Tuesday, August 2, 2011

Amalan Di Bulan Puasa

Dalam bulan puasa nie.... jangan kata perbezaan nya hanya pada tak makan jer..... Perlu menghormati bulan Ramadhan yang mulia nie..... Ada orang kata..."Ala...berubah dalam bulan bulan ni jer buat apa.... Hipokrit!" Ermm.....bagi aku salah sangat-sangat tu..... Hampir terjatuh gaung dah tu....

Memang korang kene berubah la dalam bulan nie...Sebenarnya bulan puasa nie untuk korang bermuhasabah diri balik.... Apa yang kurang...apa yang korang dah terlalai... Dalam membuat ibadat puasa tu...korang dengan tak sengaja menjaga balik segala larangan Ilahi dan suruhan-Nya... Takde unsur hipokrit....jangan tergoda dengan hasutan budak-budak bodoh tu....

Antara amalan yang korang kene perbanyakkan ialah..... baca Quran.... Orang kata baca saje apa guna kalau tak tau makna... Baik tak payah baca!! SALAH LAGI DERR...... Dari tak baca langsung ....baik baca... Biasakan diri dulu dengan bacaan tu....Ni baca pun tergagap-gagap... apatah lagi nak memahami makna... Kene la biasakan diri dulu..... Ingat..... Orang yang tak reti baca...berusaha nak baca...dapat pahala jauh lagi banyak dari orang yang dah tau baca....

Pastu kurangkan hiburan..... Jangan berhibur sama dengan bulan-bulan yang lain.... Kurangkan ..... Jangan duk tengok atau dengar lagu-lagu K-POP sangat.... Jangan duk layan lagu ROCK atau JAZZ sangat.... layan je la alunan Asma Ul-Husna ker... Selawat Syifa' ker.... Tak pun layan nasyid... Lagu-lagu berunsurkan mengajak ke arah kebaikan.... Bukannya ke arah lalai dan lagha... Baru bermakna puasa kita.... Lagipun.... Tu baru la betul-betul pengertian berpuasa....

Jaga aurat sebaik-baiknya.... Jangan duk keluar ke bazar pakai baju sendat dah la.... Sendat macam balut buah cempedak...Cempedak wangi ok jugak.... Ni hapak giler....satu bazar terbau hapak tu.... Kalah bau asap ayam golek... Pakai la sopan yer... Hormati la bulan puasa walaupun korang tu tegar giler pakai pakaian sendat atau dedah-dedah....

Jaga pertuturan..... Jangan duk mencarut....jangan duk mengumpat....jangan duk cakap benda-benda kosong... Semuanya tu mengurangkan kesempurnaan puasa korang..... Haa...penulisan blog pun sama yer... Hormatilah bulan puasa..... :)

P/S: Rasa kurang sikit mood nak berblog....sebab masa dikurangkan duduk depan PC.... :)

3 comments:

Fatin Syahira said...

selamat berpuasa bro! :)

cucu umie said...

yer..muhasabah diri tak kala di bulan ramadhan ini

aizamia3 said...

moga apa yang yang kita buat, apa yang kita cakap mendatangkan kebaikan pada diri.. ;)