Wednesday, February 23, 2011

Kedekut ker...Berjimat??


Ramai yang salah sangka dengan istilah ni.... Kedekut atau berjimat... Sampai ada yang menyalahgunakan perkataan ni untuk menyindir orang lain atau berbelanja sampai ke tahap membazir... Ada yang menyalahgunakan perkataan kedekut untuk menyalahkan orang yang pandai berjimat.... Ada yang menyalahgunakan perkataan kedekut untuk alasan dier untuk membazir... Ada jugak yang menyalahgunakan perkataan berjimat untuk menutupi sifat kedekutnya.....

Apa itu kedekut??? Apa itu berjimat??? Kena la faham konteks perkataan dan maksud dier yang sebenar... bagi aku..kedekut ialah korang susah nak berbelanja untuk perkara yang sepatutnya korang kene berbelanja. Contohnya.... macam korang dah ada duit... korang perlukan komputer untuk melakukan kerja seharian... tapi korang still lagi pinjam komputer tu.... atau sanggup melewatkan kerja itu semata-mata sebab tak nak beli komputer.. Nampak??

Berjimat ni pulak.... korang ada duit... atau takde duit.. tapi korang beli apa yang perlu sahaja...dan tak beli perkara yang tak perlu... Contoh.... macam situasi nak beli komputer tadi... komputer tu dibeli juga... tapi sekadar keperluan kerja itu sahaja. Kalau la kerja dier hanya melibatkan persuratan... Maknanya beli komputer atas dasar spesifikasi persuratan je la.. tak payah la nak beli sub-woofer ker... nak beli graffic card bertaraf antarabangsa ker...kan? Lain la kalau memang dier nak gune untuk main game..he he

Ramai orang salah faham pasal ni... selalunya yang berjimat itu dituduh kedekut. Contoh paling senang nak nampak ialah hanset atau gadget harian. Selalunya ramai yang nak folo trend harian sekarang...Orang pakai Blackberry...sume nak Blackberry... Orang pakai iphone 4...sume nak iphone 4... memang ni la trend student U sekarang....folo trend....Cek duit poket dulu la wei! Jangan sebab ada kredit kad...ko nak gunakan sampai ke tahap limit dier... jangan sebab korang dapat biasiswa nak belanja lebih! Yang dapat PTPTN tu sedar la..yang korang tu berhutang..kene bayar balik! Berbelanja mengikut kemampuan je...


Benda yang dah ade...jangan dibeli lagi..lain la kalau dah rosak...atau dah nak rosak. Itu caranya berjimat. Beli tengok la benda tu berguna ke tak... Kalau sekadar nak menunjuk-nunjuk... dapat dosa ade la! Be wise ok! Not be a fool! Lain la kalau korang ada duit setinggi gunung kinabalu tu.. Tapi tak elok jugak membazir..baik bagi kat fakir miskin...ramai lagi kat Malaysia ni yang still makan nasik kosong dengan kicap yang dah expired sahaja.. Korang je tak tahu... Sedar la nikmat yang Tuhan dah bagi tu..


Pandai-pandai la mendefinisikan balik perkataan berjimat tu..jangan samakan dengan kedekut. Jauh bebeno bezanya.... Bagi aku... sape yang berat bayar zakat adalah seorang yang kedekut! Sape yang susah nak derma kat masjid adalah seorang yang kedekut!! Mungkin ada yang kata selalu dah derma.... berapa?? Korang boleh belanja kawan makan Pizza Hut atau McDonald...takkan tak boleh bagi kat masjid dengan jumlah yang sama kan? Bagi pulak dengan ikhlas! Bukan sebab lepas bace entri ni rase tercabar lak... Renung-renungkan la...jangan nak tuduh orang yang berjimat tu kedekut!

7 comments:

BRO_MONDAY said...

bro wacana : eh, x pe ke ai panggil yu dengan gelaran seperti ini? adehh~ atau yu ada nama best nak bagi ai panggil? hmm~ ai setuju ngan stetmen dalam entry yu ni, sangat bermotivasi...selalu nye oram yam berjimat cermat ni hidup senang / sederhana, bagi yam kedekut tu selalu nye kite dapat lihat sangat² cenderung ke arah negetif, banyak contoh kalo nak bagi...
apa pun ai seorang yam berjimat cermat...ai sendiri berani akuinye..

p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
1.New Entry "Panas + TAK PUAS HATI !!!"

ardinihumaira said...

bagus... berjimat amalam mulia :D

Pendekar Berkuda said...

berjimat cermat itu perlu... heheheh...

JOM JENGUK PENDEKAR (^_^)

apezs shah said...

lebih baek berjimat cermat dari skrg kan..

Farhana Sahri said...

tula...jimat n kedekut..haha...kdg2 ter perli abg sy..hehee

Wan Ahmad Izudean said...

agak susah nak berjimat kalau dah sentiasa berbelanja...!

alin said...

setuju dengan entry ni. skg org ni senang sangat lupa. bila ade duit sikit mula la shopping tak hengat dunia. haha * ingatan untuk diri sendiri jugak ni*