Tuesday, August 23, 2011

Kenangan Bro Wacana | First Kerja dan Puasa

Dalam duk merehatkan diri membaca status kawan-kawan dalam facebook.... aku teringat akan kisah masa aku kerja di tempat lama dulu.... Masa tu aku kerja di sebuah syarikat swasta di Bandar Sri Permaisuri... Tempat pertama aku mencari rezeki lepas dapat status graduan UPM... 

Belum hantar tesis projek lagi....aku dah start keje kat situ.... Rezeki aku... mungkin sebab aku nie agak susah jugak la kot...sebab tu dapat rezeki awal.... Bolehla survive hidup di perantauan nie.... Tapi bukan tu aku nak citer kat korang..... Aku nak citer kenangan aku keje kat situ semasa bulan puasa ... 

Member kat situ sumer satu kepala... giler-giler tapi skema jugak la....ha ha ha.... Opis kecik jer.. macam bilik guru sekolah.... Maknanya aku dan member takleh nak mengular sangat la.... Takde partition beb.... Memang kalau kitorang nak korek hidung pun bos boleh nampak jenis cotton bud apa korang gune...Aku lagi la.... masa tu kan baru lagi... Keje rajin giler la gamaknya.... he he... Masa rehat tengah hari...pegi lepak dekat Sup Meletop.... Memang situ la port rasmi kitorang.... Sesape geng Cheras komfem tau tempat tu....:)

Tapi yang bes masa bulan puasa.... rehat tengah hari dah berubah.... dah ada port masing-masing dah mana nak landing! Tempatnya ialah.... bilik meeting.... Memang akan tidur terbungkang kat situ jer selama sejam setengah.... Mengecas badan yang penat dan letih nie..... Member aku sorang tu siap meleleh air liur basi dier.. nasib baik tak mimpi bukan-bukan....he he he...

Biler bangun nak sambung keje...mula la sorang-sorang mamai tak tau nak buat apa.... adala makan masa sepuluh minit nak refresh balik.... Lepas tu baru ok balik buat keje.... He he.... bos pulak tak tau lepak mana.... Pegi masjid kot... Yang pekerja pempuan pun tak tau pegi mana.... Geng-geng laki jer tidur dengan nyenyak nyer... ha ha ha... habis baju smart jadi kedut-kedut....

Aku tak tau la depa tu masih mengamalkan amalan yang sama ke tak.... Kalau depa baca entri nie.... Ni ler kenangan kitorang.... Pagi-pagi lepak bilik pantri... kekadang kene basuh tandas...hahaha... pastu buat kerja... kadang-kadang outstation... Tengah hari tidur.... Petang sambung keje balik.... Habis jer waktu keje....main carrom kat bilik pantri...he he he.... yang pasti aku juara kat situ...weeee~~ Lalala...

Dalam citer kenangan aku nie... Satu jer aku nak pesan kat sumer pembaca.... Hidup kat mane-mane pun.... kene adapt... kene sesuaikan diri.... Takleh nak ikut kita jer.... Aku sekarang dah ada rutin lain.... sejak keje di UPM nie... rutin dah lain.... tak sama dengan tempat lama... Tapi tu la yang bes.... Jadi kenangan yang berlainan dengan pengalaman yang ada sekarang..... Variasi kehidupan....:)

P/S: Kepada kawan-kawan tempat kerja dulu....kalau korang baca.....kirim salam kat semua ok.... Selamat berpuasa dan selamat hari raya....:)

2 comments:

bukankosong said...

kan?

hargai apa yg ada

masuk kandang kambing mengembek,masuk kandang rimau...larikkk!!

Rozali said...

Assalamualaikum PW

tetap dlm ingatan kisah2 yg lampau

Wassalam