Friday, August 19, 2011

Andai Hidup Kita Ada CCTV

Cuba korang bayangkan....kalau hidup korang selalu diperhatikan oleh satu unit jawatankuasa yang akan mnegadili korang serta-merta kalau korang buat salah..... Segala tindak-tanduk korang diperhatikan dengan CCTV..... Boleh bayang tak? 

Kalau takleh bayang....contohnya senang macam ni la.... Korang duk dalam satu bank...bank kan banyak CCTV.... kiri kanan depan belakang sumer ade.... Kononnya ada satu rancangan survival.... Cuba hidup di dalam bank tu selama beberapa hari.... Makan minum disediakan... Disediakan bilik mandi dan bilik tidur yang selesa... Tapi.....Segala apa yang korang buat diperhatikan 24 jam! he he he.... Agak-agak korang nak tak buat perkara tak senonoh? 

Nak korek hidung pun cover-cover kan? Nak garu punggung pun kene lari dari angle CCTV dulu....ha ha ha.... Nak buat pelik-pelik sah-sah malu kan.... Kene la kontrol ayu atau macho.... Tapi korang sedar tak yang Tuhan perhatikan kita setiap hari? Bukan setakat setiap hari....setiap jam....setiap minit....setiap saat.... memang Tuhan takkan miss dengan apa yang kita buat.... Tapi kenapa ramai pulak yang tak segan ek?

Ada yang buat maksiat.....ada yang buat benda tak senonoh.....ada yang tak jaga langsung maruah diri!!.... semuanya dibuat tanpa rasa malu.... Padahal CCTV Tuhan lagi hebat dan dahsyat....mane ade kamera-kamera nie... semua zat-zat alam adalah "kamera" Allah.... Korang nak kentut dalam selimut pun Tuhan tau! 

Bukan sebab "orang tak nampak" atau "orang lain takde" yang membolehkan korang buat maksiat.... Tapi lemahnya iman diri sendiri tu.... Lagi-lagi pempuan....senang-senang je nak bagi tubuh kat orang... Pegang-pegang satu hal.... Kenapa murah sangat kakak-kakak dan adik-adik oi.... Korang kan bermaruah... Bab rambut susah nak cover dah....takkan maruah diri pun susah nak cover jugak kot.... 

Jangan la murah sangat... Up kan la harga diri tu dengan tak bagi sesape sentuh korang! Hanya suami dan adik-beradik jer dibenarkan.... haaa.....kan special tu... Ni tak....semua nak bagi.... Kalau orang kata korang ni takde harga diri.....tau pulak nak marah kan.....:)

Nak up kan lagi harga diri tu... Bagi lagi strict undang-undang kat tubuh badan korang... Bukan saje nak sentuh....nak tengok pun tak boleh!! Itula gunanya menutup aurat.... Menaikkan lagi harga diri seseorang wanita... Tapi korang tak nak pulak kan.... Tu yang pelik tu.... haih.. Aku hanya boleh memberitahu jer... Korang sendiri yang menilainya.... 

P/S: Suka tengok pempuan pakai baju kurung dan bertudung....Nampak ayu jer....:D

6 comments:

Eza Boom Boom :) said...

apa-apapun selalu kena ingat kita hidup kita hidup ni kerana Allah,segala perbuatan kita akan dihisab tak kira yang terang-terangan atau yang terselindung... nice entry bro.. :)

Pearl Kaz said...

tajuk entry sama mcm dlm iluvislam... tp kupasan yg berbeza lah.. hihi.. emm.. btul tu... sedih dgn diri sendiri.. T_T terima kasih sbb slalu mengingatkan..

Pn. Sheila said...

mmg ada cctv tp kita tak sedarkan... malaikat kiri kanan duk jaga...

nur amalina athman said...

sejujurnya, sangat tertarik dengan tajuk ni.
jika cctv di dunia, mungkin boleh sorok sikit2 kott. Tapi cctv allah lagi hebatkan?? tapi sedar atau tak,kebanyakan kita lebih takut cctv dunia daripada cctv allah.

nini said...

hidup kita memang ada cctv....tapi kita tak sedar...selalu lupa Allah selalu memerhati...

Lyana M said...

entry ni bagus la.
berkias tapi maksud boleh sampai.
bg peringatan utk semua orang.
but why not buat entry utk lelaki pulak.
yang macam ni.

p/s: pnjg pulak comment. sorry! =)