Wednesday, February 9, 2011

Apakah Yang selalu Lupakan Kulitnya...


Dalam banyak-banyak ciptaan Tuhan kan...macam-macam ragam kita boleh tengok... Ade yang menarik hati..ada yang menjengkelkan diri.....ada yang buat kita teruja... Tapi kan...dalam banyak-banyak bende tu...aku nak buat entri pasal bende atau makhluk tuhan yang suka sangat tinggalkan kulitnya.... [hahaha....macam ni pun jadi entri kan...kene kreatif der..]

Kacang
Kacang la paling femes kaalu bab-bab tinggalkan kulit nih... Bagai "kacang lupakan kulit". Aku terpikir gak... kenapa kacang yang jadi femes ek? Buah lain pun tinggalkan kulit jugak... Lagipun orang zaman kuno di Tanah Melayu ni ade ke kacang? kacang panjang ade la kot... Ke kacang mane yang dimaksudkan ek? hehehe...



Ular
Ular ni memang haiwan yang suka tinggalkan kulit merata-rata. lagi-lagi kalau kawasan tu agak kesat dan tersembunyi. Kadang-kadang dahan pokok pun jadi. Ni lumrah alam der... Kulit ular macam baju kita la... bila dah membesar... kene la tukar baju... tapi yang bes dengan ular ni... tak payah beli kat shopping mall..kene beratur panjang atau kene bayar... Baju depa free of charge!! Hahaha



Rama-rama
Ni kire tinggalkan kulit jugak la kot... kulit depa masa jadi ulat sebelum jadi rama-rama yang cantik iaitu kepompong. Masalahnya ada jugak yang takut kat rama-rama yang cantik nih.. he he he. Nak takut apa....hayat nyawa rama-rama ni kejap jer... kalau tak silap beberapa hari jer..


Buku
Haaaa.....ni femes dengan budak sekolah. Dapat buku teks pinjaman baru....kene balut dengan pembalut... bile nak hantar balik...pembalut tu sesetengah kene buang...masalahnya dengan kulit buku sekali dibuang!!...dogel la buku itu...hahaha.



Kayu Manis
Hehehe.... boleh la kan masuk list..sebab pokok ni depa ambik kulit jer...kesian pokok tu kene siat die punyer kulit.. Tapi kulit kayu manis adalah antara bahan terpenting dalam masakan....dan jugak kecantikan..thehehe.


Nanti akan aku listkan bende lain pulak...banyak idea nih.... tapi kene bijak menguruskan idea...kalo tak...rugi entri..ngahahaha

1 comment:

Wan Ahmad Izudean said...

ye ke untuk kes kayu manis! bukan kulit tinggalkan pokok ke? hehe