Sunday, February 6, 2011

Dulu dan Kini

Entri ringkas selepas pegi makan kenduri di Bangi... Mesej bergambar dariku... hayati la yer......

Dulu
                                       



Kini


Dulu


Kini



Dulu

Kini

Dulu
Kini

Dulu


Kini

Dulu
 SEKARANG???

Aku bagi gambar-gambar di atas bukan aper.... nak tunjuk yang kita dah berubah.. Dulu, masyarakat dunia kenal kita dengan perbezaan tersendiri.... fesyen yang berlainan di setiap negara. Bukan setakat pakai mase perayaan jer atau pertunjukan tarian...tapi dipakai sentiasa. Comel sungguh! Aku dah boleh bayang dah... masing-masing sendiri bangga dengan pakaian masing-masing.
Identiti diri menebal di dalam jiwa setiap bangsa.. Tidak mudah goyah dengan hasutan luar... Di luar dengan semangat patriotiknya...di dalam dengan semangat cintakan agamanya.... Sekarang mana ada...di luar semangat fesyen terbarunya..di dalam semangat nak cari duitnya.... Mana agamanya...mana jatidirinya... Cuba bayangkan kalau Malaysia ditakdirkan berlaku huru-hara macam Mesir sekarang...Apa korang nak buat? Larikan diri ke negara asing? Atau bersembunyi di rumah banglo dan mneguncinya...sedangkan kat luar tu ada pakcik makcik meminta pertolongan?

Aku serius dalam entri ni dan entri sebelumnya....lari sikit dengan tema blog aku...kerana aku nak korang pikir
dari sekarang....Sekuat mana kah korang sekarang....Kuatkah iman kita...kuatkah pendirian kita....kuatkah jatidiri kita... Sama-sama tanya diri...:)

Lepas ni balik kepada entri santai kembali.... Tapi pikir la perkara ni....jangan kata tak de keje nak pikir bende cenggini... sebab ia lebih baik dari duk pikir pasal gosip artis atau gosip di sekeliling korang... Astala vista Bebeh!

4 comments:

iqbalhakimi said...

tersangat la betul apa yg dicakapkan ni..huhu...

Nur said...

bagus perbandingan uh

mamawana said...

Dunia semakin maju, Zaman dah berubah, semua nak setanding dan sepesyeng dgn amarika

TUN Syed Husainie Faruzi said...

orang barat tu otak depa berkarat~