Sunday, January 16, 2011

Ada Ape Dengan Angka 7??


Angka tujuh amat femes la dalam masyarakat kita ni.. Aku ingin mengupas dan mengoyak berkenaan pasal tujuh ni...Di entry ni aku list kan kefemesan angka tujuh ni....he he he

1) Tujuh Hari Seminggu
Seperti maklum...kita ada tujuh hari dalam seminggu... ni kalo sape-sape tak tahu memang kene pegi kelas pemulihan la kan..hahaha

2) Malam Tujuh Likur
Haa...ni femes mase bulan puase...bulan Ramadhan. Ada yang mengaitkan dengan Malam lailatulqadar....nak tau lebih lanjut....search kat Google..he he


3) Tujuh Keajaiban Dunia
Yang ni mase dulu-dulu orang buat list pasal monumen purba atau lame yang dianggap spesel.. Sekarang masih tujuh kot..cume list jer dah ditukar...antara yang masih kekal ialah piramid di Gyza.

4) Puteri Tujuh
Wohoho....yang ni aku tak tahu sangat...tapi salah sorang pteri tu adalah Mayang Sari.. nak tahu....korang cari la sendiri..ngahaha

5) Tujuh Petala Langit
Yang ni pun menarik..... nak tau berkenaan ni...klik SINI. Ada la teori-teori yang dibincangkan dan fakta-fakta menarik. Aku malas nak tulis panjang-panjang..hehehe

6) Tujuh Wali Melayu
Haa....ni bukan Wali Songo tau...ni ade orang buat list untuk wali-wali kita. nak tau sape? Korang boleh klik SINI.


7) Tujuh Perhentian
Ni muvi melayu dulu....aku pun tak tengok kot citer ni....aku luper aku tengok ke tak..he he he

Oleh sebab aku buat list untuk angka tujuh...aku brenti setakat tujuhu je la...hahaha. *PEACE*

12 comments:

y-A-n-A said...

yana lahir bulan 7?? yes!! i like 7.. hahaha :DD

Zue said...

suke angka 7 sebb laher bulan 7 heheh...
jemput l dtg ke blog =)praktikal untuk mengrad kan diri dalam diploma kat uitm

neni izazi said...

Neni suka bulan 7 sebab bulan 7 nnti nak pegi melancong...suka sgt kt angka 7...

sarah abadan said...

ok nak jugak cakap...saye lahir bulan 7 jugak..ahhaaha

70 langkah orang terakhir selepas upacara pengebumian, Munkar dan Nakir datang untuk menyoal mayat...
alaa kira nombor 7 jugak la...7 x 10..kekeke

Pembawa_Wacana said...

@y-A-n-A
@Zue
@sarah abadan

Hepi befday in advance!! :D

Pembawa_Wacana said...

@neni izazi: wah...melancong ke mane ek..:)

Cik Diana said...

wah! hebat 7 nie.. huhu..
mgkin hari nie hri 7 sedunia..
btw.. thanks.. follower ke 700.. ;)

nazrul ashraff said...

haha..no 7 huh..x pnh pkir lak.. huhu..btw, gud information yow~

nohfee said...

serius.. aku pon terpikir gak pasal ni.. ape yang istimewa 7 ni kan.. smpi semua pon ade kaitan dengan 7.

Pembawa_Wacana said...

@Cik Diana: Tenkiu...:)

@nazrul ashraff: thanx yow!

@nohfee: haa...tu ler wujudnyer entri ni..:)

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

assalamualaikum..ambo pon minat nombor 7 cz ambo lahir pd 7hb 7, kad matrol maso ngaji u dlu pon 111719, no umoh pon blok g-67, adik beradik 7 ore jgk, pahtu ambo masuk ngaji u bule 7 jgk..n byklah lg hok nombor 7 tu....utk tgk kelebihan 7 yg laen silalah klik blogku... http://juanghinggatitisan.blogspot.com/2009/05/kelebihan-tujuh.html

Mohd.Rusman Usman said...

huhu,, utk no .7 ne pun ada kaitan ngan aq jgak, (walaupun aq ska no.8 actually...) no. surat beranak 7232, no. ic pun 7267.. ^_^