Tuesday, February 15, 2011

Salam Maulidur Rasul

Ni auto publish..he he. Terpaksa la kan...internet mencemburui kita.... Aku terpaksa update secara pantas macam ni.. Rasanya belum terlambat unutk mengucapkan Salam Maulidur Rasul kepada seluruh umat Islam di Malaysia ini....


Rasanya ramai yang masih mabuk dengan Hari Valentine day kan.... Hari yang tak sepatutnya korang sambut pun... Ape? Tak romantik? Nak romantik tak semestinya pada Hari Valentine Day jer.... ape? Boring? Lagi elok kalau korang buat bende lain dari menyambut Valentine Day tu... Hari meraikan kekalahan islam dalam peperangan... peperangan apa....sape berminat carila dalam internet... Nak citer sini pun... panjang sangat. 

Bagi aku la kan.... ada hikmah untuk tahun ni kenapa hari maulidur rasul sangat dekat dengan hari valentine day.. dari pemerhatian aku...hari maulidur rasul amat sunyi dan sikit sambutannya... memang la zaman nabi takde sambutan cenggini...ada yang membuatkan ia sebagai isu... tapi...bagi aku...lagi baik sambut hari maulidur rasul dari hari valentine day! Tu memang kompem... Ni bukan pasal sambut tak nak sambut.... tapi pasal akidah dalam diri korang.... Korang tau tak akidah tu ape? Tak tau....pi tanya ustaz. 

Kalau aku kat kampung dulu...hari ni banyak yang ajak buat majlis kesyukuran dekat umah masing-masing.... dalam majlis tu....ada slot berselawat ramai-ramai... dan dituruti dengan nyanyian nasyid lama...mengingatkan pasal nabi.... di Johor...aku rasa ada yang berzanji... berzanji ni menceritakan sejarah kelahiran nabi... kan elok dan comel tu.... memang la sumenye rekaan orang dulu-dulu..tapi lebih elok dan molek kan.. dapat merapatkan tali silaturrahim antara orang kampung. 


Sekarang? kat bandar aku tak pernah lagi diajak dan melihat perkara macam ni. Yang banyaknya...ajak pi tengok konsert...ajak pi jumpa artis...ajak pi sambut hari yang bukan-bukan... Bila nak kuat akidah masyarakat kita ni oi! 

Akidah tak kuat... lemah la iman seseorang itu... bila lemah iman... lemah la amalam agama dia.... bila lemah amalan agama... goyah la sikap baik-baik kita....bila dah goyah yang tu... tu yang banyak kecurian...rogol...samun... rasuah...dan lain-lain lagi... dari perkara sekecil menyambut hari valentine day....hingga la perkara besar seperti minum arak... sumenyer menggelapkan hati korang tu... 

Setiap perkara jahat yang korang buat... seluruh anggota badan anda akan ingat...seluruh darah daging korang akan ingat! Dan dari darah daging korang tu jugak akan lahir anak baru... kalau si anak tu pun dah ada kesan perkara jahat korang... lagi senang la dia nak jadi jahat lebih lagi dari korang...  Tak percaya? Korang buatla dan tunggu tengok masa korang tua nanti...menangis darah la korang menyesal perbuatan sekarang! 

Sebelum menyesal.... tobat la oit.... Dari sekarang buatla amalan baik... dari sekecil-kecil berselawat ke atas nabi hingga berjihad... Senang jer... buat satu perkara baik...dapat satu pahala. Pahala ni jugak ada banyak jenis...ada jenis keberkatan di dunia...ada jugak ketenangan jiwa... ataupun nikmat syurga. Tapi yang pasti... kalau korang buat perkara baik dan meninggalkan perkara tak elok....pasti jiwa korang tenang jer... Walaupun duit takde...korang tak rase susah hati...cooOOool jer... :)

Selamat Menyambut Maulidur Rasul.... dan selamat berhijrah menjadi seorang yang lebih baik dari semalam... :)

1 comment:

Wan Fakhrul Rin said...

Salam Maulidur Rasul dari KBD :)

Ping your blog