Friday, January 7, 2011

Ibu.....Ibu....Engkaula...Ratu hatiku...:')

Oleh kerana hari ni aku meronda-ronda je keje.... Aku terbace entri Bro Ben terbaru...tub tub tengok si Sudirman (mati-mati aku ingat Sudirman yang tersohor tu..hehe) buat sumbangan ikhlas bagi sesape yang buat entry pasal ibu (mama, mummy atau mak la tu...)

Terlebih dulu nak mintak maaf awal-awal...aku takde gambar ibuku kat sini..(perantauan ni..:p) So...aku citer je la ek.... Ermmm...... kisah aku ade macam-macam....banyak kenangan dengan mak aku (aku panggil Ummi kat umah...) Ye la..dari aku kecik sampai besar mak yang jage kite kan..kompem la banyak perkare yang telah dilalui.... :)

Aku cume nak citer satu kisah jer.... Kisah ni agak biase..tapi mungkin boleh bagi impak ke tahap maksima kat korang... Kisahnya bermula bile mak aku suruh aku g beli sebotol budu dan sekilo ikan kembung (hah...tau tak ikan kembung tu camner?? ish..ish..ish..) di kedai ... Kedai tu tak de la jauh sangat...dalam 4km kot..tapi zaman aku tu tak naik motor cam sekarang...aku naik basikal jer... jadi..di suatu pagi tu mak aku suruh aku beli budu dan ikan... Maka aku cakapla tak nak...ade la alasan-alasan kan..biase la... mase tu aku kecik lagi...dalam sekolah rendah.. yang aku ingat aku bagi alasan penat...lotih...huhuhu

Mak aku cakap la takde lauk nak makan tgh hari ni....Mase tu bapak aku tak balik keje lagi..nak tak nak memang aku la kene beli.. Tapi aku punye la keras kepale kan...tak nak jugak.. Sampai mak aku dah naikkan suare dier.... Aku tak nak jugak g beli... Aku pun ternaik suare gak.. Mak aku mengalah... Mak aku senyap dan terus g basuh baju..(baju aku pulak tu...huuuu~~) Tetibe datang rase bersalah..(Alhamdulillah...Tuhan sayang kat aku kot..) Aku pun g la kat mak aku...cakap slow-slow.."Ummi...mane duitnyer...nak beli ape dah?.. Lupe.." Hehehe...aku buat-buat lupe...tapi care aku cakap tu memang slow giler...memang rase bersalah beb... Mak aku mase tu muke kecewe jer.... tapi time aku tanye soalan tadi...mak aku macam tahan gelak.. ye la...mane tak nak tergelaknyer...cakap slow-slow dan datang gesel-gesel macam kucing mintak makanan..hahahaha.

Jadi...aku beli la jugak budu dan ikan tu...sampai sekarang aku tau camne nak pilih ikan tu segar ke tak..( ilmu dari pengalaman dowh.. korang kalo tak tau baik g tolong mak jugak pasni..:D)

Moral dier.... Tolong la mak kite selagi perkare tu untuk kebaikan... Korang akan rase puas giler kalo dapat tolong mak walau perkare tu kecik ciput jer.. dan mak kite pun bangge dapat anak cam kite... Hidup berkat... keluarge pun harmoni..:)

Kenape anda sayang?
Aku sayang mak aku sebab mak aku ade sorang je di dunia ni.. takde dah orang lain... Lagipun mak aku la yang jage kite sejak baby sampai aku pandai jage diri... jage pulak dengan penuh kasih sayang.... Mungkin bagi sesape yang sentiase hidup senang..korang tak perasan hal ni... tapi jangan korang baru perasan bile mak korang dah takde...memang nyesal tak sudah..

Impian aku nak hantar mak aku g buat HAJI.... tapi duit tak cukup lagi... mahal woo sekarang...

Hal paling nakal ek.....ermm... marah mak aku balik..(mase skolah dulu..) Mak aku nangis kot time tu... tapi cover-cover g potong bawang.....:'(
Aku pulak bile dah menyesal tu...g potong bawang sekali....:') Hee...Pastu pandai-pandai la mintak maaf... jangan tinggikan suare kat mak kite tau...berdose..

8 comments:

sudirman said...

dah baca entri awak..yeh..mak hanya satu dan tiada pengantinya..entri awak buat saya teringat pada arwah mak saya..mcm tu lah dia..hehehe..sy dah masukkan link blog awak di blog syaa..sila lihat di senarai blog yg ikut contest...tq

adan said...

best ar baca entri kamu... 5 bintang kot... hehehe

Azwa Azee said...

mak mmg hanya ada satu..tiada dua walau ada mak tiri

Bahiyah H. said...

bila baca entri tentang mak ni mesti nak menitis air mata . wlaupun entry tu tak panjang mana . :'(

KyêrulL said...

Semoga Berjaya Untuk Contest Nie ^.~

mariea mnayan said...

comel cara dia pujuk mak. hahah..btw.. kenapa saya di syaki?

||aLeaSaRa|| said...

he3 ada2 jelah bro ni.lps ni kalau kite beli ikan kembung mesti ingat n3 ni he3..

ijatnuar87 said...

heheheh..cara memujuk yang cool bro,hehehe...nice2..jgn la tinggikan suara kat ibu sndiri...kalu dier kecik ati dgn kiter,berdosa besar tu kan,huhuhu