Sunday, February 6, 2011

Krisis Di Mesir - Versi Orang Kata...


Mesir masih bergolak... Keselamatan diri masing-masing semakin terancam...Keadaan dikatakan semakin teruk dan akan menjadi semakin teruk... Isu yang hangat diperkatakan di dalam surat khabar.. dalam berita di tv, radio dan sebagainya. Semoga rakyat Malaysia yang masih di sana selamat pulang ke tanah air kita... Usaha sedang dipergiat...dengan harapan tidak ada yang memilih bulu semasa proses dijalankan. 

Kenapa krisis di Mesir memuncak? Banyak citer aku dengar....dari mulut ke mulut pun ada...dari internet pun ade.... macam-macam lah... memang dahsyat citer mereka... Bermacam-macam versi dan cara... Entri ni memuatkan versi Orang Kata kenapa krisi di Mesir berlaku..


Ada orang kata....krisis di Mesir kerana rakyatnya sudah tidak tahan lagi dengan cara pemerintahan Hosni Mubarak nih. Di Mesir....gaji pensyarah hanya RM500 sebulan.. tandas tidak ada tukang cuci...tidak pernah di cuci. Harga barang melambung tinggi.. Tapi tak pasti berapa tinggi harga tu melambung.

Ada orang kata.... teksi di sana sangat mahal.... jarak tak sampai dalam 10km... bayarannnya sudah mencecah RM400! Barang keperluan pun turu sama naik... 

Ada orang kata...jenayah di sana sebelum krisis di Mesir memang dah teruk. Cuma ia memuncak ketika krisis. Cuma tidak ada laporan jer....

Ada orang kata...krisis di Mesir memang sudah dirancang oleh pihak tertentu.... ada yang mengatakan dirancang geng-geng Zionis...sebab nak sambut kedatangan Dajjal. 

Dari versi orang kata ni....aku terfikir sejenak. Betul ker Hosni Mubarak ni sangat kejam?? Jika betul dia sangat kejam...kenapa dia dapat kekal sebagai pemerintah di Mesir selama 30tahun? Adakah sebab dia merasuah semua orang? Atau memang rakyat di Mesir memang sukakannya?


Jika betul rakyat tidak suka pemerintahan Hosni Mubarak...kenapa hanya sekarang krisis berlaku?  Bukan ker sepatutnya dah lama berlaku ketidakpuasan hati? Dan yang lebih penting kenapa sekarang?

Aku bukan penyokong si Hosni Mubarak... cuma aku ni jenis suka memikirkan perkara di luar kotak versi media massa barat. Sedangkan si Hitler pun diputarbelitkan sejarahnya...keadaan id Iraq pun disalahertikan...si Michael Jackson pun diputarbelitkan media....keadaan Afghanistan sebelum perang pun disalah tafsirkan... Tak mustahil di Mesir pun same kan?

Yes.....sekarang memang keadaan sudah menjadi bahaya....bukan aku nak cakap krisis di Mesir tu hanya lakonan...tidak...memang terjadi...tetapi siapa pencetusnya? Adakah betul dari rakyat mereka..atau agen-agen barat musuh Islam yang inginkan si Hosni jatuh dari pucuk pimpinan? Atau adakah si Hosni sudah betul-betul insaf dan ingin berbalik kepada ajaran Islam yang asal menyebabkan dia mesti digulingkan? 

Aku kata ya tentang keselamatan rakyat kita diutamakan...aku kata ya pasal krisis di Mesir semakin teruk. Tapi aku ragu-ragu ingin berkata ya berkenaan Hosni Mubarak.... berkenaan keadaan sebenar kenapa krisis boleh berlaku. Aku cuma seorang blogger yang berada di Malaysia...Tahu berita di sana pun dari media juga... Aku berharap dapat cerita dari rakyat disana...bercerita dengan hati yang jujur dan ikhlas...seorang rakyat yang tidak menipu....setia pada ajaran agamanya....sebab aku ingin tahu cerita sebenar....bukan yang ditokok tambah.

P/S: Aku mendoakan kesejahteraan rakyat Malaysia yang masih berada di sana..Allah akan menolong orang yang tidak lupakan-Nya.

5 comments:

Nisa A [Saya Suka Menaip] said...

huuuu seram laa bila sebut pasal krisis kat sana...
kawan2 nisa yg bljr di cairo pon xtahu ape kbr berita :(

huuu keadaan mcm teruk sgt je.. semoga segalanya selamat.
amin....

Pembawa_Wacana said...

@Nisa: Insya Allah..takde paper...Pihak penyelamat sedang on da way ke sana..

Mama Zharfan said...

i like this entry--pendpt u sama mcm my hubby--kiranya pelik kan kenapa baru sekrg timbul isu psl hosni mubarak tu..
apa2 pun, yg penting rakyat Msia selamat..

jom join Heartbeat!

cik blogger said...

en. wacana..
apa yang awk utarakan di sini, turut bermain di otak sy..
apa sebenarnya yang terjadi??
sy juga sependapat dengan awk..
hrp2, kelak ada jawapannya..
klu awk ade news yang kita tunggu ni, publish kat blog k!

Nur said...

mane ade teksi mahal camtuh..mana dgr citer nih???