Thursday, August 4, 2011

Kenapa Ramai Tak Puasa

Dalam kita duk cuba menunaikan ibadat puasa dengan bersungguh-sungguh nie...ada jugak yang anggap puasa nie perkara main-main.... Ramai yang tak puasa.... Sangat ramai...... Yang sembunyi sembunyi memang ramai.... Yang terang terangan je sikit..... Kenapa yer? Korang rasa-rasa kenapa....

Bagi aku la kan..... orang sekarang nie ramai tak puasa sebab banyak perkara.... Salah satunya.... Depa nie dah anggap ibadah nie beban kehidupan... Bukan kewajipan yang patut dilaksanakan... Rasa berat nak buat.... Bukan setakat puasa.....solat pun sama! Sumer duk kejar pangkat dan duit jer... Kalau duk kejar saje ok lagi...Ni sampai dalam kepala tu duk pikir macam mane nak jatuhkan orang lain pulak... Dah takde ruang dah nak pikir pasal agama sendiri....

Satu lagi sebab....banyak sangat godaan.... Ye la... dalam TV.... persekitaran...kebanyakannya tak membentuk ke arah cintakan agama.... lagi-lagi yang bekerja di ibu kota... Dikelilingi masyarakat yang sememangnya tergolong dalam kategori kat atas.... Manusia nie senang dipengaruhi unsur-unsur negatif... Kalau tak kuat iman tu... memang tersadung la korang... Kuat ke iman tu?? Kalau setakat solat yang lima pun kadang-kadang tertinggal... Tak kuat mane la tu....

Pentingkan makan.... Ni ade jugak kot... Kalau takde..maknanya aku reka-reka je la..he he he. Food temptation.... Godaan makanan..... Orang kita kan hidup dalam kemewahan....takleh berlapar sikit.. Ala...bukan lama pun.... 12 jam jer... Tapi dah terbiasa hidup mewah.... Pagi makan....pukul 10 makan... tengah hari makan lagi..... Petang makan lagi.... malam makan....tengah malam ade lagi Supper.... Perut lak dah terbiasa makan mewah.... Tertinggal sikit jadual makan tu....dah nak gastrik....alahai perut... manjanyer... Perut yang manja ker....si tuan empunya perut tu je yang ngade-ngade.....:)

Ada lagi tak reason kenapa ramai tak puasa? Ade kot....cuma aku jer tak terfikir..... Tapi masalah utama... berpunca dari yang kat atas nie la kot.... agama dianggap beban, persekitaran, dan jugak kemewahan....  Berpuasa nie sebenarnya salah satu tujuannya....korang boleh la merenung kehidupan sesetengah golongan yang memang tak cukup makan.... Kais pagi makan petang.... Cuba bayangkan....yang korang hadapi sebulan nie.... depa hadapi sepanjang kehidupan... Cuba la bersyukur.....

P/S: Puasa perut je ker? mata...hati...kene puasa jugak yer....:)

11 comments:

Azura said...

depends pada individu tersebut tok kawal diri.. ni kadang2 yang dh beso pon ponteng pose.. ish2

NURUL NADIAH MAMAT said...

yang penting iman dalam hati...kena kuat.....

cucu umie said...

nafsu pon memainkan peranan pntg bro,,

Cik RoSs said...

Kalau tak ada iman,jadi macam tu la.
Terlampau ikut nafsu!!
Kalau dah besar/tua masih lagi tak puasa...selamanya tak akan puasa la jawabnya.huhuhuhuhu

~Sya~ said...

yg tak puasa tanpa sebab lagila ramai...agaknya dh tak percayakan agama ke apa...

Diana @ bilakukatacinta said...

betul..betul..betul..pernah jumpa yang tak berpuasa tanpa sebab..mengalahkan pekerja kontrak bangunan atau jalanraya pulak

Isteri Encek Bard said...

tu lah tu, tak kuat iman dengan godaan

pena rozie said...

Hati mau bersih la....

~nadyahoney~ said...

kehidupan hidup yang penuh pancaroba sekarang memang melalaikan..

LADYHEART said...

bln pose ni mmg byk dugaan..kene la kuat kan hati ni..

BeloG MTT said...

Ada yang bagi alasan kerja berat,, =..='