ade di tv kite sekarang. Rasanya lebih elok jika cerite itu dinaikkan kembali.


Walaupun pada dua tiga tahun lepas...pembiakan kancil bertambah secara mendadak... tetapi sejak akhir-akhir ini pembiakan kancil sudah berkurangan. Mungkin disebabkan berlaku sedikit mutasi dalam sel generasi baru kancil ini. Dan kepupusan kancil kemungkinan akan menjadi kenyataan jika kita tidak menjaganya.....

Kancil memang sentiasa diburu... tetapi punca kancil pupus adalah kerana kita juga.. Gambar ini lah menjadi punca utama kepupusan kancil generasi baru ini...


Tengok...kasihan kancil tu... tau la spesis paling kecik atas jalan selain motor...dah la takde kaki..ade tayar je... Memang dah banyak berlaku mutasi....jauh bebeno bezanya dengan kancil nenek moyang dier.. Pembiakan di kilang Perodua juga dikatakan diberhentikan kerana munculnya si Viva... Lame-lame pupus la ia...:D :D

Jagalah Keselamatan Anda di Jalan Raya...Sayangi Orang Tersayang....:)..

5 comments:

shah-kayrul said...

selamat pagi...kancil memang dah jarang nampak...nak tgk terpaksa la g zoo...tapi aku pengguna tegar kancil di atas jalan...dah 4 thn kancil nie berkhidmat ngan aku....hehehe

Shafa said...

alolo...comei giler rupanya kancil ni. cute. tapi syg nak pupus plak ke.. ntah fa sempat tgk ke tak. lama dah tak g zoo..

AizA Si LovEmoNEy said...

ayah sy beitu menyayangi kancilnya..
sehinggakan dia mengair brushkan ia...
sungguh comel bila dipandu dijalan raya

LennMommaChubby said...

Pernah pelihara kancil sebagai pet... ^^

F.A.R said...

hahaha.
yeke? tp rasenye kt area tmpt kite kancil bersepah je lagi di atas jalan raye.
tp kalau dekat hutan Wallahualam pulak.