Wednesday, February 2, 2011

Selamat Tahun Baru Cina..:)



Kepada pembaca yang berbangsa Cina....aku sebagai Pembawa Wacana ingin mengucapkan Selamat Tahun baru Cina kepada korang sumer... Entry ni tajaan khas dari Hotlink...


Aku nak la bagi sikit sebanyak maklumat pasal sejarah tahun baru cina kan... Sejarah Tahun Baru Cina bermula beribu-ribu tahun dahulu, di mana seekor makhluk ganas yang bernama ‘Nian’ membuat huru-hara di Tanah Besar China. Ini membuatkan manusia hidup dalam ketakutan dan kesengsaraan. Mereka mencari ikhtiar untuk menewaskan makhluk ini. Akhirnya mereka berjaya menakutkan makhluk ini dengan melemparkan reben merah ke udara, meletupkan mercun dan membakar bunga api siang dan malam.

Perayaan Tahun baru Cina adalah menandakan permulaan tahun baru bagi kalendar masyarakat Cina. Bersama-sama dengan warna merah, tanglung, mercun dan pakaian ‘cheongsam’ , ia menjadi simbol tradisi kemeriahan masyarakat cina.


Tahun ni kalau aku tak silap...adalah tahun arnab. Setau kau...tahun baru Cina ni amat sinonim dengan Angpau.... saper nak bagi kat aku nih? Aku sangat memerlukan angpau..hahaha. Buah Limau juga amat sinonim dengan perayaan ni.... Tapi tahun ni agak special juga la kan... Hotlink ada bagi Double Prosperity! Nak tau klik la SINI.

Setau aku lagi....perayaan tahun baru Cina ni diraikan selama 15 hari.. dan hari terakhir tu dinamakan sebagai Chap Goh Mei.. Hari yang same juga dinamakan Perayaan Tanglung. Betul kan kaum Cina sekalian? Aku agak je nih....

Itu je kot...nak bagi lebih-lebih..takut aku tersalah cakap... aku dan Hotlink ingin mengucapkan selamat tahun baru Cina kepada kaum Cina di seluruh negara. :D


3 comments:

syafiqsulaiman said...

nak ucap gak selamat tahun baru cina..
ramai jugak kawan- kawan berbangsa cina..
diaorang pon selalu wish ble kte raye..
tukar2 wish la kirenya..

ana_liyana said...

yup3..smangat satu malaysia.. huhu~

F.A.R said...

tapi limau skrg mahal la..
maklumlah cuace x elok kan..
hahaha..
ape pun happy CNY :D

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785