Tuesday, August 23, 2011

Puasa - Diet Paling Baik Bagi Orang Gemuk dan Buncit

Sesape yang ada masalah kesihatan...kegemukan....kebuncitan...dan lain-lain....sila lah berpuasa sebaiknya.... Sebab puasa nie sebenarnya diet pemakanan yang paling berkesan nak kurangkan semua di atas.... Tapi kenapa ramai jugak yang tak pulih kesihatannya....sebabnya ialah berpuasa dengan tidak sempurna.....


Bagi masalah gemuk dan buncit.... jika korang betul-betul mengamalkan amalan berpuasa sebetulnya.... Korang akan berjaya kurangkan berat badan tu sedikit... Bukan makin naik! Contoh amalan yang sebaiknya dalam berpuasa ialah.... berbuka dengan sederhana....Bukan sampai kenyang giler...sampai dah tak muat nak sumbat apa-apa dah.... 

Tu masa berbuka....lepas berbuka... kalau korang rajin berterawih....korang akan dapat kurangkan lagi lemak-lemak terkumpul tu.... Kalau betul-betul nak nampak kesan.....Buat la terawih 20 rakaat..... Masalahnya...nak buat lapan pun boleh kire dengan jari jer berapa kali buat kan.....Kalau dibuat sebaiknya....insya Allah menurun la keboroian perut korang tu....Kecuali bagi ibu yang mengandung.... he he he....

Masa berpuasa jugak....amalan bacaan Quran pun boleh mengempiskan perut korang... Baca sehelai dua buat apa bang.... Mana nak kempis perut tu.... Baca la sekurang-kurangnya satu juzuk sehari.... Komfem korang akan rasa lemak-lemak badan tu menggigil nak terburai keluar....hu hu hu...

Amalan yang sebaiknya dalam berpuasa juger....Jangan lebihkan tidur... Banyakkan beribadat.... Ni tak.... Tidur tu memang extra la kan masa bulan puasa nie.... Pastu pergerakan pun dibataskan.... Asyik duduk jer... Kalau boleh nak duduk dalam wheelchair tu je kan.... Mana nak ada kesan puasa tu? 

Bagi yang rasa betul-betul nak menguruskan badan secara sihat... sila la berpuasa SEBAIKNYA.... Bukan sekadar menahan lapar dan dahaga yer... Tapi banyakkan amalan berfaedah seperti di atas tu... Lepas sebulan....tengok la hasilnya nanti.... Silap-silap perut yang boroi tu dah kempis jadi cam model kerusi Ogawa tu haaa.....he he he...

P/S: Berat aku pun turun....korang lagi la kan... :)

11 comments:

Love hurt aeNnn said...

thanks for the tips. :)

waalllaa! said...

i've lost 5kg this fasting months..hehe

lieynanilaz said...

setuju....berat saya pun turun..alhamdulilah..

nurkaloi said...

tp kaloi kalau di bulan puase susah nk trun berat badan
camne tuh eghhh ~__~' hati senang sgt kowt

Farah Awang said...

i lost 3kg..harap2 menten lah
;)

cik asam jeruk said...

saya baru turun 2kg..fuh2.berusaha lg :P

aizamia3 said...

rasanya tak turun.. mana taknya.. tetiap minggu pelbagai menu dihidangkan bersama jiran kat rumah.. ;)

Areliff said...

puasa lagi naik :)

zulhilmi.tempoyak said...

brat x turun lg...wuaaa...

mr.dinie said...

stuju tpi ade gak yg x trun2..hehe

azmin said...

betul.. housemate aku turun 10kg, tp xsangup la nk ikut

Ping your blog