Sunday, January 2, 2011

Kelas Bahasa Kelantan Ep. 3 - Matawang Kelantan

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...Salam Mesra...dan Salam bersalaman.....huhuhu.. Seperti biase...saye Prof. Sapo Blawok Ddoso...akan mengajar anda semua berkenaan bahase Kelantan.. Sebelum tu..aku ingin ucapkan selamat tahun baru kepade seluruh manusia yang membace belog ni..( dengan harapan alien tak bace belog aku..haha) Hari ni aku ingin mengajar tentang matawang Klate..



Korang tau kan matawang kite adalah Ringgit Malaysia... U.S.A pulak Dollar America... Indonesia pulak Rupiah.... dam macam-macam lagi..(macam-macam adaaaaa) Haaa...yang spesyel-mesyelnyer Klate ni pun ade jugop matawang sendiri..hahaha. Matawang die dipanggil "Riya" Dibace Reee...Yaa.. (Arab Saudi tiru Klate kot..hak hak hak)


Contoh:
Seriya ( Dibace Seghiya).... = Seringgit
Duo iya........ = Dua ringgit
Tigo iya......... = Tiga ringgit
Pak iya (bukan pak ya tau..)... = Empat ringgit (Yang ni kene sebut betul-betul... Jangan disebut Pat riya di kedai orang India... WARNING.... Jangan...Mengganggu sensitiviti mereka... Nak tau lebih lanjut..tanye la sendiri....kalo berani la....hahaha)



Kalo korang nak sopim2 di Kelantan.... korang wajibul ghunnah akan dengar perkataan tu.... Contoh dialog-mialog die..

Nana: "Kak, brapo ghego (harge) Nasik Dage (Dagang) ni kak?"
Kakak: "Siya stengoh..."(Bukan sial tau...Seringgit setengah maksudnyer...kang tak pasal-pasal korang ingat kakak tu mencarut....sian dier...)

Kalau sape-sape tak penah dengar pasal nasik dagang....torai la... sedaaaaap... Kalah nasik lomak cili padi tu..hahaha. Sempat lagi promote makanan nih...


Disebabkan hari ni aku seronok due ronok tige ronok sikit... aku bagi la bonus pasal satu lagi bende berkenaan mata wang ni..... pasal lima posen.... Orang Kelantan sebut "samah".... kalo due amah tu...lima posen+lima posen = singgit... Haaaa.... Itu je untuk hari ni... semoge korang boleh dah nak bersopim dengan hepi2 di Klate.... Selamat berhujung minggu dan selamat hari lahir bagi sape2 yang befday hari ni.... =)

14 comments:

sarah abadan said...

ooo gitu...boleh doh gini kawe nok sopim sinun...mano tau kecek klate boleh dapat muroh...kehkehkeh (main bantai je kecek klate ni..haha XD)

Pembawa_Wacana said...

hahaha.... ok dah tu.. boleh A-..:p

umialya said...

nasi dage tu rego dio lima amah deh?? sedapnya!!

Pembawa_Wacana said...

Umialya: Haha..hok jjua llua klate meme maha..kalu kapom ambo meme muroh lagi..siya stengoh lagi..muroh nga sedap..nyum nyum nyum..hehehe

arep_lockermonth said...

FOLLOWER BRU SINGGOH BETA!

huhu..

follow me back k! keno follow sebab kito so negeri..huhu :P

Pembawa_Wacana said...

Arep : Haha..lagu tu ko? Ok2... Sek kito jange pecoh..:)

Hansyirah Takezur said...

kawe pom duk qlate jugop! haha

Pembawa_Wacana said...

Hansyirah: Haaa...mari2 join..hehe

qaseh qist said...

hehe nice.. penah je ckp dgn org kltn bahasa luar.. mmg kena pandang laen macam la kan.. hehe ;)

apeyx said...

sedak molek napok nasi dage tu

ijoks2009 said...

hahaha ,kalu ore india kelate dia akan bile,
sorial,dua rial.tiga rial.pat ringgit ..

DilaMilin said...

masa abang sy kahwin dulu, dia guna dinar (matawang kelate) sebagai mas kahwin. hehehe.

Anonymous said...

limo amah demo xroyak boh....mokcik2 dok jual kkapung2 ngn atah keda bgehi dok guno..

Toji Ali said...

kawe rasa ore2 generasi lamo jah guno tigo amah untuk royat RM1.50, loni guna siya stengoh gitu jah.