Monday, August 8, 2011

Peminta Sedekah Penipu !! Terkantoi !!

Apa yang akan jadi bila cubaan menipu korang terkantoi?? Pasti gelabah tak hingat dunia la kan.... Ni citer pasal peminta sedekah... Ramai giler peminta sedekah sekarang nie... Korang pegi la mana-mana pun.... komfem akan jumpa si peminta sedekah..... Dari stesen bas...hingga la ke kedai mamak.... Ade jer yang datang...

Kawasan Serdang yang dulunya kurang peminta sedekah pun dah mula berlambak dah.... Kalau lepak kedai mamak jer....mesti ada yang datang mintak sedekah... Sorang tolong guide kan...sorang tolong mintak.... Yang guide kan tu takde keje ker? Dan yang mintak nie pulak... Kadang-kadang sempurna akal dan fizikal.... 

Bukan kedekut nak menghulur... Tapi perlu pikir secara rasional la.... Ramai lagi yang betul-betul memerlukan duit sedekah kita tu.... Kenapa nak dibagi kat yang menipu kan... Aku dengar sekarang nie memang ada sindiket mempergunakan peminta sedekah.... Depa dapat untung....peminta sedekah dapat maki... Mana datang duit tu? Kita ler yang menghulur.... Depa senang duk goyang kaki....kita berpeluh sampai hujung jari kaki.... Wak lu..

Aku terpikir nak buat entri pasal nie bukan sebab aku tuduh secara rambang membabi buta tuli pekak dan bisu.... Tapi disebabkan aku terbaca di entri si Mazidul Akmal Sidek nie.... ( LINK ). Bacela dan tengok la sekuen gambar dari meminta sedekah hingga la berjalan membeli di bazar ramadhan.... Tak ke sakit hati menengok penipuan secara terang-terangan tu.....

Jadi...bagi aku la kan...kalau betul nak menderma.... Derma la ke tabung-tabung masjid... derma la ke rumah anak yatim dengan membeli barangan runcit harian kat depa... Bagi duit depa tak terima rasanya.... Rasa nak bersedekah lagi...sedekah la terus ke jiran tetangga yang miskin... Atau buat la makan-makan ajak orang di kawasan sekitar.... Banyak saluran lagi selain peminta sedekah di tepi jalan... Bagi bantuan kewangan untuk kelas mengaji atau bantuan pendidikan agama...

Sepatutnya... peminta sedekah (golongan miskin) yang sebetulnya...tak perlu meminta sedekah pun... Mintak la bantuan pihak jabatan agama negeri masing-masing.... duit zakat adalah untuk golongan seperti depa... Membantu golongan yang betul-betul memerlukan.... Tapi kenapa tak jadi gitu? Duit zakat tak cukup ek sebab ramai tak bayar? Ke sebab depa tak tau?

P/S: Bersedekah dan menderma la dengan ikhlas... bukan sebab nak nama atau nak tunjuk kebaikan..  Biarla bersikap hulur dengan tangan kanan....tangan kiri tak tau...

10 comments:

Fitri Senin said...

betul..betul..kurus puasa kalo dpt tahu jadi cmtu

c i k a n a said...

betul tuh..kdg2 tkt jgk nak bg..tp bla xbg tpk plak slah ke aku xbg?jht ke aku? hurmm..mcm2 jd skrg ni so kna bhati2kan.. kdg2 tuh, depa marah plak kita sebab xbg.. patut ke mcm tuh? sdgkan sht tubuh bdn.. ermm xtau la.. huhuh

Rohaizam Rosli said...

uik... serdang da ramai ekkk??? adoih apa la nak jadik ni... huhu btol3... kdg2 tu pura2 jek... ada yg penah iejam tgk kat tv, pendapatan diorg lg byk dari org yg keja kat ofis... mintak duet org jer nih... amboii xkan beribu pon tak cukup... tu bru mintak sedekah cmtu... tak tau diorg nih ntah2 ada bisnes ker... lg kaya la...

mary ann ;) said...

itulah..berlambak pulak peminta sedekah skrg nieh..

kalau betul2 kirang upaya takpe gak, ini semuanya sempurna tp tangan tu asyik nak menadah kat org jek..

p la crik keja..haihh

Rozali said...

Assalamualaikum PW

kat surau macam ada pesta minta sedekah pula...macam2 bangsa ada..

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

TeAqArH said...

setuju 100%....lau nk bg tu an.memang selalu pikir berjuta2 kali..last2 mmg xbg..

waalllaa! said...

haaa..tu la yang selalu sangat saya ingatkan dekat kawan2 saya..saya selalu ingatkan, kita ni nak menderma or bersedkah boleh, tapi kita kena tengok orang tu dulu.. saya memang xkan bagi duit kat depa2 yang duk kat lalulalang cam ni..nak derma ikut saluran betul..sbb saya tau diorg ni sume penipu..
masa saya pergi umrah ari tu pun perkara yang sama jadi..sangat ramai peminta sedekah, dari kanak2 sampai la ke orang tu. saya selalu ingatkan my mom jgn bagi duit sembarangan, bagi dekat orang2 yang betul2 memerlukan, bayangkan ada peminta sedekah pakcik tua yang sgt2la kurus, macam dah lama giler tak makan, n makcik yang gemok gedempol sangat sihat dan walafiat.. kalau saya nak derma, saya bagi kat pakcik tua tu, sbb dia sgt la daif..ataupun tukar dalam bentuk makanan, instead of bagi duit, baru pakcik tu dapat rsa hasil dia, takut jugak kan kutip2 duit tapi orang lain ambik sebab sindiket kan.. tapi my mom kesian kat semua orang..tak kira sape mintak sedekah dia bagi.. n saya memang tak bagi, sbb kita belajar agama kat sekolah n still ingat sampai sekarang hukum mintak sedekah ni..lagi kita bagi lagi la orang tu akan berterusan mintak sedekah sampai xnak usaha untuk bekerja.. n ada satu hari tu kami lalu dekat orang jual2 barang kat tgh jalan masa nak ke hotel, then saya nak beli socks n ada budak laki dalam umur 7-9 tahun yag jual..then, i remind my mom, u see how small he is? dah pandai cari pendapatan dengan berniaga..takperlu nak mintak sedekah.. saya kesian dekat budak ni, so saya tak tawar pun berapa harga socks tu,rasa nak bagi lebih duit pun ada sebab dia ikhlas cari sesuap nasi,, lebih bagus dari orang yang mintak sedekah.. jual la ape2 pun..kerja la apa2 pun asalkan pekerjaan tu halal dan bukan dari cara meminta-minta..

Hans said...

yups
ku pun pernah buat entry pasal pengemis2 penipu nih
memang skrg ku xpernah bagi pun dkt yg datang2 meminta nih
sebab diorang nih banyak penipu dan didalangi sindiket

Saiazuan said...

slalu aku kena mcm ni.. sbr je la..tp lama2 an bro, ikhlas tu mcm dah xde tau, tah la rsa mcm marah bkn marah diorng mungkin diorng trpaksa, marah kt pihak brtanggungjawab, xkn la xde yang satelkn prob ni an? geram2

wanda arry said...

pernah duduk sebelah peminta sedekah masa naik bus..tataw pun dia tu peminta sedekah sampai la..sy jalan2 then terpandang dia..masih boleh tersenyum...sy gelengkn kepala je time tu..hmmm gelagat manusia macam2 kan

Ping your blog