Saturday, August 13, 2011

TV AL-HIJRAH | Review : Lau Kana Bainana dan Chef


Dalam menikmati hidangan sahur...aku selalu bukak astro channel 114....channel Al-Hijrah.... Dalam pukul 4.30 pagi....aku dan isteri bangun panaskan lauk pauk untuk santapan sahur..... Aku pulak... bukak TV..he he. Dalam mata duk mengantuk lagi nie.... Tetibe segar bila layan citer Chef...

Citer nie dari Iran kot.... Tapi memang layan... Dengan lawak sekali-sekalanya...citer nie mengisahkan sebuah restoran yang terkenal di Tehran yang dijalankan oleh pasangan suami isteri....Beberapa peristiwa dan konflik keluarganya buat aku tak ngantuk... Isteri aku pun dah melekat citer nie dah... Kalau ikutkan waktu tayangan sebenar...Isnin hingga Khamis jam 3 petang... Kirenye aku tengok ni ulangan jer... Biasa la kan...ASTRO kan selalu ulang citer sama...Bayaran nak naik je memanjang...

Lepas habis layan Chef....Ada satu lagi rancangan yang sekarang nie cuba ditiru oleh kita....Rancangan tu ialah Lau Kana Bainana.... memang tiptop dan marbeles la gua cakap lu.... Rancangan agama tapi dalam bentuk dua hala dengan orang ramai....Program berorentasikan 'candid camera' ini merangkumkan gelagat dan tindak balas orang ramai terhadap beberapa situasi.. adakah kita masih mengikut ajaran Rasulullah... Kita cuba meniru gaya rancangan nie....Ala...rancangan Ustaz Akhil Hayy yang tengah buat sekarang di channel Oasis tu....Kalau tak silap..tajuk rancangannya "Cubaan"...Tapi kurang syok... Ermm....kene kaji lagi tu...

Aku suka kalau rancangan cenggini jadi rancangan utama untuk penonton kita...Bukan sajer bagus... berguna untuk masyarakat....malah bebas dari wabak penyakit bawaan syaitan nie... Sepatutnya banyak yang macam ni la kan....Bukan ker agama rasmi kita agama Islam....:)

P/S: Ni baru berhibur sambil tambah ilmu....

3 comments:

hamzah ian said...

duk umah baru sedap tgk tv.. hehe

Rozali said...

Assalamualaikum PW

kalau rancangan agama banyak kat tv...nanti pemimpin wanita semua kena pakai tudung pulak....

Wassalam

Fatin Nabihan said...

rancangan lau kana bainana memang menyentuh hati..tergamam bila tgk. org di sana memang ditanamkan perasaan cintakan Rasulullah dgn mendalam. Harap kita di sini begitu juga :)