Wednesday, August 17, 2011

Isu Murtad : Fahamilah dari semua sudut

Ni isu berat....bagi yang menghayati agama islam....Sememangnya isu nie menggugat jatidiri masyarakat islam sendiri.... Sesape yang merasakan isu nie ringan dan tak perlu diambil beratkan.....sila mengucap dua kalimah syahadah kembali dah hayati leklok apa yang korang dah ucapkan tu.... 

Sebelum aku bagitau lebih lanjut..... aku terangkan dulu pasal murtad...Murtad ada tiga kategori dan hukumnya..... 
  1. Murtad secara sembunyi-sembunyi
  2. Murtad secara terang-terangan
  3. Murtad secara terang-terangan dan menyerang agama Islam
 Nampak? Jadi.... Hukumnya juga berbeza..... Bagi golongan pertama iaitu murtad secara sembunyi... Balasannya hanya di akhirat....sebab kita tak tau depa ni murtad ke tak.... Bagi golongan murtad secara terang-terangan.... Dihukum bunuh setelah dipujuk dan dinasihati supaya bertaubat.... INGAT! Setelah dipujuk kembali.... Bukan suka-suka jer nak bunuh.... Islam itu indah...

Golongan ketiga.... Golongan yang terang-terangan murtad dan menyerang balik tak kisah la melalui apa pun... SMS ker.....blog ker.... ajak orang murtad sekali ker.... facebook ker..... WAJIB DIBUNUH SERTA-MERTA TANPA DIBERI TEMPOH BERTAUBAT...Pengecualian jika dia bertaubat sebelum ditangkap.... 

Nampak kejam? Mana ader..... Hukum nie berlandaskan sifat naluri manusia... Jika seorang didenda.... Maka yang lainnya perlu beringat dan berfikir sebelum buat sesuatu yang bodoh macam murtad nie... Cuba lihat perundangan moden... Depa pun meniru gaya islam... Hukuman mati mandatori jika kesalahan berat.... Semuanya berasal dari hukum hudud islam...

Apa yang terjadi sekarang pada golongan yang murtad? Ada ker hukuman bunuh dijalankan? Takde...... Hukuman tangkapan ISA? Pun takde... Jadi....tak pelik la kan semakin ramai yang berani mengaku murtad atau menganjurkan aktiviti mengajak 'saudara baru' murtad.... Dan yang paling penting.... kenapa jadi macam tu? Hanya golongan yang berfikir dan cakna (mengambil berat) sajer yang tau...

Mengikut hukum yang termaktub dalam Al-Quran.... kene bunuh jika pasti yang si dia tu murtad....Sape yang perlu membunuh dia? Aku? Korang? Sah-sah masuk penjara dan kene hukuman mati balik kan? Jadi saper yang perlu jalankan tanggungjawab nie? Pihak berkuasa.... Tapi kenapa tak leh buat? Hanya golongan berfikir sahajer yang tau....

Depa duk berlindung di bawah payung "Hak Asasi Manusia" ciptaan manusia.... Kononnya membawak keadilan kepada semua masyarakat.... Cuba tengok balik apa yang cuba diselamatkan dengan berlandaskan "Hak Asasi Manusia" nie.... Melindungi hak kebebasan manusia terhadap semua benda termasuk hukum agama! (Tengok beberapa isu murtad...korang akan paham ape aku nak cakap).. Betul ke tak tujuan utama itu? SALAH!! 

Hancur pegangan agama....hancur la kita... Berdiri teguhnya kita kerana PATUHKAN agama.... Aman damai dunia kerana PATUH kepada agama.... Berjaya dan berkat kehidupan kita kerana TAAT akan agama! Kalau agama ditinggalkan dan dibelakangkan.... Porak peranda la seluruh dunia.... Semuanya akan cuba melindungi hak masing-masing tanpa asas yang bersama! Sumer akan jadi mementingkan diri sendiri dan akhirnya.... Tengok apa dah jadi pada dunia sekarang? Hanya golongan yang berfikir sajer yang tau.... 

Bagi golongan yang malas berfikir...mungkin antaranya tergolong dalam golongan yang skip-skip jer entri nie.... Jangan duk buat bising pasal isu nie... Korang cuma akan membaling batu sambil sorok tangan sajer... Target pun tak tau saper... Sekadar bermain-main macam bebudak yang dungu dan berhingus.... Sila la berfikir....

P/S: Nak share....silakan... Aku hanya memberi pendapat peribadi... Segala hukum-hukum datang dari Allah... Kalau nak detail lagi pasal hukum....sila la ke sini ( LINK )

8 comments:

Saiazuan said...

rmi golongan murtad skrng ni dan menyedhkn ada juga di malaysia

PaK PiS said...

orang yg murtad ptutnye dbunuh jek..

Isteri Encek Bard said...

minta kita semua dijauhkan daripada murtad

udin said...

hurmm.. harap2 la lepas ni ada tindakan diambil terhadap gol murtad ni.. sbb isu ni rasanya dah lama berlaku.. tapi mcm xde apa2 tindakan pula..

hud aikara said...

satu perkara yang kita mesti tanya, KENAPA MEREKA MURTAD? sebab ramai yg asyik bercakap tentang hukuman, tentang cara nak ajar mereka, tentang betapa teruknya mereka sesat...tapi ada tak kita perhalusi mengapa mereka murtad? tiada didikan agama? keluarga kucar-kacir? yang murtad ada juga dikalangan keluarga berstatus kuat agama. Jadi KENAPA? Oh sudah pasti kita akan menyalahkan itu ini, orang sana, orang sini,...tapi adakah kita tanya pada diri kita sendiri apa yang aku pernah buat untuk jiran, kawan, saudara muslim aku ketika mereka dalam kesusahan? Ketika mereka sangat memerlukan dorongan, dan semangat? Perhatikan pula tingkah laku kita ketika berkomunikasi sesama saudara islam kita hari ini..adakah kita kenal jiran kita sebelah menyebelah? Orang kata lebih baik mencegah dari merawat.Sebab kebanyakkan yang murtad pernah mengalami rasa keputusasaan, sedang saudara muslim sendiri tidak ambil peduli ketika inilah mereka yang berniat mencari pengikut menghulur bantuan.Kepercayaan dan iman yang lemah amat mudah menjerumus mereka kepada sesuatu 'kepercayaan' baru hasil 'keperihatinan' yang kumpulan tertentu berikan. Jadi mari kita 'ambil tahu' kesusahan saudara muslim sekeliling kita kerana perkara seperti ini bukan hanya jadi tanggungjawab pemerintah tetapi kita umat Islam keseluruhannya.

a n a s t a s y e a said...

ISLAM hanya pada kad pengenalan sahaja. Sedih betul !

www.anastasyea.com

CinderLaLa said...

Subhanallah... Semoga kita terus teguh berjihad di jalan Allah s.w.t..

saya mohon izin share entri Incik Pembawa Wacana di entri sy ya..

Salam Ramadhan..

aizamia3 said...

kenapa mudah berpaling ke arah anutan lain.. apakah terlampau kosong dalam jiwa tu sampai sanggup mengorbankan diri..?

Ping your blog