Wednesday, February 2, 2011

Kelas Bahasa Kelantan Ep. 4 - Keluar masuk

Fuhh...udah lama aku tidak mengadakan kelas bahase....Aku, Prof. Ir. Dr. Sapo Belawok Ddoso [sejak bile dapat Ir. ni kan...hahaha] akan mengajar bahas ekalte kepade korang sume...

K
ali ini, aku akan mengajar istilah keluar dan masuk... Seperti biase...kalau ade yang keluar...mesti ada yang masuk.. Macam hukum tenaga la kan..bukan hukum gantung...bukan hukum hakam.... tapi hukum tenaga. Hukum tenaga mengatakan tenaga ni abadi.... Bukan abadi pelakon tu yer... Ni abadi yang bermaksud kekal.. Jadi.....same juge dengan keluar dan masuk.


Keluar dan masuk ni ibarat aur dengan tebing..atau isi dengan kuku..ataupun suci dalam debu. Memang tidak dapat dipisahkan. Kalau dipisahkan...maka terpisah la ia..hehehe.

Orang kelantan menyebut keluar sebagai....TUBIK. BIK itu disebut seperti dalam perkataan amBIK. Jangan sebut BIK itu seperti BIKar.....memang digelak sakan la....lagi-lagi aku.. hahaha. Contoh ayat:

Jange duk tubik lluar gak...uje key tuh...

Perkataan masuk puler...orang kelantan menyebut susah sikit... Perkataan die ialah.....MASUK. Apa bezanya dengan masuk korang dengan masuk kelantan?
~
~
~
~
~
~
TAKDE BEZA!!..hahaha

Ok..itu saje pembelajaran kita pada hari ini... Walaupun sikit..tapi aku pentingkan outcome based.. Output tu ade...walaupun input nyer ciput seperti siput sedut.. :D

4 comments:

Euriqqa Raffar said...

HAHAHAHAHAHA!!
mmg unik abes!
:D

Amir Izzat said...

hahaha.... ado ko pape tando tubik tuh???

Eh! Masuk?? ada beza laa.. acu demo sebuk masuk kok klate..pastu acu demo sebuk masuk kok luar. bezzo bu'nyi. hehe...

gura2.. ) kayanya bahasa kita.

applemasam said...

kirenye hari ni blaja perkataan tubik je la yea?
hehee

Pembawa_Wacana said...

@Euriqqa: Yess..memang unik! :D

@Amir: Hahaha...bereh sek kito..

@applemasam: Sikit-sikit baru hingat....he he

Ping your blog