Monday, January 31, 2011

Krisis di Mesir...Apa Jadi Dengan Rakyat Malaysia?


Aku bangun pagi-pagi....macam biase la kan...mandi...sarapan.....gosok gigi.... lepas tu bukak pc..he he. Aku bukak la berita di internet ni...ada pasal banjir di Johor... [di Serdang ni ujan lagi hari ni..] ada pasal sukan....ada pasal Heliza Helmi... Tapi yang menarik minat aku ni..pasal krisis di Mesir.

Ada yang sedang sebarkan pasal krisis pelajar Malaysia di sana. Aku masih tertanya-tanya...betul ke ni? Sebab aku try google kat internet....sumernye dalam blog..takde dalam portal berita rasmi. Tapi pasal pergolakan politik di Mesir....yess...memang ade.


Mengikut apa yang aku baca....rakyat Malaysia yang berada di sana dalam bahaya. Ada yang mengatakan di Mesir sekarang ibarat penjara jalanan! Rakyat Malaysia dirogol di jalanan.... airport dibakar dan pihak polis sudah meninggalkan tugas mereka untuk mengembalikan keamanan negara. Betul ker?

S
ebab kebanyakan berita dari Al-Jazeera memang sah-sah banyak yang palsu... CNN pun same jugak.... aku tunggu la berita dari negara kita... aku try godek-godek bharian...utusan...takde pun.. Tak cukup sensitif ke berita ni? Banyak pasal kemenangan parti politik di Dun Tenang jer... rakyat kat Mesir tu macam dah diabaikan jer.... Sekurang-kurangnya keluar la berita yang mengatakan segala yang berlaku adalah gimik semata-mata ker... atau rakyat Malaysia dijamin selamat oleh pihak duta kita di sane ker.... ini tak. Langsung takde!! Yillek! Narrak!


Come on la.... udah-udah la berpolitik... aku lebih nak tau pasal saudara kita di Mesir sekarang. Kalau betul ni gimik jer...keluarkan la jugak berita...sekurang-kurangnya ada temuramah dengan rakyat kita di sana sendiri. Entry ni serius sebab ni hasil dari kerisauan hati aku yang ikhlas. Sebagai seorang muslim...aku sangat terkesan dengan berita ni. Isu penahanan rakyat kita di perairan Gaza hari tu cukup heboh diperkatakan.....tapi yang ni? Ke hanya nak tarik rasa kesian dari rakyat je mase tu?

Aku sebagai blogger sekarang rase patut kita sebarkan hal ni...bukan aper..aku cuma nak tau perkare sebenar...betul ke tidak berita ni. Jika betul, apa tindakannya...dan jika salah....cepat nafikannya sebelum perkara ni menjadi topik gosip yang sia-sia. Aku cukup muak dengan propaganda dunia dan mainan sandirawa politik nih!!

11 comments:

tqajml said...

akak & kwn2 saya ada di sana

Mahfuzah Husna Zulkifli said...

Betul risau. Kwn2 ada gak kat sana, trmasuk adik2 dia yg masih kecil. Baru berpindah ke sana. Ya Allah... Apa nak jadi ni

Mrs. Anis Laila said...

Follow kite tau..=)

syrupmasin said...

betul2..gile risau lah kawan2 dekat sane..

Mejuez said...

Tanda mulanya peperangan!

loving_you said...

takut....
dunia akhir zaman...=(

nadhirah mohd sharif said...

mmg betul pon itu keadaan kat sna. sbb dpt cerita first hand. makann diorg beli pon kne rampas. mereka pon buntu, mgharap bntuan dari msia. harga tiket melmbung naik. dan banyak delay .

fa-in said...

moga semua nya baik2 saja,aminn

CikBulat said...

APA YANG KERAJAAN MALAYSIA BUAT !!! DAMN!!

F.A.R said...

uiks..
macam2 berlaku skrg nie..
supposedly malaysia kene la do something kan..
bukan bende kecik nie..
betul la, at least say something about this..

nama.aku.lynn said...

yes!btol2!sgt stuju!dah2 la gov bcerita pasal politik di tenang...rkyt msia di esir lebih perlukan perhatian skrg!;p

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785