Friday, August 12, 2011

Nak Melarang, Tapi Dia Sendiri Buat

Aku terpaksa la bersuara jugak kepada sesape yang suka lantang memberi nasihat tapi ada dua maksud..... Sambil memberi nasihat (kononnya) dan mendapat traffic jugak atas dasar isu tu sendiri.... Ni tak ditujukan kepada sape-sape.... Tapi aku dah muak dengan cara kotor nie...

Contohnya isu terbaru pasal blogpot tu kan.... Ada orang kata kalau kita buat entri tu....kita menjadi penyebarnya.... Dari satu segi....ada benarnya...aku tak nafikan...Tapi yang part tak best nyer...si melarang yang buat entri tu pun bukan ker lagi banyak key word perkataan tu? Kejar SEO ker? Bukan ker dia pun menyebarkan jugak? :)

Pandai kan.... kalau betul la melarang....sepatutnya secara sembunyi-sembunyi....PM dalam inbox ker... komen dekat entri ker.... Bukan dibuat entri sebijik guna keyword yang sama... Tak ker mengata diri sendiri tu... 

Aku buat entri pasal tu....Aku ada sebabnya.... Untuk pembaca BARU... Pasai apa? Sebabnya.... depa tak tau macam mana lagi blog aku nie.... Sekali depa bukak...tersalah taip blogspot tu...Sekali keluar website yang satu lagi...Haaa....habis....Aku pulak kene bantai... Cakap blog aku penyebar benda salah... Bukan aku jer...korang pun mungkin terkena... Bukan ker kita ni ramai yang selalu salah TYPO?

Kes penyebaran tu aku tak bantah....Tapi ada pro dan cons dier... sekiranya entri tu sekadar memberitahu tanpa sedikit pesanan kepada pembaca....itu aku tak setuju... Contohnya... kalau korang buat gini...korang bukak website nie.....Full stop. Ni baru menyebarkan cara yang salah.... Kalau disertakan pesanan.... Aku rasa takde masalah.... Contohnya... Larangan Merokok... Walaupun disebarkan melarang... tapi kalau diikut teori ni...sama juga mempopularkan rokok....kan? 

Mungkin ada yang cakap...rokok tu memang dah popular... Ok... pasal isu video lucah haritu... Pun sama kan? Pasal blogger menipu... pun lagi teruk kan? Sebab mengaibkan dengan mendedahkan identiti depan orang ramai... Tak ker dier lagi dapat untung sebab sebar berita panas? Kalau yer pun nak melarang.... biarla secara tertutup.... baru IKHLAS... Bukannya serampang dua mata.... Konon melarang tapi sendiri mau dapat untung... 

Maaf jika ada terkasar bahasa.... sekadar memberi penjelasan... dan supaya pembaca boleh menilai sendiri pasal apa-apa isu.... Aku? Aku menyokong melarang menyebarkan..tapi biarla secara ikhlas... Bukannya memijak rakan nak jadikan batu loncatan ...:)

P/S: Dari duk berlakon melarang orang...baik buat jer entri secara terang-terangan pasal apa-apa isu... Jangan mengutuk secara membabi buta dah la...:)

3 comments:

Unknown said...

benar......
jgn dok mengata kalau diri sendiri dok buat juga....hehehe

Unknown said...

ahahlah, kita menyebarkan dalam masa yang sama..popular si polan tu..

atuk said...

Assalamualaikum PW

kalau boleh tak nak sakitkan hati orang lain

SELAMAT BERPUASA

Wassalam